| Forfatter |
|
Anzelz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg har impulskøbt en LAT700 brugt, da jeg ønskede mig en stor sub.
Den skal bruges til kollegie, så det er muligvis en dum ide, men jeg tænkte det kunne være meget skægt, da jeg i lang tid
gerne har villet bygge en højttaler selv. Jeg er flere gange gået kold med sådan et projekt idet en højttaler jo kræve en
masse måling, beregning osv., og så vidt jeg har set skal LAT'en bare have liter nok i kabinettet, så en den fin-god.
Hvad har folk af erfaringer/anbefalinger til sådan en fætter? Jeg tænker enten en fin kasse som kan stå fremme, eller en
stor flad som man kunne gemme under sengen.
Den skal bruges til musik, så kabinettet skal være beregnet til dette og så må det ellers bare spille så dybt med godt tryk
som muligt
Kan sådan en XTZ Sub Amp 1 trække det bedste ud af den?
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6164
Eller er der nogle gode alternativer i prisklassen?
Modtager også gerne gode links til kloge ting om LAT'en __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=92075&PN=1
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
XTZ ampen er ganske fin og hvis du bare går efter et kabinet på 60 liter og sørger for at det er en baflen er en af de største sider så er det forholdsvis nemt :)
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder sgi nice  Hvad med basport på sådan en? skal den bare have et bestemt antal cm3 eller?
Tænker hvis der skulle eksperimentaldesignes pæn til at stå fremme, box under sengen eller måske et rør __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
de 60 liter er forresten lukket kabinet hvilket jeg synes den spiller rigtig lækkert i
jeg har ingen erfaring med bassport til den da jeg ikke mener den har brug for at blive tunet på en bestemt frekvens :)
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAT 700 er en lidt specielt enhed, da den reelt er designet til bilbrug. Det vil sige du har en bas med god lav Fs men alt for høj Qt til de fleste formål. I en lukket kasse skal der masser af volumen til og en basrefleks bliver ikke optimal med hensyn til impulsgengivelsen.
Der er 2 muligheder - en TL eller open baffle (IB er også en mulighed, men den dropper vi lige her).
Bjørn Johannesen har lavet nogle beregninger på en stor TL med LAT 700. Her får du ægte sub-woofer, men regn med en 300-400 liter kabinet. Se beregninger og kurver her:
http://www.coolcat.dk/bjoern/LAT_Quarter_Wave.pdf
Dipolløsningen har jeg selv valgt, men så skal du nok have nogle flere LAT 700 ... Du kan se lidt billeder og målinger på min hjemmeside - reelt kan den også laves med een eller to LAT 700 pr. kanal.
http://www.soundimage.dk/Eloquence%20and%20LAT%20700/Eloquen ce.htm

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha nu synes jeg, at der kommer 2 modsatte meninger..!
#Jala hvordan lyder den i forhold andre subs når den er i 60L lukket?
Hvordan kan det være, at der er så stor forskel på LAT500 og 700? Jeg tænkte at den store bare var vildere.
300-400L lyder godt nok voldsomt. Men så kunne man evt hive benene af sengen og bygge et mega kabinet under
Er der nogen begrænsning i hvor stort kabinettet må være så?
Jeg har desværre på ingen måde råd til mere end 1 (;
Hvordan ligger LAT generelt i forhold til en SVS NSD-PB12 med frekvens og lydtryk?  Den har jeg nemlig haft tidligere,
og den er jo som bekendt ret heftig. __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må jeg også lige spørge hvad fordelen egentlig er ved sådan en LAT. Vil den kunne spille vildere end fx 2x10" i stort kabinet
eller er det bare uendeligt voldsomt og hurtigt med sådan et ordentligt line array?
Eller er det bare "kun" at den udligner vibrationer, så den er ret chill med kabinet? __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den levere efter min mening ikke det helt vilde tryk men den spiller højt og præcist.
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen den er nede omkring de 20 hz og lukket passer bedst når man bruger den i bilen :D
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er alle beregninger lige til at gå til:
http://www.frequence.dk/sider/lat-704-8.htm
Håber det lige er det du søger :)
Mvh Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget på deres guide, men synes folk herinde siger noget helt modsat?
Altså enten åben baffel eller lukket på mega mange litre.
Så er der Jala herinde som har en i 60L lukket, men det i en bil, så ikke helt sammenlignelig tror jeg.. __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du læser det @janils skrev, som jeg giver ham ret i, så er den LAT700 ikke en nem enhed at arbejde med.
Den har specs, som gør den fin til auto-stereo.
Det store kabinet der nævnes er et transmissionslinie kabinet. Ikke at forveksle med lukket og lignende.
Har selv haft "glæden" af at rode med en LAT700, og det måtte sande at den ikke lød ret godt i de lukkede eller basrefleks kabinetter jeg testede med. Måske er eneste fornuftige vej den åben baffel, som @janils er inde på - og så skal der flere LAT700 til.
Har ikke hørt Bjørns transmissionslinie, men 3-400 liter er altså ret stort - de to 150 liters kabinetter jeg selv har stående vejer 125kg/styk. De er ikke nemme at indrette en stue med
Mit endelige råd må være; Sælg den LAT700 og start forfra...
Gør dig så klart hvad budgettet er på, hvor stor den må være og lydtryk/lydkvalitet overvejelser.
Så er jeg sikker på vi er mange herinde, der kan råde dig godt igennem projektet.
Tror du vil blive meget mere tilfreds i sidste ende. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det lyder ikke helt sådan. Nu har jeg i hvert fald prøvet at smide den til salg, så må jeg se om der ikke er en køber. Til
den pris som den vil koste med forstærker er der jo alligevel lidt alternativer hvis man ikke kan få noget tip top ud af det.
Har et par spørgsmål hvis nogen har gode svar  :
1. Hvorfor er det lige at LAT'en er bandit med normal størrelse kabinetter?
2. Hvordan vil en hjemmelavet sub kunne komme til at lyde ift. købte?
3&4. Hvor besværligt er det at designe en sub selv, hvis man ikke har måleudstyr og det skal lyde godt?
Jeg læste byg-selv højttalerguiden herinde, og gik lidt kold over de mange muligheder og faktorer.
4&3. Er det lettere at bygge sub selv? Jeg har fundet en god side med en 500w BASH plate subwoofer forstærker, kunne
man bygge noget saftigt hvis man starter med sådan en, så slipper man jo for delefilter og alt det gøgl?
5. En som kan forklare lidt om Q og alle de sjove tal  Eller linke til en god side?
6. Hvad er negativt ved den konstruktion som Frequence.dk har bygget med basrefleks? __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror nu sagtens du kan få den til at lyde godt selvom mine erfaringer er fra bilen :)
og den bash forstærker skulle vel ikke være fra oaudio ? :)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Anzelz
1. Den ser ud til at være udviklet til auto-stereo. Der er der helt andre krav til enhederne, grundet det lille rum de skal spille i. Oftest kan kabinetterne laves meget små. Ikke ualmindeligt at man f.eks. kan sætte en 12" enhed i 15 liter i den bil.
2. Det er svært at vurdere, da der er rigtigt mange ubekendte her. Jeg mener nu at man godt kan bygge en sub, der kan matche købesubs, men det kræver noget arbejde. Vigtigst her er vel at man kan bygge noget, der passer præcis til det man vil have - det kan være svært at finde en købesub, der kan leve op til alle ens krav.
3. Lettere end hvad? Det er forholdsvist nemt med lidt sund fornuft, og lidt snilde med værktøj. Bliver noget sværere hvis du vil lave en super-fancy sub.
4. De amps fra OAudio er sin vægt værd i guld - det tør jeg godt love. De har alt hvad du skal bruge og til prisen er de et hit.
5. Se her på hifi4all forsiden. Nederst er der en række artikler om selvbyg. Det kan blive tung læsning.
6. Kender ikke den konstruktion fra Frequence. Men prøvede virkelig en del forskellige kabinetter i basrefleks med den LAT700. Blev aldrig tilfreds. Nu er der selvfølgelig også forskel på hvilke krav man stiller til sin sub.
Nu kan jeg se du kommer fra Vestsjælland. Jeg bor i Ringsted. Hvis du vil snakke nærmere og evt. høre lidt forskellige subs, er du velkommen til at kontakte mig. Har lidt forskelligt stående.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej. lat 700 fungerer rigtig godt med tl.kabinettet fra frequence,og med hypex 800w.forst.du er velkommen til at høre den hos mig.
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
#jala - Hehe der er virkelig delte meninger om den. Må lige se hvad jeg "tør" satse på  Men altid godt at høre, at nogen
har gode erfaringer med de forskellige løsninger.
Jo den er fra O-audio, havde sendt en mail til dem og spurgt lidt om fragt, fik en rigtig god mail tilbage og hurtigt, så virker
som et firma man kan stole på.
#daniels - Tak for svarene
3. Lettere at bygge sub i forhold til højttalere? Jeg har ikke rigtig tid og udstyr til måling af det hele, umiddelbart ser det
lettere ud på subs?
4. Jah de ser rigtig nice ud, der sad "kun" en 325w BASH i min NSD-PB12 og den kunne rykke den pæn godt rundt!
6. Hvad krav stiller du da?  Jeg kunne godt høre at min SVS kunne være mere musikalsk, til gengæld kan den brage
igennem som ingen anden.
Det lyder da spændende! Hvilke subs har du stående?
#hifileif - Tak for tilbuddet, men Jylland er desværre for langt væk (: Kan du sammenligne den med noget og har du selv
samlet?  Hvordan vil du beskrive lyden?
Dejligt med alle de svar  Selvom det virkelig viser tydeligt at hifi er meget subjektivt hehe! __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Anzelz hvis du sammenligner den feks. med velodyne spl1200l så er den mere detalieret ,altså ikke en tone bas den er nem at få til at spille sammen med ht. Med hypex 800w er den virkelig kraftig god "sort" og dyb ca 20hz.og der er ingen port støj hvis du laver den som beskrevet af frequence. Jeg prøvede at besvare på mail,men det virkede ikke. Leif
|
| Til top |
|
| |