| Forfatter |
|
argiex Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har et par Coral 15L70 jeg vil bruge, som subwoofer, i et 80-100liter kabinet, og har læst noget om at High Fidelity testede 15" enheder, og brugte dem som subwoofere med specielt lavet eq.
Er der nogen der ligger inde med disse artikler, der evt. kunne scanne dem ind ?
Jeg mener de er fra slutningen af 1983 og starten af 1984.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får ikke meget ud af opgivne data. Du skal måle på dem og lægge data ind i et program, der beregner dit kabinet og afstemningen. Alternativt et passende stort lukket kabinet og lidt eq.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du allerede har de subwoofere og forstærkeren til dem, så vil det billigste i forhold til ydelse være at investere i en Behringer DEQ 2496.
Den kan stort set alt hvad man har brug for
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har de omtalte artikler,da jeg har brugt deres EQ.I artiklen hvor de har prøvet med div. enheder er komponentværdier som passer til et 135 l. kabinet, men de kan omregnes til et større eller mindre kabinet.Der er også anvisninger af hvordan man beregner de komponentværdier som skal passe til enhed og kabinet.Jeg har et ekstra print med komponenter da jeg købte til stereo og det virker fint med subberne i mono.Send evt. en mail.
|
| Til top |
|
| |
argiex Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Du får ikke meget ud af opgivne data. Du skal måle på dem og lægge data ind i et program, der beregner dit kabinet og afstemningen. Alternativt et passende stort lukket kabinet og lidt eq.
|
|
|
Hej Jan. Jeg har da også målt mine enheder som efter at havde fået nyt skumophæng har ændret sig lidt. Resonansen er faldet lidt og vas steget, med deraf følgende indvirkning på Q parametrene. Men derfor kunne der jo stadig være noget at lære ved at se hvordan de har gjort det, om det bare er et simpelt bass boost eller hvad det er.
|
| Til top |
|
| |
argiex Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Jeg har de omtalte artikler,da jeg har brugt deres EQ.I artiklen hvor de har prøvet med div. enheder er komponentværdier som passer til et 135 l. kabinet, men de kan omregnes til et større eller mindre kabinet.Der er også anvisninger af hvordan man beregner de komponentværdier som skal passe til enhed og kabinet.Jeg har et ekstra print med komponenter da jeg købte til stereo og det virker fint med subberne i mono.Send evt. en mail. |
|
|
Jeg har sendt dig en besked.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konstruktionen fra HF er EQ med 3 parametre.Frekvens ,Q værdi samt forstærkning (gain)Det bedste resultat får du hvis du enten bruger de samme enheder som HF har beregnet værdier til,eller du måler impedanskurven med enheden monteret i det kabinet du ønsker at bruge.Der er formler til at beregne disse værdier i en af artiklerne.
|
| Til top |
|
| |
argiex Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om der er brugt et "equal component Sallen Key Filter".
Iflg. mine egne beregninger med sådan et filter, burde 15L70 enheden kunne bruges som en fornuftig subwoofer i et 80liters lukket kabinet, med relativt beskedent bas boost på 8db (Q=2,5) ved 22-25hz.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu fundet de gamle artikler frem.
I et 135 l. kabinet har 15L70 enheden Fc ved 12,1 HZ. Med EQ. Res freq. i kabinet 37.8HZ. og Qt 0.42
Jeg har sendt dig en mail.
|
| Til top |
|
| |
argiex Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke modtaget noget endnu.
|
| Til top |
|
| |
argiex Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg modtaget artiklerne, tak for det Båndsei, og kikket lidt dem.
Det ser ud til at HF eq´en booster ca. 20db ved 14hz.
Når jeg sammenligner med det filter jeg ville bruge har det også et lavere Q så det booster over et bredere område.
Jeg vil prøve at bygge kassen og beregne filteret til den, og så må jeg se om det bliver for voldsomt med en flad kurve ned til 20hz.
|
| Til top |
|
| |