Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: sub og satelitht spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 August 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

hej alle,

Jeg vil bygge mig en lukket musiksub  med denne dual voice core enhed

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=29

er i tidligere tråd blevet anbefalet at bruge et kabinet på minimum 50 liter men helst 75 liter for at gøre den mere placeringsvenlig til et hjørne.

Subben må absolut ikke være en one note sub, den bygges for at give mine fronter den krop de mangler. den kommer også til at bruges til film men det er ikke prioiteret!

subben skal drives af en nakamichi pa-5 med 2 x 150w 8ohm, delefilter og afskæring af fronterne kommer en Behringer CX2310 Super-X Pro til at tage sig af.

fronterne er b&w matrix 805, 1w 87db, disse afrunder fra 70Hz -0db til 48hz -6db ifølge stereophile (www.stereophile.com/standloudspeakers/869/ )

fronterne drives af en holfi 3.5.1 med 90watt pr kanal i 8 ohm.

så kommer spørgsmålende!

jeg mener derfor at fronterne skal skæres ved 70hz hvor subben skal tage over!??!

er det ideelt i forhold til bestemmelse af hvor tonerne kommer fra(sub placeres i hjørnet til venstre og bagved lyttepositionen) eller skal den tage over ved lavere hz for at integrerere den godt med fronterne?

Efter jazzmans bedste overbevisning ville et 75liters kabinet gøre det lettere at få et godt resultat med hjørneplaceringen i forhold til et 50 liters kabinet.  jeg får svært ved at få kæresten til at  acceptere et 75 liters kabinet, er der nogen løsninger til at få et mindre kabinet men samme resultat( ingen porte!)?

uha det blev sku næsten til en fristil, men håber der er nogen der vil gøre deres bedste for at hjælpe mig lidt på vej mod den gode lyd...

mvh

Til top Vis panduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panduro

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 August 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

For god integration, er det nok bedst at skære så lavt som muligt. Du kan godt overveje 50 - 60 Hz. Osse fordi subbens usynlighed m.h.t. placering bliver bedre, jo lavere du deler.

Hvis en 50 liter boks er for 'buldrende', kan du overveje at anvende en akustisk ventil i boksen. Den virker som en art akustisk støddæmper, sænker Q'et, og giver en meget kontrolleret bas.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

panduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

virkelig? helt ned til 50 hz også selvom højtaleren er nede med 6db ved 48hz? ja gættede godt jo lavere jo bedre, men bliver det så ikke svært at få lydbilledet til at hænge ordenligt sammen?

kender ikke noget til skæring og integrations da dette bliver min første ordenlige sub, så håber du bærer over med de måske dumme spørgsmål.

må vist heller læse lidt om akustiske ventiler.

mvh

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 August 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Mollecon har helt ret i at 50l med en akustisk ventil vil være smart. Du mister lidt bas-power men får mere impulstro, fast bas.
Hvis man fortryder, kan den jo altid proppes til!

Jeg vil modificere Mollecons ide om subbens usynlighed: Det handler ikke om at dele lavt - det handler om at afskære frekvenser
over 120Hz - totalt! Og det gøres selvfølgelig lettest ved at skære lavt - MEN det kan osse gøres ved at skære STEJLT ved 100Hz.

Der er imidlertid endnu et aspekt at tage hensyn til: nogle sub/sat setups lyder bare bedst med sidesystemerne ufiltreret.
Og så er delefrekvensen jo sat, betinget af hvornår sidesystemerne holder op med at sige noget.
Modsat:
Sidesystemer kan osse lyde mere afslappet når de fritages for 50-100Hz. Bassen kan nu nøjes med øvre bas og mellemtone.
I nogle setups vil DET være det bedste.

Med en Behringer er der plads til eksperimentering.

Ang. sub-konstruktion: Lad være med at proppe dæmpemateriale i. Det er IKKE nødvendigt. Det er rigtigt,
at enheden vil "se" et 10-15% større kabinet, hvis der er uld i, men det bliver på bekostning af impulsgengivelsen
(forklaring haves).
Anvend derimod hysterisk mange indvendige stivere. Enheden skal flytte luft, ikke kabinetvægge! Og monter UBETINGET
enheden med islagsmøtrikker. Ellers vil den langsomt, men sikkert rasle sig løs og kvadre MDF´en omkring monteringsskruerne.

Der er ikke nogen dumme spørgsmål, kun dumme svar
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

panduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

flinkt af dig med de dumme spørgsmål...

tror ikke jeg kommer til at mangle baspower, winisd beta spl kurven viser at xxls dvc 12" i et lukket kabinet på 50 liter dropper under 105db ved 22hz(er godt klar over det blot er teoretisk set, og det nok vil se lidt anderledes ud i praktis). men på en sub bygget til musik har jeg sjældent brug for under 35hz.

kan ikke finde specs på disse enheder så kan ikke udregne mine matrix'ers spl De 105db vel ca hvad mine 805 matrix burde kunne klare i spl med 87db 1w i følsomhed, 120w belastbarhed og med 90w forstærkerkraft.  eller ændrer billedet sig hvis jeg afskærer væsenligt højere en de naturligt selv gør?

Citat jazzman!

Jeg vil modificere Mollecons ide om subbens usynlighed: Det handler ikke om at dele lavt - det handler om at afskære frekvenser
over 120Hz - totalt! Og det gøres selvfølgelig lettest ved at skære lavt - MEN det kan osse gøres ved at skære STEJLT ved 100Hz.

er du sød at forklare, specielt de sidste 2 linier, der tabte du mig totalt!

hysterisk mange stivere,(dårlig søndagshumor), mener du som tværgående rundstokke eller som en matrix lign konstruktion? hvordan beregner jeg så volumen af dette?

nok fornuftigt med de islagsmøtrikker da hver voice coil får tilført 270W i 4 ohm , burde kunne give lidt vibrationer...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 August 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du afskærer de høje toner fra subben med et "stejlt" filter, kan du begynde at skære ved en højere frekvens end hvis du skærer "blødt".
Lige som hvis du skal ned ad bakke, kan du vælge en lang vej med et behersket fald - eller en anden vej der går ligeud indtil lige før
kysten, hvor det så går meget stejlt. Hjalp det?

Stiverne behøver ikke at være regulær matrix. Nogle plader med huller i er stabilt og nemt, og meget mere effektivt end stokke.
Tjek projekter på nettet, fx. dette - men det er jo nærmest matrix.

Meget mindre, men i samme stil kan osse gøre det. Bemærk at Tony bruger dæmpeskum - spild af tid! Og han er ellers ultra-über-seriøs.
Tony Gee

panduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

der er altid flere veje til samme mål, hver af disse ruter burde bare have forskellige fordele og ulemper. var mere det jeg tænkte på, altså om der var grundregler for hvilken betydning hvilken af metoderne ville have, men det er åbenbart mere trial and error. øv jeg vil have en facitliste;).

ja fed hjemmeside, bare ærgeligt han ikke har lavet et på subs mere en de sindsyge 21" subber. utroligt at de ikke skal bruge over 100L kabinet.

hvordan udregner man hvor mange liter afstivningen bruger eller lægger man blot 2-4 liter til kabinet størrelsen for afstivning og enhed?

tak for de tålmodige svar

mvh

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 August 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

panduro skrev:
hvordan udregner man hvor mange liter afstivningen bruger eller lægger man blot 2-4 liter til kabinet størrelsen for afstivning og
enhed?

pladetykkelse x (bredde x længde - hulbredde x hullængde)    

panduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

så simpelt, tak!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 August 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Teoretisk set bør subbens afrulning(slope) opad svare til satelitternes ditto, hvilket kun lader sig gør med fuldt justerbare digitale, eller passive filtre - og det indebærer også highpass filter på satelitter

Med andre ord har vi at gøre med hvad der i bund og grund svarer til et 3vejs system
Det betyder at filtret mellem mellembas/diskant skal med i vurderingerne

Dog, siges det at hvis man skærer subben dybt nok vil det have mindre betydning
Men betydningsløstr bliver det næppe

En af grundene til at jeg tror mere på en regulær basenhed og EQ, hvis det skal være optimalt
Hvis mindre optimalt er ok, så er meget andet muligt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

panduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

uha det ryger sku over min viden om elektronik mv....

En af grundene til at jeg tror mere på en regulær basenhed og EQ, hvis det skal være optimalt! hvad mener du med denne sætning? 

mener du i modsætning til jazzman at den optimale ruter er at eq'e sig ud af problemer?

eller at jeg skal bygge et delfilter helt fra bunden af/indstille slopes mellem diskant og mellemtone/bas og mellem mellemtone/bas og subenhed?

im confused!

kom endelig med flere bud/råd hvis i ligger inde med dem... hvis i gør dette vil jeg sætte stor pris på hvis i gider skære ud i pap hvad der menes med et fuldt justerbart elektronisk delefilter? er det det ovennævnte behringer eller??? 

mvh   

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes