| Forfatter |
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være, det er et utrolig dumt spørgsmål - men kan man bruge to forskellige fuldtone-enheder i samme højttaler (for at få gavn af forskellige egenskaber)? Og hvis man kan, skal man så bruge delefilter, eller skal begge bare have det fulde signal?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal lige siges, at jeg har tænkt mig at dele højttaleren op, så enhederne lydmæssigt set får hver deres kabinet...
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov tanke,
Jeg kunne forestille mig at det største problem ville være forskellig driftseffekt. Det skulle udlignes, for at du ikke enten overbelaster den ene eller underbelaster den anden. Hvis man driver en enhed ved meget lave styrker, relativt set iforhold til max output vil den ikke have den rigtige frekvenskurve. Du vil have glæde af alle spidserne på frekvenskurven. Hvis det er det du mener med at udnytte forskellighederne tror jeg du skal være rigtig rigtig dygtig for at få et godt resultat ud af det.
mvh M
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
At lade to forskellige bredbåndsenheder spille samme signal lyder som opskriften på diverse interferensproblemer. Og at anvende et delefilter virker noget absurd, hvorfor så ikke blot anvende enheder lavet til de respektive toneområder? Man KUNNE selvfølgelig skære den ene bredbåndsenhed af i toppen, med en spole, så interferens i HF-området blev undgået... Men, nej, er mit umiddelbare svar.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt, det var nok også bare et dumt spørgsmål. Men vi kan tage et mere: Skulle der være noget i vejen for at bruge to ens fuldtoneenheder i samme højttaler?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teoretisk vil du få alvorlige udfasnings problemer, teoretisk
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan bruge 2, hvor den ene kompenserede for baffelstep og den anden spillede hele frekvensområdet. Så vil man få 6dB ekstra følsomhed og mindre membranudsving uden ødelagt spredning og powerresponse.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det lyder som om, jeg bare må lære at bygge delefiltre, hvis jeg vil eksperimentere med højttalerkabinetter med flere enheder
|
| Til top |
|
| |
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har engang i '70-erne bygget nogle der lignede Acousta med dobbelte enheder, byggevejledning haves desværre ikke mere. Jeg brugte 2 Philips enheder, og de spillede glimrende, de var så vidt jeg husker parrallelkoplede af hensyn til impedancen.
Fik dem byttet med en hel gris  , da jeg havde bygget nogle andre (Jealvox Sound Monitor).
Så bare de er ligedanne og du lige tænker på impedancen, så skal det da nok gå!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
angute skrev:
Har engang i '70-erne bygget nogle der lignede Acousta med dobbelte enheder, byggevejledning haves desværre ikke mere. Jeg brugte 2 Philips enheder, og de spillede glimrende, de var så vidt jeg husker parrallelkoplede af hensyn til impedancen.
Fik dem byttet med en hel gris , da jeg havde bygget nogle andre (Jealvox Sound Monitor).
Så bare de er ligedanne og du lige tænker på impedancen, så skal det da nok gå!
Mvh.
|
|
|
Og med parallelkoblede mener du, at kablerne er delt før enhederne, så de får hver deres kabel - ikke? Så hvis man gør det, så skulle der ikke være impedans-problemer?
Hvis man bruger to ens enheder - "må" man så gøre det ene kabinet lukket, og det andet åbent, eller vil det også give problemer?
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
der findes horn der har to 8" fuldtoner (lowther) enten to fremad eller en frem og en op så det kan lade sig gøre.
|
| Til top |
|
| |
MRGM Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
HMm, der burde da ikke være problemer så længe begge enheder spiller i fase.
Der findes jo et væld af eksempler på 2 enheder af samme type, der spiller på samme baffel og indenfor samme frekvensområde, uden problemer.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så er det jo bare med at komme i gang med at eksperimentere
Og hvis man bare sørger for at parallel-koble enhederne, så burde de vel spille i fase? Har jeg forstået det med parallelt rigtigt?
|
| Til top |
|
| |
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dengang havde jeg en B&O 1400 uden ht, så jeg havde forskellige hornkabinetter, jeg benyttede også dem med to ens enheder 8", det var nok lowther kabinetter , men jeg brugte 2 Philips enheder (fuldtone) (havde ikke råd til Lowther dengang under uddannelse), og de var på 8 Ohm hver, så skulle de parallelkoples (+ledningen deles og føres til hver sin plus på hver enhed, ligeledes - ledningen til hver sin - på hver enhed), det skulle så give omkring 4 Ohm til B&O 1400.
Det var dem med 2 enheder fremad, jeg havde.
De spillede da glimrende.
Men som jeg skrev før: Jeg ville prøve noget andet, sådan har jeg det stadigvæk og roder endnu med forskellige kabinetter(horn) og så en ny een jeg har set og bygget: hybrid (horn+basrefleks).
Så vidt jeg kan læse dit sidste indlæg, har du forstået det med parallel, for det er sådan jeg forstår det, håber ikke det er forkert, for så er jeg godtnok ude at s...e.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvordan man hopper & danser, fungerer naturlovene stadigvæk. To enheder kan sagtens dele frekvensområde, sålænge de kan 'se' hinanden, akustisk. Det går op til en vis frekvens (afhængigt af enhedernes størrelse & placering) - over denne frekvens arbejder de ikke specielt godt sammen, der opstår udfasninger (kamfiltereffekt) m.v.
Mange klassiske bredbåndskonstruktioner stammer tilbage fra en tid, hvor andre problemer vedr. lydgengivelsen var mere væsentlige - f.eks. var en høj følsomhed meget vigtig, da forstærkereffekten ofte var stærkt begrænset.
|
| Til top |
|
| |