Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Påspænding af finér - svært? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 16 August 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne vide hvor svært det er at påspænde finér. Jeg har ikke prøvet det før, og overvejer at påspænde det på nogle fejelister (lister skåret ud i smig) og indvendigt i et møbel - som har samme design som Clic møblerne..

Her vist med sydafrikansk palisander, som jeg har forelsket mig i:

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 August 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
Jeg vil gerne vide hvor svært det er at påspænde finér. Jeg har ikke prøvet det før, og overvejer at påspænde det på nogle fejelister (lister skåret ud i smig) og indvendigt i et møbel - som har samme design som Clic møblerne..

Her vist med sydafrikansk palisander, som jeg har forelsket mig i:

Puha!!!

Ikke for at være pesimistisk, men det var ikke noget jeg turde binde an på at lave i et hobby-snedkeri. Hvis du har adgang til hydraulisk varmepresse og et snedkerværksted så ku det da godt være man kunne få noget pænt ud af det...

Jeg er selv lige blevet færdige med at finere et sæt relativt store standerhøjttalere, og det tager altså en del tid samt godt tålmodighed! Ligeledes så vil jeg på det KRAFTIGSTE anbefale dig at starte med et mindre "prøve-projekt" medmindre du har prøvet at arbejde med finer tidligere.

Mit finerarbejde var først RIGTIG godt da jeg lavede de sidste par sider på den sidste højttaler. Selve højtalerprojektet havde hele tiden været tiltænkt til at skabe erfaring og arbejdsrutine inden et større og endeligt projekt sparkes igang, og det har virkelig været godt at have en "prøve-klud" og kunne prøve tingene af på!
Jeg kunne i hvert fald ikke have lavet det perfekt i første huk, og det SKAL det endelige projekt være....

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 August 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Om ikke andet så kan du hente en masse god inspiration i Swulp´s og Chris-torps DIY højttaler tråde. Det hjalp i hvert fald mig godt på vej....

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg får fejl 404 når jeg bruger søgefunktionen herinde, så jeg tænkte på om du har et link fra dine foretrukne eller lign. du vil dele med mig (og andre som overvejer at gå i gang)?

Jeg har faktisk overvejet kun at spænde finer på de store udvendige flader samt fejelisterne.. Tror du ikke det er overkommeligt?

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tog den besværlige metode, og gennemrodede forummet manuelt for tråde startet af chris-torb, og fandt frem til en tråd hvor fremgangsmåden står:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72079&K W=chris-torb&PN=0&TPN=2

Han får det jo til at se legende let ud

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Anima

hvis jeg var dig (det er jeg ikke) så ville jeg få det lavet prof.allerede når du taler om at påspænde finer kan jeg høre at den er gal.jeg tror du vil få et dårligt resultat hvis du ikke har prøvet det før.

min søn som er møbelsnedker har lavet det fedeste rack til mig i maghoni (22 mm. mdf. fineret) men han overgav opgaven til den gamle "finersvend" på værkstedet.dette bare lige for at sige at det er ikke bare noget man lige gør hvis det skal se godt ud  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Måske er det ikke noget der bliver godt i første forsøg, men jeg føler egentlig at det er et forsøg værd at prøve det ad - Ja, jeg er måske naiv, men jeg lader mig ikke skræmme af at andre siger det er svært. Mit indtryk er nærmere, at man skal give sig god tid, og ikke forhaste sig igennem projektet. Det passer godt med at jeg er jyde, da vi er rimelig laid back - det haster ik' mer' end det jauwer

Desuden, hvorfor er den gal allerede med ordet "påspænding"? - Ifølge brabrand fineringscentral er det det som det hedder:

http://www.brabrand-finer.dk/index.php?side=3

Men det lyder bestemt fedt med det møbel din søn har lavet til dig - mit er dog kun i 16 mm MDF.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Anima

kast dig ud i det og du kan jo kun lære af det.jeg syntes det er godt i er laid back i jylland og at det ikke "jauwer". sådan skal det være  

mht.påspænding skal jeg lige spørge min søn i morgen da jeg ikke har hørt det fagudtryk før men det kan jo være et specielt jysk fænomen

carsten

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg er også ret sikker på at jeg vil give det et forsøg. Hvis ikke det går godt, jamen så har jeg i det mindste prøvet

Du må gerne se om din søn kan lure nogle tricks af hos mester hvis ellers mester vil lære fra sig..

Om det er et specielt jysk fænomen er jeg spændt på - på den anden side.. os jyder tager ALDRIG fejl

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Anima

min søn som har været udlært over 12 år,siger at han aldrig har hørt om påspænding i forbindelse med finer arbejde.man limer det på og derefter lægges det under pres.så påspænding er et fagudtryk der bruges om andet snedker arbejde men nu må vi så se om det er os kjøhenhavnere der tager fejl når jyderne ALDRIG gør det

carsten

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 17 August 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Et gammelt hobby trick er at "Rive" fineren på : fineren tilskæres så den er ca 10 mm større hele vejen rundt, derefter smøres begge flader med en god kontaktlim, som overfladetørrer ca 15 min, man lægger derefter nogle tynde lister i passende afstand på emnet. lægger fineren ovenpå, fjerner dem gradvist fra midten og ud til siderne, fineren bider nu fat i emnet, derefter trykker man (river) med et blankt stykke stål ca 50 mm bredt 5 mm tykt afrundet så det ikke laver mærker, når man så har trykket - revet hele fladen lægger man emnet med fineren mod en plan flade og skærer overskydende væk med en hobbykniv, man laver en af gangen, og de 2 paralelle først, jeg har lavet det mange gange i forb. med HT. byggeri.

Det er selvfølgelig hobby finering, skal det være proff. skal der presse til. men metoden er udmærket. også til rep af skadede kabinetter.

VH Madsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 August 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Anima

min søn som har været udlært over 12 år,siger at han aldrig har hørt om påspænding i forbindelse med finer arbejde.man limer det på og derefter lægges det under pres.så påspænding er et fagudtryk der bruges om andet snedker arbejde men nu må vi så se om det er os kjøhenhavnere der tager fejl når jyderne ALDRIG gør det

carsten

Den er vist god nok

Under fig 6.1

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.m st.dk/udgiv/publikationer/2000/87-7944-252-8/html/kap06.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 August 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Det fungerer ganske glimrende for mig trælim og en plade der spændes uden på fineren og spændes fast omkring emnet med tvinger. Din overflade skal være flad naturligvis. Skær med hobbykniv - men gør det kun i den retning hvor årene hælder væk fra kanten. Brug en limspartel til flader og pensl godt ud i alle hjørner og kanter med en pensel. Tag den sidste rest overskydende med sandpapir. Til basrefleksporte limer du bare hen over og sætter en sandpapirsrondel på en skruemaskine - sliber igennem og tager ud til kanten af hullet. Sørg for at lave en skrå kant så du kan tage røret ud uden at stresse fineren unødigt omkring hullet.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 August 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Kort opremset hvad jeg har erfaret er MEGET vigtigt! (Jeg varmede fineren på med strygejern, og brugte ikke "påspændingsmetoden", men har dog tidligere lavet forsøg med den metode)

• Uanset hvilket tidspunkt i forløbet du arbejder med fineren, så vær opmærsom på åreretningen, når du skal skære og slibe. Der flækker MEGET nemt en lille flig af hjørnerne. Så slib og skær så vidt muligt altid MED årerne! 
  • Doseringen af limmængden er vigtig. Den absolut nemmeste måde at styre dette på, er med en lille korhåret malerrulle. (Se evt. Chris Torb´s tråd herfor)
  • Hvis du varmer fineren på med strygejern, så vær meget opmærksom på varmen. Jeg brugte et 3 trins strygejern, hvor jeg kørte på laveste trin. Varm ikke i længere tid på samme sted (max 30 sekunder ved den varme jeg brugte). Fineren udtører let, hvilket medfører at den flækker!
  • Hvis du bruger "påspændingsmetoden" er det en god idé at lægger et stykke plastik (fx. malerafdækningsplast) imellem fineren og de emner som spænder på fineren. Nogle finertyper er så åbne/porøse i strukturen, at limen kan trænge igennem, og dermed fastgøre emnerne der holder/spænder på fineren!
  • Hele arbejdet skal helst foregå under samme temperatur- og luftfugtighedsforhold, forudsat at du er mere end én dag om det.
  • Når du er færdig med finerarbejdet, så stil højttalerne i det rum de skal spille i fremover, INDEN du lakerer eller olierer. Fineren arbejder altid en lille smule, når den tilpasser sig klimaet i omgivelserne. Når det har stået én uge eller 2, kan alle hjørner slibes endeligt sammen, og slutfinish kan påføres.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 August 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der kan give en forklaring hvorfor I bruger et strygejern? Da jeg for noget tid siden købte finér hos ABC, som kun lever af at finere og restaurere spurgte jeg ejeren om han havde nogle tricks. Hans svar var at godt kendte alle disse finurligheder med strygejern og kontaktlim. Hans let arrogante - men godmodige - svar var; det er træ - så bruger man trælim... og desuden et jævnt og højt tryk. Og det andet brugte man hvis man ville gøre det besværligt. Jeg skal ikke skyde nogen noget i skoene og det er muligt at folk har fået andet at vide af andre fagfolk, men jeg kan ikke se forskel på resultatet jeg får med denne metode og det jeg kan købe i en butik - og jeg er ellers temmelig perfektionistiskt anlagt. Selv med svært bulet finér bliver resultatet helt plant - og det bliver siddende. Din plade skal være tyk helst over 20 mm og helt plan og naturligvis dække et stykke ud over kanten.

Det Friman siger med at lægge noget imellem har han helt ret i og jeg kan tilføje at der er en god ide at give den tilstødende finerede side et lag maler- eller PVC tape helt ud til kanten så overskydende lim ikke sætter på den flade, men kan trækkes af sammen med tapen.

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Tak alle for en masse guldkorn - jeg kan bruge alt i kommer med - hvad man bør gøre, og hvad man IKKE bør gøre

Jeg har imidlertid besluttet mig for kun at finere udenpå, og ikke indeni - netop for at gøre det nemmere, og for at spare penge (Finér er jo faktisk ret dyrt - ihvertfald når ens smag i træsorter ligger i den dyre ende)

Jeg har kigget lidt rundt og fundet frem til følgende:

Det svære er jo at vælge hvad man gerne vil have. Jeg hælder mest til nummer 2 og 3 (som er min favorit) pga den varme farve og den rolige struktur. Jeg skal bruge 10 kvm (laver tv-møbel, sofabord, reol til bøger og skrivebord), og har fået et tilbud på 295 kr/kvm + moms og fragt.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 August 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Er der nogen, der kan give en forklaring hvorfor I bruger et strygejern? Da jeg for noget tid siden købte finér hos ABC, som kun lever af at finere og restaurere spurgte jeg ejeren om han havde nogle tricks. Hans svar var at godt kendte alle disse finurligheder med strygejern og kontaktlim. Hans let arrogante - men godmodige - svar var; det er træ - så bruger man trælim... og desuden et jævnt og højt tryk. Og det andet brugte man hvis man ville gøre det besværligt.

Hans lettere arrogante svar bunder i at han formentlig har en hydraulisk varmepresse, og andet professionelt grej til rådighed! Jeg købte min finer hos en snedkermester, som lever af at finere døre, og han kom mere eller mindre med samme svar.

Prøv lige at løbe Chris Torp´s tråd igennem. Så vil du få et godt billede af hvorfor vi "hobbyfolk" Svinger strygejern og malerruller...

Siankovic skrev:
Jeg skal ikke skyde nogen noget i skoene og det er muligt at folk har fået andet at vide af andre fagfolk, men jeg kan ikke se forskel på resultatet jeg får med denne metode og det jeg kan købe i en butik - og jeg er ellers temmelig perfektionistiskt anlagt. Selv med svært bulet finér bliver resultatet helt plant - og det bliver siddende. Din plade skal være tyk helst over 20 mm og helt plan og naturligvis dække et stykke ud over kanten.

Såfremt man har større presseværktøj til rådighed, eller en milliard skruetvinger og god tid, så er det da også rigtig godt, og giver formentlig også et bedre slutresultat end det man kan lave med strygejern. Man er i hvert fald sikker på at det ikke giver buler, hvis man spænder det ordenligt sammen og lader det hærde inden man roder med det. (buler kan dog også lægges ned igen med strygejern, da limen kan gøres klæbende igen ved opvarmning)

Jeg er også rimelig perfektionistisk, og jeg mener heller ikke at kunne se forskel på noget "fabriksfremstillet", og så mit eget finerarbejde....

God Weekend....

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg står og gerne vil bestille finer, men har ikke hørt fra min forhandler - han er so sunket i jorden.

Jeg skal bruge knap 10 kvm.

Hvor kan i anbefale at købe fineren? - har søgt på "abc finer" på google, men fandt intet..

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 August 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Vil det sige 2.950,- kr for 10 kvm rosentræ (hvis jeg ser rigtig) ?

Jeg bruger http://www.pvh-finer.dk/

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Ja, du ser rigtigt - men det er + moms!

Jeg undersøger lige siden - mange tak for link!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes