| Forfatter |
|
KongKurs Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en Peerless 4 ohms sub som har spillet fint i bilen, men tænkte på, om dette kan laves om, så den fungerer i et 8 ohms anlæg til stuen? Enheden er nemlig så god, og kabinettet har jeg selv lavet rimelig fornuftigt, så jeg synes det er synd at sælge for en slik..
Men kan dette overhovedet lade sig gøre, når impedansen ikke stemmer? Er det muligt at sætte noget i serie, så der "kommer en 8 ohms højttaler ud af det"?
Jeg håber ikke spørgsmålet er for dumt, tilgiv mig i dette tilfælde 
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
en fire ohms sub kan for det meste sagtens bruges i et setup, hvordan regner du med at sætte den til anlægget?
hvis den har en dedikeret forstærker er der intet problem, da det er denne der sidder og skal trække 4 ohms højtaleren.
hvis du har B højtaler udgange, tror jeg heller ikke det bliver det store problem, men du skal bare vide at en 4 ohms højtalere
er tættere på en kortslutning end en 8 ohms højtalere, så jeg ville bare give den hele armen.
uanset hvad, tror jeg du vil finde at en bilsub slet ikke performer særligt godt i en stue, men at der skal en "rigtig" subwoofer til.
mvh.
Søren __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
KongKurs Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, man kunne jo prøve ad.. Det ville så blive via B terminalerne på min forstærker.. (en gammel SONY 730 ES)
Jeg troede, at hvis man tilsluttede en 4 ohms højttaler til et "gængst" 8 ohms setup, så ville den spille "dobbelt så højt" som en tilsvarende 8 ohms, og der derved ville blive et problem.. Er dette helt forkert?
Hvad mener du med, at den skal have hele armen?
Et andet problem er, at der ikke er mulighed for at justere equalizing på det ene højttalerpar alene.. Så subben ville spille fuldtone, det er heller ikke helt optimalt jo...
Jeg tænkte bare om det var muligt at give en smule mere bund til mine B&W 602 på standere. De spiller egentlig rimelig godt i forvejen, så det skulle ikke bruges som andet end et "let krydderi".
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højt Fs og stadig højt mms tyder på stift ophæng Altså en "tung" enhed som skal have en del effekt Bas skal der nok være, men subbas bliver det ikke, desværre Men mange almindelige højtalere sige næppe meget i bunden, så den kunne vel hjælpe lidt Men hvis du har penge til bedre enheder ville jeg ikke spilde tid på dem Men, gode sub enheder koster
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 18 August 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg forstår det, påtænker du at parallelkoble subben via forstærkerens 'B' højtalerterminal(er). Kort & godt: La' vær'! 4 Ohm parallelkoplet med 8 Ohm giver en impedans på under 3 Ohm, og det bryder forstærkeren sig næppe om.
Skal det fungere, skal subben som minimum have sin egen amp og et relevant filter på.
M.h.t. bilenheder, kan de i visse tilfælde godt fungere i hjemmet, i andre ikke. Det afhænger af enhedens data/egenskaber.
|
| Til top |
|
| |
KongKurs Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, jeg tror jeg dropper det. Forstærkeren bliver i forvejen godt varm ved almindelig brug, og I har nok ret i at enheden kræver temmelig meget effekt i ryggen..
Synes bare næsten at det er synd at skille mig af med den lækre Peerless enhed 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men så kan du enten sælge den, eller vente til du har råd til at koble den rigtigt til anlægget. Har du data på enheden?
|
| Til top |
|
| |