Hej Sønnen
Elastikkerne er for at modvirke vibrationer og impulser fra bas/mellemtonen - desuden giver det mulighed for at placere diskanten i korrekt dybde ift bas/mellemtone-membranen (som i øvrigt er helt flad)
Generelt foretrækker jeg at dele udenfor det "kritiske område" 2.000-3.500 Hz. Lyden i betragtning har jeg ikke lyst til at pille yderligere ved delefrekvensen (jeg har et lager af spoler og kondensatorer, så jo - jeg har prøvet).
Bassen har i øvrigt en følsomhed på 84-85 db, mens diskantens følsomhed er 90-91 dB.
Bassen starter med at rulle af ved ca. 3200 Hz (med 6 db/oktav).
Diskanten starter med at rulle af ved ca. 16000 Hz (med 6 db/oktav).
Delefrekvensen er således omkring ca. 7300 Hz, hvor begge enheder er -8 db nede.
Målemæssigt ser den nok pænt linær/svagt faldende ud til ca. 8 kHz, hvorefter der tilføres luft/rum.
Basporten er tunet til 72 Hz, med 3-4 db hæv mellem 100-70 hz, med peak omkring 80-85 hz
Det jeg iøvrigt synes er højttalerens styrke er, at den er musikalsk og engagerende - har et vanvittigt flot rumperskeptiv, er rytmebefordrende, (der er et 3-4 dB bashæv mellem 70-100 hz, der topper ca. ved 80 Hz), hyperdetaljeret og ikke det fjerneste skingerhed at spore.
Ulemperne er at der ikke er meget bas under 60 Hz - men hævet i mellembassen maskerer dette. Ligeledes tvivler jeg på at højttaleren trives i rum over 20 m2 eller i hårde, udæmpede rum...
Jeg har et andet sæt højttalere, hvor jeg vil prøve at gentage konceptet:
1) Diskantfølsomhed 6 db større end bas/mellemtone
1) 6 db afrulning ved hhv ca. 3200 Hz og 16000 hz
... Jeg glæder mig til at se andre DIY-favoritter... Kom ud af busken