Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Altenativ til hængsler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Sendt: 18 August 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at bygge et TV møbel, det klassike ala Frislev/Clic med stof låger. Nu er jeg nået så lang som skal til at sætte hængsler på mine låger, men har egentlig ikke så meget lyst til det, da låger faktisk stort set sidder perfekt når jeg bare sætter dem ind løst. Jeg er faktisk lidt bange for, at pladsen kan knibe lidt. Men jeg tænkte om der var et alternativ til hængsler, evt. noget magnet værk, som så bare lige holder dem fast? Lågerne skal jo efter hensigten ikke op og i hele tiden.

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 August 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Magnetlåse til låger lyder da til at være det, du leder efter.
Dem kan du finde i ethvert byggemarked og måske også velassorterede isenkræmmere.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Er det som man kalder snap låse også? Og hvordan synes du/I at det ville være som alternativ til hængsler - vil jeg blive træt af ikke at have hængsler?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Det er højest sandsynligt det man kalder snap-låse. Du har stor sandsynlighed set skabe hvor der har siddet magnet til at holde lågen lukket. Det er præcis dem jeg tænker på.
Sådan nogen som de her: http://nettobuild.dk/shop/magnetlaas-2-x-24052p.html
De findes i lidt forskellige udførsler, størrelser og styrker alt efter hvor man kigger efter dem.

Om du vil blive træt af ikke at have hængsler? Ja, det kan du næsten kun selv svare på

Men afhængig af låges tykkelse kan du da godt lave nogle hængler som intet fylder. Det er lidt svært at forklare, men lågen har en tykkelse divider den med 2. Den halve tykkelse fra kanten laver du et et hul. Dette gøres både for oven og forneden i den side du vil have hængslet.
Så runder du siden af så det nogenlunde er en kvart cirkel, for lågen skal jo gerne kunne åbnes.

I top og bund af møblet skal der så laves noget der kan gå i de huller, du har lavet i lågen. Der må lidt fantasi til. Men formentlig vil almindelige undersænkede maskinskruer være ganske fine (skal det være kram og lækkert, så brug rustfrie hvor du polerer hovedet blankt - fås i f.eks. havneforretninger). Bor hullet i lågerne så tiltænkte skrue går let og i møblet 0,5 - 1 mm mindre (lav en prøve i noget affaldstræ først) så skruen presser gevind i træet, men uden at flække det. Mellem møbel og låge lægger du en skive til at holde låge fra at gå mod møblet - især jo vigtig i bunden. I modsatte side af hænglerne kan du sætte en enkelt svag magnetlås til at holde lågen lukket.

Håber du kan se det for dig og god byggelyst

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hov!

Den idé med blankpoleret maskinskrue kan da også bruges til at holde lågen lukket.
Der skal du bare vælge en rustfri maskinbolt (6-kantet hoved). Der borer du i møbel og låge så den går let og kan let trækkes ud med fingrene. Om du vil montere den på siden eller i toppen bestemmer du selv - det er dig, der er designeren

Denne poleres ligeledes skinnende blank. Det er ikke så svært som det lyder. De få stykker der skal bruges til lågerne kan snildt ordnes manuelt med et stykke gammelt læder og en dåse Slipol (fås på tanken).

Wupti, lågerne har både hængsel og kan holdes lukkede helt uden der er noget, der fylder

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

hej Lpnielsen

kan vi få en tilbage melding om hvordan du malede dit møbel og med hvad ?

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ja jeg brugte rulle, hvor jeg først grundede og malede 2 gange bagefter med slibninger imellem. Har samlet det nu, og vil nok slibe og male det engang mere endnu. Det er blevet fornuftigt synes jeg, men det er ikke en autolakering. Også dummede jeg lidt med kanterne i starten, og fik ikke tørrede dråber væk fra overflader, hvilket krævede pæn nedslibning. Jeg vil sige, at man lære en del af ved at lave sådan noget her første gang.

Clploug
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lpnielsen.

Godt at læse at du er kommet godt igang!

Ang. hængsler så er det som Mcallan siger, kun dig der kan vurdere om det vil irritere dig ikke at have hængsler. For mit vedkommende har jeg erfaret at lågerne går op og i en del gange i løbet af en dag.

Du har helt klart ret i at man lærer rigtig mange ting, når man selv griber til værktøjet. Derfor håber jeg at du vil smide nogle billeder op af arbejdsprocessen, så vi kan følge lidt mere med

Fortsat god arbejdslyst.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes