Forfatter |
|
Fjendbo Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt umuligt Der mangler basale data Du kan måske være heldig med et relativt stort lukket kabinet
Eller du skal finde en som kan hjælpe dig med udmåle enhedens data
Men det er stive enheder med relativt højt Fs og følsomhed Så der kommer næppe megen bund fra dem, desværre Ellers sikkert fine enheder
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
den enhed er en god enhed, brug den ikke som sob bas den er velegenet til en god 2vejs højtale med et 6bd delefildter da den kan gå op til 8000hz, jeg har hørdt den i fri luft og den kan sagten spille bas
|
Til top |
|
|
Fjendbo Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par 2-vejs højttalere lyder ikk helt dumt :)
Har faktisk et par diskanter liggende, men deværre kun to 3-vejs delefiltre. Kan man ikk koble diskant til diskantudgangen på filtret og både bas- og mellemtoneudgangene på basenheden? ..
#Marcus - hvad er relativt stort? .. Ka' du give et ca. liter-tal? ..
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formentlig 30-60liter  Du kunne prøve et ca 100cm højt slankt kabinet, lidt dybere end bredt Et par lange spikes eller andre fødder under Og et 80-100mm hul i bunden Lav hullet så det passer til en evt eftermonteret port (kort) Hvis hullet giver for plumret bas, er det blot at fylde bunden af kabinet med dæmpematriale Så skal du nok få dejlig fed bas
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 09 September 2009 kl. 03:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
På papiret KAN denne enhed faktisk godt arbejde som subwoofer - nemlig i et absurd stort reflekskabinet! I praksis er ideen naturligvis håbløs...
Enhedens høje Qt (0,57 , såvidt jeg husker) gør den uegnet til refleksbokse. En lukket boks fra 25 - 70 liter fungerer, regn blot ikke med dyb bas. Men, ned til 60 - 70 Hz går det fint. Du kan ikke uden videre genanvende dit trevejsfilter, desværre. Prøv evt. dette filter (link):
http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm
(du bliver nødt til at copy & paste, sitet her hader Firefox) Det er et simpelt og billigt seriefilter, og måske kan du genbruge lidt komponenter fra dit trevejs 
|
Til top |
|
|
Fjendbo Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
80-100mm hul :o .. Det lyder godt nok stort i forhold til enhedens størrelse.
Men overvejer et kabinet der er H:B:D/100:22:27 = 59,4 liter.. Så kan jeg altid prøve at lave det store hul i bunden.
Mht. delefilter så foretrækker jeg noget, der er samlet, da jeg aldrig har bygget/justeret på mit eget før. Og gerne billigt som fx dette:
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=302_314 &products_id=6344
Og hvad kan der egentlig ske ved at bruge det 3-vejs filter?.. Er crossover frekvenser bare helt ved siden af i forhold til et 2-vejs filter? ..
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, problemet er netop, at det er umuligt at gennemskue, hvad der vil ske ved anvendelse af det 3-vejs filter... Det er IKKE nogen god ide. Så hellere det to-vejs, du linker til. Men, det er formodentlig et teoretisk lorrekt filter - og de virker så at sige aldrig særlig godt i praksis.
Du er på rette vej med boksen. Denne enhed, med en let membran og ret højt Q og egenresonans, kan godt lide lidt volumen.
|
Til top |
|
|
Fjendbo Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøvede i dag et sætte bassen til delefilteret på flere måder.. Man kan ikke sætte både bas og mellemtone til samme enhed, så spiller den slet ikk - mener jeg, heh.. Prøvede så, at sætte den til som bas med +/-, og tilføjede så kun + elr - fra mellemtonen.. - det virkede, men det begyndte at lugte lidt brændt fra både forstærker og delefilter, heh :s .. Bragte vidst lidt ubalance i det hele.. Kom så frem til, at man ku' sætte + fra bassen og - fra mellemtonen, og så fungerede det - uden varmeproblemer..
Vil bare helst ikke ud og bruge penge på det - i hvert fald så få som muligt. Er pt. arbejdsløs = ingen indtægt overhovedet (færdiggjorde HTX i sommers), og det ville primært være for at få tiden til at gå blandt jobsøgningen. Og kabinettet blir' nok heller ikke så fantastisk, da jeg kun har en stiksav til rådighed.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enheden er udstyret med en udluftet, hård centerdome, og en let membran med opbrydningsringe - så den går nok ganske højt. Noget andet er selvfølgelig kvaliteten ved de højere frekvenser... I et to-vejs system ville jeg nok vælge at dele så lavt som muligt, men det kræver en del af diskantenheden.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
I et to-vejs system ville jeg nok vælge at dele så lavt som muligt, men det kræver en del af diskantenheden.
|
|
|
Man kan købe en billig Tangband 2" hos Optisound Umiddelbart lyder den ikke særlig godt Men noget tyder på at med en stor serie modstand ændrer den sig totalt Mit umiddelbare indtryk er at den spiller udpræget luftigt Og den kan deles meget lavt Jeg prøvede med 33-47uf, og det lød helt fint Men hvor den egentlig ruller af med den størrelse ved jeg ikke, men lavt er det uden tvivl Men jeg er ikke begyndt at arbejde med den endnu Men jeg har store forventninger
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det W2-800SL, du taler om, Musicus? Problemet er, at den ville have svært ved at følge med på følsomheden .
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2009 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, og jeg ved endnu ikke hvor meget den kan Jeg har nævnt mine forbehold Men da jeg prøvede den var det frit liggende på gulvet Mine 3vejs 90db højtalere spillede samtidig Følsomheden på 90db er jeg dog usikker på, den er måske lidt mindre Diskant er XT25, mellemtone er 15W(ScSp), basser er 2x 8"(ScSp) Det lød bestemt ikke som at den 2" mangler noget
Følsomheden på Monacor bassens 92db er måske også en smule optimistisk
Desuden, glem ikke at der skal bruges af bassen følsomhed på BSC I værste fald får man måske bare en lidt fyldig og "musikalsk" mellemtone/mellembas For Fjenbo BSC står for baffel step(loss) kompensation Dvs at du mister niveau under 500hz grundet udfasning mellem basenhed og frontplade Frekvensen bestemmes af forpladens størrelse Smal front, højere skærefrekvens Større front, lavere ditto 300hz bruges tit som typisk frekvens Vil typisk kunne høres som mangel på fylde og krop på stemmer
En af årsagerne til at en del højtalere tidligere ofte kunne lyde temmeligt tyndt og skingert Bredbånds enheder har typisk kæmpet med det
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjoh... SP 90 er måske ikke oppe på 92 dB, men næppe langt fra. Membranen er let, såvidt jeg husker 13 gram. Men, det ville være en interessant kombination. Så kunne man måske prøve et simpelt 6 dB/okt. filter, med en passende spole på bassen og kondensator på højtonen .
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Tjoh... SP 90 er måske ikke oppe på 92 dB, men næppe langt fra. Membranen er let, såvidt jeg husker 13 gram.
Men, det ville være en interessant kombination. Så kunne man måske prøve et simpelt 6 dB/okt. filter, med en passende spole på bassen og kondensator på højtonen .
|
|
|
Måske lidt coatning  2" diskant Jeg endte med en ret stor serie modstand Uden serie modstand lyder den temmelig barsk Med modstanden ændres lyden til velopløst og luftig Kondensatoren endte overraskende med 33-47uf  Men der skal nok eksperimenteres en del mere Overvejer også waveguide
|
Til top |
|
|