Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Køling af HIFI-møbel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2009 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Har fornylig købt et tv møbel med låger, for at gemme min nye PS3 slim og reciever væk. Men måtte hurtig erfare at det går ud over kølingen. Nogen der har forstand eller gode råd til hvorledes jeg kan køle de to hylder i mit skab på HIFI møblet. Tænke på to støjsvageblæser (8 dBa), en styringsenhed og noget omformer værk til at levere strøm. Men hvad kan anbefales af dele og enheder? Nogen der har gode ideer eller råd?
Til top Vis MortenO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenO

nvjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

hej morten. jeg havde engang 4x120mm blæser på en omformer der kun justere fra 4-12w det fungere fint. husk at der skal være hul så den kan trække luft ind. ved ikke om den omformer skal sidde i en anden stik dåse ind resten af anlæget begrund af støj. vh jens
Til top Vis nvjens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nvjens

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle køle en projektor i et lufttæt skab.

Jeg valgte disse blæsere (fungerer ned til ca. 9Vdc). Placer en blæser til at suge luft fra bunden af kassen og en til at blæse det varme luft ud i toppen (sørg for at vende blæserne rigtigt).

Som styringsenhed valgte jeg en TV strømspareskinne (69.- i Harald Nyborg). Når der trækkes mere en 30 Watt i primær stikket, så tændes sekundær stikkene. I et af sekundær stikkene satte jeg en 12 Vdc strømforsyning, der trak blæserne (monteret parallelt).
Vær opmærksom på, at USB strømspareskinner ikke vil virke i denne sammenhæng.

Jeg valgte at bryde alle regler og splitte strømspareskinnen ad og montere det i en samledåse for at spare plads, men dette er ikke nødvendigt.
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Noctua og Pabst laver glimrende støjsvage blæsere. Men støjsvage blæsere flytter ikke så meget luft, så gør dem så store som
muligt.

Jeg ser tre mulighedder for køling:

- Træk luft igennem skabet hen over hylden. Virker bedst ved at suge luft ind for neden og sætte blæsere oven.
- Blæs luft ind på hylden, evt. igennem en fanduct, og lad det kunne slippe ud for oven.
- Blæs direkte på varmeste sted og lad luften køle af på skabssiderne evt. slippe ud igennem nogle huller.

Der er ikke så meget andet at gøre end at prøve sig frem.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 September 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Lav dine låger om til stoflåger, køb nogle blæsere, en 12V forsyning, nogle blæsere og gå i krig med projektet.

Der er MANGE andre som har lavet køling/ har stået i din situation, så brug google

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Sendt: 20 September 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hey

Der bør benyttes 120mm eller større, men mange blæsere på 12V larmer stadig en del, hvis de ikke kommer ned omkring 1000omd og derunder...

http://www.vcore.dk/shop/nb-blacksilentfan-xl1-1371p.html

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

MortenO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hej, mange tak skal i have for jeres råd.

Jeg tror jeg gør som en af jer foreslår og prøver mig frem. Modellen med en stoflåge fravælger jeg, da jeg ønske at bibeholde designet i møblet, dermed også udseendet. Tror jeg vælger at blæse luft ind på den nederste hylde i skabet (Reciever-hylden) og suge den ud på den øverste (PS3-hylden). Håber luften kan slippe igennem låge og hylde. Gør det nok med i alt 4 x 70 mm blæser,, to på hver hylde, men døjer stadig med strømleveringen,  kan jeg bare sådan uden videre putte alle fire blæsere på en 12v omformer?

Og hvis nu der ikke kan slippe luft imellem de to hylder i skabet, hvilken løsning er der da så, hvis jeg kun ønsker at skære/bore på bagsiden af møblet? To blæsere ved siden af hinanden på samme hylde der blæser ind og ud giver vel ingen cirkulation? Har for i øvrigt boret to hullerl i forvejen til ledninger.

MortenO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det bliver nok disse blæsere:  http://studiedata.dk/shop/papst-variofan-8412n-216p.html . Og det er jo 80mm og ikke 70 mm! :)

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Gå op i størrelse til min. 120 mm. Der kommer ikke meget luft igennem 80 mm.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 September 2009 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt 140mm fans til mit hifimøbel med stoflåger. Suger luften ud i bunden og møblet hænger på væggen. Har 4 "rum" og 4 fans alt styret af en lille strømforsyning og mener mine larmer max 18 db, men har sænket RPM lidt så de er meget støjsvage nu.

Alle mit grej er helt køligt foroven, ja selv min primare a30.5 som ellers bliver sindsygt varm hvis ikke den får køling, BORTSET fra den l**te PS3 som bliver så usandsynlig latterlig varm og larmer derud af uanset hvad jeg gør. Jeg er nødt til at have lågen med PS3'eren stående halvt åben.....

Jeg prøvede sågar at placere PS3'eren direkte ovenpå fanen, dvs lidt forskudt således den så og sige havde direkte kontakt med dens egen udblæsning, ak nej, hjalp heller ikke.

PS3'eren er, efter min mening, ikke beregnet til andet end at stå HELT i det fri med masser af luft omkring sig.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes