| Forfatter |
|
Hackenberg Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Har fået 20 stk. SEAS 8" 4 ohm bredbåndsenheder med Alnico magneter. Har I et forslag til et project med dem. Kopling og kabinet?
Mvh. __________________ Hackenberg
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hackenberg skrev:
Hej alle.
Har fået 20 stk. SEAS 8" 4 ohm bredbåndsenheder med Alnico magneter. Har I et forslag til et project med dem. Kopling og
kabinet?
Mvh. |
|
|
En meget stor Åben Baffel __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
En meget stor Åben Baffel  |
|
|
Formentlig det de er bedst til, grundet formodet højt Qts Jeg ville nok overveje at koble dem som enten 1.5vejs eller 2.5vejs
|
| Til top |
|
| |
Hackenberg Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, alle.
Jeg har lige fået nogle flere så planen er nu en lodret række med 8 stk koblet til 8 ohm og ved siden af endnu en række med 8 stk paralelkoblet til bas i 1,5vejs. Selvfølgelig i åben baffel.
Problemet med et langt bånd er driftefekten som ikke kan gøres lav nok til at matche basserne. Kunne man forestille sig andre diskantløsninger. Hvad med problemerne ved at koble punktkilder til liniekilder? __________________ Hackenberg
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hackenberg skrev:
|
Hej igen, alle.
Jeg har lige fået nogle flere så planen er nu en lodret række med 8 stk koblet til 8 ohm og ved siden af endnu en række med 8 stk paralelkoblet til bas i 1,5vejs. Selvfølgelig i åben baffel.
Problemet med et langt bånd er driftefekten som ikke kan gøres lav nok til at matche basserne. Kunne man forestille sig andre diskantløsninger. Hvad med problemerne ved at koble punktkilder til liniekilder?
|
|
|
Halløj
Ved ikke lige hvad du mener med 1.5vejs, men den højeste frekvens du må slippe igennem til dine 8" er d=bølgelængde/2, hvor d er afstand imellem centerdomes. Hvis du "klasker" dem tæt sammen svare det til omkring 846Hz. Ved højere frekvenser virker de ikke som linearrays og vil give en ujævn lydtrykskurve (der vil opstå sidebånd pga udfasninger...).
Det er vist endnu værre opad som du selv nævner det. En "punkt" kilde skal sidde meget tæt og alene magneten fylder jo så afstanden bliver for stor. Prøv evt. af se hvorledes det fikses ved prof udstyr, de har nemlig heller ikke fundet en løsning på en højeffektiv båndenhed og kobler nogle finurlige waveguides på diskanterne for at kunne stable dem som et linearray (bånd).
Men det er spændende hva' du finder på sååå tommlen op 
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
1.5vejs vil typisk være omkring 300-500hz Normalt for ar kompensere for baffelstep tabet Her vil det kompensere for den tidlige dipole relaterede 6db afrulning
|
| Til top |
|
| |
Hackenberg Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK!
Så har jeg fået sat en højttaler op. 16 basser dækker hele frekvensområdet og yderligere 16 paralelkoblet over en 5mH spole tager kun bassen.
Bassen er lynhurtig men ikke dyb. Detaljeringen er fin men der mangler lidt top. Stemmer er veldefinerede. Fire af enhederne har ekstra diskantcone og hvis jeg monterer dem kan det måske løfte toppen lidt. Bassen skal der arbejdes med men det helt store problem kan jeg nok ikke gøre så meget ved. De her højttalere biver simpelthen for store!!!!!!! 2,5m i højden har jeg bare ikke plads til inde i stuen.
Nu vil jeg rode med den anden søjle og lytte lidt til stereoresultatet. Er der nogen der ved om man kan lave en kobling med en stor spole (10mH) i serie med hele systemet for at bruge effektiviteten til at opnå dybere bas. Skal man kortslutte spolen med en kondensator over det frekvensområde der skal rettes ud?
Mvh. __________________ Hackenberg
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Google OB T-bass http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=130679&highlight=
http://www.troelsgravesen.dk/OBS.htm klik på "loudspeaker in general" - dipole study
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder rigtig spændende... Har du ikke mulighed for lige at smide et par billeder af dit test setup?
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |