| Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder lidt med elektronik, og vil gerne kunne fremstille mine egne printplader. Derfor søger jeg lidt erfaringer fra jer gør-det-selv elektrikere derude.
Jeg har et program til skemaer og som laver et printbane layout, så langt så godt. Så vidt jeg har lært/hørt/læst skal der bruges en laser printer. Jeg har overvejet to metoder:
1. Print på fotopapir. Stryges på printet. Ætses.
2. Print på trasnperent papir (evt. kalker). Belys med uv pære. Fremkaldes med væske. Ætses.
Hvilken af disse metoder giver det bedste resultat, og kræver en af metoderne (eller begge) en bestemt slags printplade? Fremkaldelses metoden er jo længere og kræver en uv pære. Hvor kraftig skal den være (Watt?), og skal det være lysstofrør eller kan det være en almindelig pære?
Jeg håber på nogle vil dele deres erfaringer og give gode råd til fremstilling af printplader.
__________________ ... and hifi for all
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min gamle skole (HTX) brugte vi i vores elektronikværksted en belysningskasse med 2stk UV-lysstofrør, de gik dog og rodede med at lave en mindre kasse selv hvor de brugte UV-dioder, så der også var mulighed for tosidet print. Ideen var blevet testet og virkede, de manglede dog at få lavet en pæn kasse og en mere kompakt timer end de tidligere elever havde lavet som eksamensprojekt.
Kan dog ikke huske om der også findes transparenter til blækprinter.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laser og foto papir er hurtig, men ikke nødvendigvis bedst. Skal man bruge print i en fart det dog en god løsning. Papiret skal være Epson glossy so41126...dog har solvin fortalt at noget fra Harald også kan bruges. Papiret med printet lægges på helt rengjort print og stryges på med max varme indtil papiret er let misfarvet (højt tryk) gerne på en telefonbog eller lign...lægges derpå ivand så det bliver blødt op og kan pilles af med forsigtighed. Kan give meget smukke print
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begge metoder jeg snakker om er jo laser metoder  men regner med du snakker om den, hvor der stryges
db89 skrev:
På min gamle skole (HTX) brugte vi i vores elektronikværksted en belysningskasse med 2stk UV-lysstofrør, de gik dog og rodede med at lave en mindre kasse selv hvor de brugte UV-dioder, så der også var mulighed for tosidet print. Ideen var blevet testet og virkede, de manglede dog at få lavet en pæn kasse og en mere kompakt timer end de tidligere elever havde lavet som eksamensprojekt.Kan dog ikke huske om der også findes transparenter til blækprinter.
|
|
|
Spørgsmålet er så, hvor mange dioder, der skal bruges, hvis jeg vælger at bygge sådan en kasse. Og hvor store de skal være fysisk, og hvor kraftige. Mht. lysstofrør så er spørgsmålet hvor mange watt de skal være på? __________________ ... and hifi for all
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld forglemmelsen, ja det er stryge-metoden, og foto-papir
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden metode til fremstiling af 'transparenter' til UV genemlysning, og som også kan bruges med blækprintere, er salatolie
Papir, jo tyndere jo bedre, bliver nemlig gennemsigtigt når det vædes med salatolie - jeg har prøvet, og det virker.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bedst lide UV-belysningsmetoden, da printet bliver perfekt hver gang, også når man laver helt tynde printbaner i avancerede mønstre . Dog skal det retfærdigt vist siges dette også er den dyreste metode da fotoprint er dyrt.
Jeg har lavet en del print med Inkjet fotopapir, som har været en tur gennem Laserprinteren, og dette er ganske OK til lidt mere simple og robuste print layout. Dog syntes jeg ind i mellem at printbanerne bliver lidt ru i kanterne, og tyndebaner ikke altid bliver hængende, til trods for strygejernet har været på overarbejde. Men det er meget billig måde at fremstille print på.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Jeg kan bedst lide UV-belysningsmetoden, da printet bliver perfekt hver gang, også når man laver helt tynde printbaner i avancerede mønstre . |
|
|
Helt enig - når først man har fundet ud af det med belysningstid, fremkalder m.m... Sagt på en anden måde - det er nok ikke første forsøg der bliver perfekt  Men det er dog mange år siden jeg har lavet print selv. Jeg synes bedre det kan betale sig at købe dem færdige. Det ser måske dyrt ud, men fotoprint er også dyrt og udstyret koster lidt penge (og fylder). Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |