| Forfatter |
|
Espen B Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fått spørsmål om å hjelpe til med å designe en bass høytaler som skal benyttes til bass gitar.
Tidligere har jeg laget høyttaler til stue bruk.
Jeg håper at noen "der ute" har noe erfaring rundt dette - og vil dele litt med meg
Umiddelbart tenker jeg "Subwoofer" - men dette blir kanskje litt får "smalbådet".
Ser vel for meg at jeg trenger en høyttaler som går litt opp i frekvens.....
(usikker på hvor langt opp en kommer med en bass gitar - der er vel noen overtoner
som en må ta hensyn til).
Når det gjelder elementer - bør jeg benytte element som er beregnet for PA
som for eks denne http://www.mamut.net/dynabel/subdet423.htm,
eller kan "ordinære" sub-elementer være et fornuftig alternativ (her er jo utvalget rimelig stort)?
__________________ mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge
Mitt høyttalerprosjekt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god effektiv 15" PA enhed på ca 97db, med god Xmax ca +/7mm, ca35Hz Fs, og udstrakt frekvens fra til min 3khz Et godt diskanthorn er let at finde Ingen filter på bassen, 12db på diskanten Hvorvidt den fungerer som lukket, ventileret, eller basrefleks vides ikke endnu
Det er min opskrift Jeg havde også overvejet noget dybt med en sub enhed, men indså hurtigt at det er spild af tid og penge Manglende bund er ikke problemet Det værste er mudret buldrende bas som har tendens til at overdøve alt Definition er højeste mål
Der er folk som fortrækker ekstrem klar mellemtone da bassen efterhånden har udviklet sig til et solo instrument, og hertil bruges ofte en håndfuld 10" Og andre mener det er en totalt misforstået måde at lave bas højtaler
Men der findes også specielle bas guitar bas enheder, på linie med specielle guitar enheder Mange er i den billigere kategori Eminence laver måske nogle af de bedre med deres neo serie
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 05:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEJ! Ikke hifi til instrumentbrug, det holder ikke. Et 'klassisk' basguitar-kabinet vil have en 15" enhed i en refleksboks, evt. 'open back'. Bokse med en flerhed af 10" enheder er mere moderne, typisk fire til otte enheder i en boks. Det skyldes simpelthen, at en sådan konstruktion i 'open back' vil være mindre & lettere. Det betyder noget, når grejet skal slæbes...
En standard 4-strenget basguitar går ikke så dybt - det er slet ikke nødvendigt med 'sub'-frekvenser her. En højtoneenhed kan være en fordel, men er ikke strengt påkrævet.
|
| Til top |
|
| |
Espen B Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takk for gode svar!!
I løp av helgen har det kommet flere "design kriterier".
Ønsket er en hurtig basshøyttaler med "punch" - og trenger ikke gå særlig dypt.
Det har også dukket opp 2 stk Celestion Sidewinder S12-150 T3865 så skal benyttes.
Ønsket er å en kasse til hver av elementene. Planen er å lage lukkede kasser.
Det eneste problemet mitt nå er at jeg har lite data for disse elementene. Det ser ut til at de er
en del (20?) år gamle. Jeg har sendt en mail til Celestion i håp om at de kan hjelpe meg med data.
Det eneste jeg har funnet på nettet er; 12", 8ohm, Fs 50Hz, freq resp. 60-6000Hz, Therm pwr. handl. 150W, Sens. (1W/1M) 101dB. (Har en mistanke om at dette egentlig er et element for bruk med gitar og ikke bass)
Ikke så veldig mye å gå på med andre ord.
I og med at det ikke er ønske med dypest mulig bass - så er ikke volumet på kassen så veldig kritisk.
MEN det hadde vært OK å ha litt mer data (eks Vas) slik at kassen får er "fornuftig" volum.
__________________ mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge
Mitt høyttalerprosjekt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du skal gøre er at gå ind på www.talkbass.com og søge efter fEarful 12/6 eller 15/6. Den bruger der hedder Greenboy har frigivet nogle suveræne komplette tegninger, med valg af enheder og delefilter og alt til flere forskellige kabinetter. Du kan også finde mange gode billeder derinde - bla. af mit byggeri! Jeg må dog advare dig - der er RIGTIG MANGE indlæg at læse igennem.
Hvis du havde været fra Danmark havde jeg et 12/6 kabinet klar til enheder du kunne have købt af mig.
Skriv hvis du vil vide mere. :-)
/G
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blir' lidt svært, hvis man allerede er bundet op på bestemte enheder. Især hvis det i realiteten er guitarenheder...
En lille refleksboks, afstemt til 50-60 Hz, kunne måske klare det for de 12".
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ville jeg jo så nok skære igennem og ikke vælge at benytte 20 år gamle enheder beregnet til guitar... Har selv flere ganget spillet bas gennem guitarkabinetter og de kan bare ikke følge med ved højere lydtryk. Mit råd er stadig at bygge en fEarful. Det er du køreklart projekt ovenikøbet med kvalitetsenheder = vellyd.
/G
|
| Til top |
|
| |