| Forfatter |
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har planer om at bygge nogle Voigt horn, og der skal selvfølgelig noget træ til - som normalt ville være MDF-plade. Men hvorfor egentlig? Ville det være helt galt at bruge høvlede brædder til siderne i stedet for MDF? Er det ikke tungt nok, stift nok eller tæt nok, eller hvorfor er det, man altid bruger MDF?
Det kan godt være, det er et ufatteligt dumt spørgsmål...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MDF bruges primært fordi det er nemt at bearbejde og male på. Det er faktisk ikke særligt stift, men tilgengæld tungt.
I et horn er der så mange samlinger, at stivhed og masse nok ikke bliver et problem uanset materialet. Jeg tror sagtens du kan bruge høvlede brædder i siderne.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
krydsfiner er det bedste at bruge
det er stivere og meget mere svingnings svagt men dog noget dyrer.
det foreskrives der også til horn bygning - har selv været igang med et karlson bygning..
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har efterhånden prøvet rigtigt mange materialer, og må sige at de er såmænd alle lige gode, så længe du holder dig til fornuftige tykkelser. Vi er ude på noget der grænser til religion, hvad der er bedst. Jeg har lavet to forskellige kabinetter af henholdsvis MDF og krydsfiner, og prøvede med samme enheder at måle på dem - der var reelt ingen forskel. Vigtigst er nok at bruge fornuftige tykkelser, og ellers bruge lidt banken med knoerne, til at bedømme tykkelserne. Jeg bruger gerne en meget lille hammer, som jeg let banker med, så jeg nogenlunde kan høre udringningstider og mærke vibrationer. Jeg gik lidt over gevind med en af mine senere testkabinetter, som kan ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72247&P N=2Her bruger jeg MDF, sandkammer, træfiber og krydsfiner... Resultat: mindst 125kg/stk uden enheder og MEGET dødt kabinet. Men det næste kabinet jeg er i gang med, er meget tyndere. Det er slet ikke nødvendigt med den tykkelse (efter min mening). Ellers ynder jeg at bruge MDF/HDF, men det er lige så meget fordi, det er nemt at arbejde med og bearbejde. Krydsfiner flosser nemt, når man saver.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MDF er meget blødere end krydsfiner (dårligt) men har højere indre dæmpnng (godt). Dine brædder ligger midt imellem.
Daniels´s hammer er sat i system og optaget her.
Du kan sagtens bruge høvlede brædder. Som Kjeldsen siger, er et Voight horn jo fuldt af afstivninger.
edit: link rettet
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
MDF er under normale omstændigheder bedre at bruge til kabinet konstruktion end krydfinér, da det er meget mere lyddødt. Krydfinér har som en ret hård overflade og er derved med til at skabe stående lydbølger i kabinettet, hvorimod MDF giver mere efter på grund af den bløde overflade. Til gengæld kan man, ligesom Magico gør, stavlime krydsfinérs lameller og på den måde opnå et plademateriale der både er meget stærkt og meget lyddød i sig selv. Magicos måde er bare meget dyr og en meget langsommelig proces.
__________________ Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stående bølger afhænger af kabinettets dimensioner, og har intet med materialet at gøre.
Som konsekvens af det jeg skrev overfor kan krydsfiner klare sig med færre afstivninger, men har større gavn af
bitumendæmpning.
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved jo kun hvad Alon Wolf fra Magico bruger som argument for at lavekabinetterne på den måde han gør, og det er de argumenter jeg har citeret. Men om han har ret eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men den måde at stavlime plader på giver pladen en lavere egenresonans.
__________________ Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peelo skrev:
Jeg ved jo kun hvad Alon Wolf fra Magico bruger som argument for at lave kabinetterne på den måde han gør,
og det er de argumenter jeg har citeret. Men om han har ret eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men den måde at stavlime plader
på giver pladen en lavere egenresonans. |
|
|
Det har du helt ret i. Men translam (mange lag af tynde skiver) opfører sig anderledes end det samme materiale som plade, da
det nu vender "den anden vej" - dårlig forklaring, men jeg evner ikke at tydeliggøre det
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peelo skrev:
MDF er under normale omstændigheder bedre at bruge til kabinet konstruktion end krydfinér, da det er meget mere lyddødt. Krydfinér har som en ret hård overflade og er derved med til at skabe stående lydbølger i kabinettet, hvorimod MDF giver mere efter på grund af den bløde overflade.
|
|
|
Overfladen har ikke noget med stående bølger at gøre, det er kun de indvendige dimensioner der afgør dette.
Krydsfiner er stivere og har højere resonansfrekvens en MDF, der er tungere og blødere. Men, hvad er bedst? Stivhed eller tyngde? MDF kan afstives og Krydsfiner gøres tungere, og mon så ikke vi ender samme sted alligevel
|
| Til top |
|
| |