Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: bi-wiring - fordel ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niels Chr.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er ved at bygge nogle 3 vejls DIY højtalere - de laves i et underdimensioneret kabinet af hensyn til design (WAF) - dette efterlader ikke meget luft til at HT kan arbejde - og gode delfilter komponenter fylder som sagt også en del.

Specilet er jeg lidt bekymret for spolerne som kommer til at ligge "lige op ad" enhendernes magneter - dete vil påvirke spolernes Z uhensigstmæssigt.....samtidig med at det hele som sagt tager værdifuld plads i HT kabinettet.

Mit spørgsmål er om ikke bi-wiring kunne være løsningen og i givet fald er der nogen "fald gruber" hvis jeg f.eks. placere delfilter i et eksternt kabinet og trækker kabler til h.h.v. diskant, mellemtone og bas - bør "delfilter boksen" så placeres helt henne ved forstærkeren eller så tæt på enhenderne som muligt  ? (jeg mener at huske noget om en Q faktor som specielt på bassen har indvirkning hvis kabler efter delfilter bliver for lange...eller husker jeg galt)

håber der er nogen som ved noget om emnet eller har (haft) erfaring med bi-wiring (enten positiv eller negativ erfaring...)

p.s. enhederne kombineres med en sub for at kompensere for de for små kabinetter

Til top Vis Niels Chr.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Chr.

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Niels.

Jeg ved ikke noget om det her. Men nu får du lige et par tanker at jonglere lidt rundt med.

Jeg har aldrig hørt om delfiltre det sidder på selv højttalerudgangen (altså helt henne ved forstærkeren). Men jeg tror dog ikke der er noget ivejen for det, så længe der bliver brugt fornuftige kabler.

De eneste eksterne delfiltre jeg har set har været til at sætte mellem for- og effektforstærker.
Der bliver altså filtreret på selve liniesignalet (aktivt delfilter?). F.eks. kan Holm Acoustics bruges som elektronisk delfilter/forforstærker så du slet ikke skal bruge noget delfilter.

Hvis du ellers har noget at stille høttalerne på (en stander f.eks.), så kan dén måske bruges til at huse dit delfilter.

Alm. single-wire højttalerkabel til foden af standeren, og dérfra kabler op gennem standeren til enhederne.

Håber det kan hjælpe lidt.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Niels Chr.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Tak for inputene, og godt at vide at du ikke har førstehånds viden - ja jeg har også tænkt på single wire hen til højtalerne og under disse placere delfilteret i sepperat "usynlig" kase - og derfra bi-wire op til selve højtalerne - meget muligt at det bliver vejen frem - tanken gik egentlig også i retning af at jeg så lige så godt kunne lave en "fælles" kasse henne ved effektforstærkeren og så derfra trække bi-wire hele vejen.

I teorien er bi-wire mere adskilt hvis det sker efter delfilteret, idet begge kabelsæt derved ikke er forbundet i den ene ende, men elektrisk mere adskilt - dog kan jeg godt se at den samlede "ligning" blive rrykket en anelse idet f.eks. HT enhedernes faseforskydnig mellem strøm/spænding går tættere mod 0 grader bl.a. på grund af den minimale øgede ohmske modstand og denne forskydning vil efter mit skøn være forskellig for de enkelte enheder (diskant,mellemtone og bas), den øgede kapacitative modstand trækker så i nogle tilfælde den ene eller anden vej - men her er vi også ude i bitte små detaljer. (! faseforskydnig mellem strøm/spænding er ikke den fase forskydning man normalt taler om - her er det fase forskydningen mellem forskellige frekvenser (lyd) og enheder)

Jeg giver det et forsøg og vil lade øret bestemme - tror dog ikke det bliver noget problem for mig at holde lyden ud....

Til top Vis Niels Chr.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Chr.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes