| Forfatter |
|
gollop Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 10 November 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all, jeg er ny herinde og har ikke ret meget forstand på hifi, så i må lige bære over med mig..
Jeg skal sammensætte et anlæg, der skal kunne spille højt, og med et minimum forbrug af strøm. det skal køre på evt. bilbatterier eller solceller. Nogle der har nogle gode ideer?
Mvh Nick.
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 10 November 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hornhøjtalere (store Klasse D forstærkere (ICE-power) ... er der en grund til at du vil bruge bilbatterier eller solceller? - er det noget klima-hejs? VH
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du evt. link til de forskellige ting? Det er til festival. de sidste år har jeg brugt bilforstærker, og hvis man skal have noget der bare spiller lidt højt, syntes jeg de bruger helt vildt meget strøm..
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Btw. jeg syntes ikke de hornhøjtaler ser så attraktive ud, hvordan er lyd kvaliteten på sådan nogle?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 05:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær dog en mand, og slæb et 250 liters hornkabinet med på Roskilde festival!  Spøg tilside - det er næsten umuligt, det du ber om. En boks, der både kan spille bas og ikke bruge meget strøm, vil blive stor, og omvendt... Bas på lille plads koster kraft.
Naturlovene er en bitch .
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du evt nogle links til de kabinetter og forstærker? :) Jeg må søge lidt efter en gylden middelvej så, hvis den findes ? :D
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have læst rundt omkring, kan jeg godt se, at jeg skal have en class d forstærker. her har jeg fundet en på 600 watt, den burde kunne klare behovet. Af hornhøjtalere, kan jeg ikke finde nogle færdig bygget, skal man selv bygge dem?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
gollop skrev:
Efter at have læst rundt omkring, kan jeg godt se, at jeg skal have en class d forstærker. her har jeg fundet en på 600 watt, den burde kunne klare behovet. Af hornhøjtalere, kan jeg ikke finde nogle færdig bygget, skal man selv bygge dem? |
|
|
Du får aldrig 600 watt ud af 12 volt (ca .det et bilbatteri giver). Der findes en del byggesæt der er gode til tolv volt. Ptøv www.41hz.com
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak. Den største jeg kan finde derinde, er " AMP9-BASIC" på 4x50 watt. men der står "Outputs can be paralleled for even higher outputs into very low impedance loads" hvad vil det sige?
http://classdaudio.com/index.php/600w-class-d-power-amplifie r.html her er den 600 watt forstærker jeg snakkede om, det er ikke muligt at konventere den til 12 v?
Tak for hjælpen, alt kan bruges. Mvh. Nick
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være opmærksom på, at selv med en klasse D forstærker, så har du et stort strømforbrug ved 12 V - ved de udgangseffekter, hvorfor batterierne ikke holder ret lang tid.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
gollop skrev:
Okay tak. Den største jeg kan finde derinde, er "AMP9-BASIC" på 4x50 watt. men der står "Outputs can be paralleled for even higher outputs into very low impedance loads" hvad vil det sige?
http://classdaudio.com/index.php/600w-class-d-power-amplifie r.html her er den 600 watt forstærker jeg snakkede om, det er ikke muligt at konventere den til 12 v?
Tak for hjælpen, alt kan bruges. Mvh. Nick |
|
|
Parallel output gør at du kan slå kanalerne sammen to og to, så den kan spille med en højttaler på to ohm. Fordelen er at forstærkeren så kan levere mere effekt. Ulempen er at du istedet for 4 kanaler kun har to.
Du kan sikkert godt finde en omformer, men den er dyr og du kan sikkert kun spille i få minutter ved fuld styrke. Det vigtigste at kigge på er effektiviteten ved normal styrke. En klasse D forstærker har typisk mellem 85 - 95 % effektivitet. Jo højere jo bedre ift. batteriets levetid.
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak. hvor mange db yder den "AMP9-BASIC" med et par gode hornhøjtaler så cirka? hvis det altså er til, at sige noget om. Er der nogle bedre alternativer til AMP9-BASIC'en?
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen
det er jeg godt klar over, planen er heller ikke at køre en uge på 1-2 batterier. Jeg tror vi har en 10-12 batterier ialt, og mulighed for opladning. dog er det ikke planen at skulle lade 6 batterier op om dagen :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
gollop skrev:
| Okay tak. hvor mange db yder den "AMP9-BASIC" med et par gode hornhøjtaler så cirka? hvis det altså er til, at sige noget om. Er der nogle bedre alternativer til AMP9-BASIC'en? |
|
|
Den bliver ofte brugt til netop den slags projekter.
Men her er et par andre steder
http://connexelectronic.com/ (husk moms, told, toldgebyr og fragt)
www.cadaudio.dk har både meget billige 2 kanals og 4 kanalsmoduler.
Begge links har færdigbyggede moduler, så der skal næsten ikke loddes.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.41hz.com er svensk og har et godt ry. Der kommer ingen overraskelser mht. moms og told. Men, du skal selv kunne lodde. De har et rigtigt godt forum, hvor man kan få hjælp. Alle byggesæt er baseret på Tripath moduler. Det er både en ulempe og en fordel. Tripath gik konkurs for en del år siden, så der er nok kun reservedele et par år frem. Fordelen er at de chips der anvendes er en del år på bagen, og konstruktøren sikkert kender deres begrænsninger
www.cadaudio.dk er dansk og dem har jeg selv brugt. De kan være svære at komme i kontakt med. De har moduler i alle størrelser og kan tilbyde 12 volts udgaver til en del af modulerne.
www.connexelectronics.com er fra Kina og husk derfor moms, told og toldgebyr. Her er kits med Tripath, Philips (NXP) og andre chipsproducenter. NXP er ikke særligt udbredte, men det lidt jeg har kunnet finde er positivt. Connex har umiddelbart et godt ry. JEg har læst om en gut der fik ombyttet et print, hvor Connex sendte et nyt, før de havde modtaget det defekte.
|
| Til top |
|
| |
gollop Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. mange tak. jeg har skrevet en mail til cadaudio. så håber jeg de har det jeg søger.
Jeg vender nok snart igen med nye spørgsmål :)
Mvh Nick.
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|