Emne: Mini Line Array ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
alsv Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil kaste mig ud i et mini line array projekt og har brug for nogle gode råd!
Til at starte med kan jeg sige, at normalt i dagligdagen arbejder jeg med musik i mit lydstudie med ADAM monitors + ADAM
sub, og jeg er helt vild med deres lyd. Dejlig jævn i det, og ikke smiley kurve/brian :) Og det er lidt derhen af jeg vil med
det her projekt. Så hellere lægge lidt ekstra, for at få nogle rigtig lækre enheder, og delefiltre.
Jeg har lavet en hurtigt sketch til flyvekassernes design. Lidt i stil med Meyer sounds form på deres kompakte line array
serie.
I sketchen er der ca. 18 Cm højde, 50 cm bredde, og 38 cm dybde. Ikke endelige mål på nogen måde, men blot en idé indtil
videre. Der er også tegnet noget det minder om en bånddiskant som jeg helst ønsker, men jeg er åben for gode forslag og
råd. Idéen er lidt at der skal hænge 3 kasser i hver side af dem i sketchen. Bundkasserne har jeg ikke tænkt så langt over
endnu da der er mange ting jeg overvejer mht. amps og delefilter. Jeg vil jo allerhelst have at hver eneste kasse har
inbyggede amps og kan ryge lige på hver sit strøm stik (aktive), og at lydsignal føres i bunkassen som sender det opdelte
signal videre til flyvekasserne. Men det er kun hvis der er plads til amps i kasserne, ellers vil jeg klart hellere have dem
eksterne i rack. En form for overbelastnings sikkerhed vil jeg også meget gerne have hvis det ikke er alt for kompliceret. De
2 bassporte der er tegnet er også bare en idé. Jeg har heller ikke gjort mig nogle tanker mht. det indvendige design på
flyvekasserne, men jeg ved så meget at jeg ikke har lyst til at kaste mig ud i en større labyrinth
Jeg håber på nogle gode råd da jeg ikke har lavet højtaler design før, og ikke ved hvilke løse enheder jeg skal gå efter.
Samlet pris ved jeg ikke hvad jeg kan ofre, men nok +10.000,- (udover træ osv)
På forhånd mange tak!
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til.
Det ser ud som noget af et projekt du har kastet dig ud i. Hvis ikke du har bygget mange højttalere før, så må du være klar over at det er en meget krævende opgave at udvikle en højttaler fra grunden. Det er ihvertfald ikke gjort med at vælge enheder og sætte det sammen med et tilfældigt delefilter. Enhederne skal vælges og filtret kontrueres så det passer til den opgave det skal løse.
Hvis du kun skal have 3 af dem oven på hinanden bliver der ikke meget line-array over det. Så skal basserne ihvertfald også placeres over hinanden.
Vil du ikke prøve at forklare os hvad højttalerne skal bruges til, for det lyder som et projekt til PA-brug, og så skal vi være forsigtige med at se på dem med hifi-øjne.
|
| Til top |
|
| |
alsv Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye, og tak.
Det skal ses som en mellemting mellem PA og Hifi, men ikke alt for farvende. God lyd over volumen, men de skal kunne
give noget selvfølgelig. Det er også rigtigt der ikke er super meget linearray over 3 kasser der hænger under hinanden, så
måske man skulle sige micro line array. Men forholdet vil nu passe meget godt i forhold til rigtige line arrays. Dvs. de skal
ikke op og hænge i særlig høj højde, og afstanden ned til sub bliver ikke så stor igen. Men det er også 100% for det
designmæssige i det, at det skal være sådan. Det er til helt alm rum. Dog godt isoleret (lydstudie). Så det er bare til at lytte
på, og altså ikke et produktionsværktøj eller lign. Bare til god lyd med volumen. Det nærmeste jeg kan komme omkring
forventninger, det er at jeg er ret glad for lyden af ADAMs S-Serie (monitor) hvis du kender den. Ellers kan jeg også godt
lide lyden af Focal Chorus 838v (hifi) som mener jeg det var jeg hørte på et tidspunkt. Men altså de må gerne ende med at
være PA agtige i lyden, hvis man ellers kan sige sådan. Jeg synes også enormt godt i lyden af meyer sounds linearrays, og i
l'acoustics line arrays.
Jeg ved godt det er en større opgave, men jeg elsker en god udfordring :)
Men du mener selve delefilter bør konstrueres efter enhederne kan jeg forstå. Det er jeg sådan set også klar på, dvs.
lodning-delen i det, men selve udvikling af kredsløb er ikke noget jeg kender det fjerneste til desværre.
|
| Til top |
|
| |
alsv Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 04:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en mere komplet tegning vist herunder.
Jeg har tænkt at jeg gerne ville have disse ting i topkasserne:
1 x http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?cPath=45_2 29_236&products_id=1556
2 x http://www.etongmbh.de/en/products/home-hifi/midrange-bass-m idrange/5-880-25-hex/1/pid/93/
Hvordan tror i det vil gøre sig sammen hvis man finder/laver et delefilter der passer godt til dem ?
I bundkasserne tænker jeg 2 x 10 woofer pr. styk, men om de også skal deles op i low-mid og sub, eller bare sub begge 10"
ved jeg ikke. Og jeg har heller ikke fundet ud af hvilke jeg tror er gode til formålet endnu.
Mht. Bundkasserne, så har jeg ikke lige kunne finde ud af i 3d programmet at lave vinklingen rigtigt, men jeg tænker på at
de skal være i en V-form, sådan at den ene skyder 45 grader skråt ned, og den anden 45 grader skråt op af.
Hører gerne gode råd :-)
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nogle fine enheder du har udset dig, og de vil sikkert kunne komme til at spille fint sammen. Desværre tror jeg ikke at du elt har forstået hvor kompleks et projekt det er du vil kaste dig ud i.
Sådan som mellembasserne er placeret vil de ikke spille som en line-source: For det første er det samlede system næsten lige så bredt som det er langt, og det vil give nogle gevaldige horisontale faseproblemer. Grunden til at Meyer Sound kan bruge nogle i den konfiguration er for det første at de bruge 8 stykker eller mere oven på hinanden og for det andet at der er langt ned til publikum så de relative faseforskelle bliver mindre.
Så er der det med de 45 grader. Højttalere er mere eller mindre direktive, især afhængig af hvilken frekvens de spiller i forhold til membranens størrelse, så det forhold skal tages med i betragtning.
Du vil ikke kunne gå ud og finde et filter der passer til enhederne. Det skal som nævnt udvikles og konstrueres til den specifikke opgave det skal løse. At du har valgt enheder og tegnet et kabinet svarer lidt til at sige: "Jeg har valgt en Ferrari-motor og hjulophæng fra Ford. Så har jeg tegnet en bil der ligner en Hummer og den skal helst køre som en Lotus. Kan I hjælpe mig med resten?" 
Måske ville du have glæde af et digitalt filter som mit DCX2496. Men der skal stadig måles og justeres i lang tid før man får noget der bare virker. Og så er der stadig langt til egentlig vellyd.
Jeg tror du må sætte dig ind i noget akustik- og højttalerteori for at få den nødvendige forståelse før du kaster dig ud i sådan et omfattende projekt. Ellers kaster du pare penge efter dyre enheder uden grund. Du kan fint begynde med Arne Rodahls udmærkede artikelserie her på sitet: http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp Her er et lille uddrag:
I højttalerkonstruktørens virkelige verden findes delefiltre kun som kompromisser.
Når flere drivere kobles sammen via et delefilter, sker der ændringer i lydstyrken. Der opstår fasefejl og driverne modarbejder hinanden med mere eller mindre akustiske kortslutninger til følge. Desuden spiller kabinettets størrelse og form ind i de forskellige driveres opførsel. Alle forhold der under hele konstruktionsprocessen løbende medfører korrektioner i delefiltret og understreger at et ”standard” delefiltre ikke kan fungere optimalt.
Måske skal delefiltret tillige korrigere for drivernes ofte forskellige følsomheder samt for store impedansafvigelser og er der pukler på frekvenskurven, kan filtret udglatte disse ved hjælp af sugekredse. Delefiltre er hjertet i enhver højttaler med flere drivere og er højttalesystemets vanskeligste del at konstruere. Faktorer der skal tages hensyn til, er mangfoldige og uhyre komplekse. Delefrekvenser vælges ud fra drivernes egenskaber, således at de forskellige drivere får tilført de korrekte energimængder og de bedst egnede frekvensafsnit. I trevejssystemer vælges den laveste delefrekvens mellem bas og mellemtone, typisk i området 500–1.500 Hz. Den højeste delefrekvens vælges mellem mellemtone og diskant typisk i området 3.000–5.000 Hz. I tovejssystemer vælges delefrekvensen normalt i området 2.000–3.000 Hz. Her varetages mellemtoneområdet af basdriveren.
Hidtil kendte teknikker i delefiltre benytter kapacitet (kondensatorer) og induktion (spoler), enkeltvis eller i kombination, til at udføre delingen af de elektriske signaler ved de ønskede frekvenser. Denne teknik fungerer dog ikke helt problemfri, idet den ønskede deling nok lader sig praktisere, men desværre også med en del bivirkninger og kompromisser, - alt efter den benyttede filtertype.
Al denne snak er ikke for at tage modet fra dig, men for at du ikke bare skal ende skuffet og fattigere. Jeg har jo selv været der hvor du er nu, og selv om mange gerne vil hjælpe kan vi ikke forklare alting for dig og slet ikke forstå det for dig.
|
| Til top |
|
| |
alsv Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meyer sounds ultra compact line bliver da ofte stille op med kun 3 flyvekasser i hver side, og det lyder fantastisk. Jeg ved en
del omkring akustik, men ikke inde i selve højtalerkabinetter, men i rum. Jeg er udemærket klar over at delfilteret skal
opdele @ specifikke frekvenser, og at det er utroligt afgørende for enhedernes præstation hvor lineære de er, eller kurvet,
hvis man er til det. Men det kan jeg sagtens få hjælp til kalibrering af delefilter, og det må så bare være det.
Jeg ønsker ikke at bruge lang tid på at lære alt hvad der er at lære omkring højtaler konstruktion, jeg skrev her for at få
nogle råd og gode forslag til mine idéer. F.eks invendigt design som stadig ikke er blevet kommenteret hvad der kunne
anbefales, og andre ting. Men jeg kan godt se nu det har været forkert at spørge herinde, for det er åbenbart for meget
forlangt med nogle råd. Jeg ved godt det ikke er nemt, men hvis jeg bare får kastet info om hvor problematisk alting er, så
får jeg sku slet ikke engang lyst længere. Hvis der er nogle som skal bruge hjælp indenfor min profession på online forums,
så er der godt nok hjælp fra alle sider, inkl. min egen når det er, om så det er en helt grøn bruger der intet aner om intet.
Jeg synes dog jeg er godt stillet overfor udfordringen. Man kan sagtens anbefale folk ting udfra sin viden så folk nemmere
kan komme igang, i stedet for at sige det er op til dig selv, læs på det.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
alsv skrev:
....... Man kan sagtens anbefale folk ting udfra sin viden så folk nemmere kan komme igang, i stedet for at sige det er op til dig selv, læs på det. |
|
|
Tror du rammer hovedet temmeligt præcist på sømmet !
Nok er der en del der selv bygger højttalere, og ved meget om det, men du spørger om noget temmeligt usædvanligt, noget som jeg tror kun de færreste har tumlet med, da det nok aldrig er noget man møder i folks stuer. Så i stedet for at beklage dig over typen af svar du får, skal du måske nok (beklageligtvis) gøre dig selv den tjeneste at læse op på stoffet, selv om du skriver du egentligt ikke ønsker at spilde tiden på det.
Jeg synes det er et ganske godt råd - at foreslå folk at læse hvad der er at læse, fremfor at komme med ting, der måske ikke har bund i virkeligheden. Egenligt er det lidt uhøfligt af dig at spille fornærmet over det. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu du havde skrevet at du fik hjælp til delefilter, så ville et svar fra os også være nemmere. Vi har alle været nybegyndere, og dit projekt er ikke et nybegynderprojekt.
Da det er topkasser til studiebrug, mener jeg ikke diverse hornløsninger på nogen måde gavner. Dog kunne en waveguide til diskanten lette overgangen til bas/ml. tone enhederne.
Umiddelbart ville jeg heller ikke vælge basrefleks, men blot en helt simpel lukket kasse. Du skal passe på stående bølger, men det kan du undgå med fyldet i kasserne, men den skæve form du allerede har, er også god til dette.
Bundkasserne kan også være lukkede, hvis enhederne egner sig til dette ellers er korrekt afstemt basrefleks også fint, men kræver mere justering (længde af rør og størrelsen på kabinet skal der leges med). Du skal helt sikkert dele aktivt mellem bund og top, men du kan godt dele passivt mellem diskant og ml. tone.
Placering af bas/ml- tone i topkabinet gør at du mindsker den horisontale spredning i mellemtonen, men har stor spredning i diskanten (bortset fra ved delefrekvensen). Dit sweet spot, bliver derfor ikke så stort, som ved en mere traditionel placernig af enhederne. Dette ses også tit på centerhøjttalere, hvor man netop ikke ønsker stor spredning ud til siderne,
Placering af subenhederne, mener jeg ikke er kritisk. Hvis du deler under 80 Hz er direktionaliteten allivel minimal.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nogle ganske fine enheder, men du kommer til at skulle dæmpe Fountek båndet temmeligt meget, da NeoCD2.0 er opgivet til 98dB, mens Eton Bas-Mellem enhederne kun er opgivet til 88dB, dog hæver du disse til 91dB ved at bruge 2 stk. Eton enheder parallelt.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
alsv skrev:
Mht. Bundkasserne, så har jeg ikke lige kunne finde ud af i 3d programmet at lave vinklingen rigtigt, men jeg tænker på at de skal være i en V-form, sådan at den ene skyder 45 grader skråt ned, og den anden 45 grader skråt op af.
Hører gerne gode råd :-) |
|
|
Hvis de bundkasser skal køre som sub's gavner det ikke at vinkle enhederne __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
alsv skrev:
Mht. Bundkasserne, så har jeg ikke lige kunne finde ud af i 3d programmet at lave vinklingen rigtigt, men jeg tænker på at de skal være i en V-form, sådan at den ene skyder 45 grader skråt ned, og den anden 45 grader skråt op af.
Hører gerne gode råd :-) |
|
|
Hvis de bundkasser skal køre som sub's gavner det ikke at vinkle enhederne
|
|
|
Det skader heller ikke, så hvis det er pga. design, så "go-for-it"
|
| Til top |
|
| |
Bror Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lidt info om line arrays http://www.systemsolutions.co.za/Tech%20Zone/Line%20Array%20 White%20Paper.pdf
|
| Til top |
|
| |
Bror Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bror skrev:
| Her er lidt info om line arrays http://www.systemsolutions.co.za/Tech%20Zone/Line%20Array%20 White%20Paper.pdf
|
|
|
Det virker så ikke. Søg efter "Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays" på google. Så er det den første.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|