Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: CNC bearbejdning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nesmoht
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hej alle DIY venner

Er det bare mig, eller kan man ikke få lavet noget CNC bearbejdning uden det koster en formue?

Derfor går jeg går med tanken om at starte et "lille" fritids firma, hvor jeg bl.a. vil tilbyde 3D konstruktion og CNC bearbejdning til hobbyfolket - og det bliver til priser som private kan få råd til at betale. (niveauet er ikke fastlagt)

Jeg er uddannet værktøjsmager og konstruktør, så jeg har erfarring med bearbejdning af emner af høj finish/kvalitet.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor stor efterspørgslen er, inden jeg investere hele min opsparing på udstyr m.v.

Hvis min plan føres ud i livet, bliver det i løbet af 2010

Mvh. Søren

Til top Vis nesmoht's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesmoht Besøg nesmoht's Websted

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft et lille firma der retter sig til hobbyfolket, som jeg desværre ikke har mere da jeg blev fyret og går sygemeldt. Så du skal nok få ordre ind, også fra mig der pønser på en linear tonearm jeg skal have lidt hjælp til.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

bo heinrich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

hvor lyder det spændende ,men jeg tror det bliver lidt dyrt hvis du vil købe en   maskine til at lave dine cnc emner på .en ordentlig cnc maskine med program overførelse koster ikke gratis ,men på den anden side hvo ikke vover  vinder jo heller ingen ting og du har ret der ligger mange ting og venter på at blive lavet  i privat regi .
Til top Vis bo heinrich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bo heinrich

MoTiNi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 December 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Tanken er rigtig god men men

Jeg selv arbejder hos min far som har CNC fræsecenter og CNC drejedænke, vi er kun os 2. Hvis man skal invister i sådan CNC maskiner + værktøj så koster det penge og vi kan ikke lave ting gratis.

Jeg selv har lavet CNC arbejde for andre, men oftes tror folk at man vil lave det gratisk bare fordi man tilmed godt kan lig at fremstille custom ting og hjælpe andre. Men værktøjet koster nu engang penge samt matrialerne.

Nogle af de ting jeg har fremstillet kan ses her

Prøv BeoForum.dk nu med Beo 5 sektion.

Mit B&O HD Cinema set-up
Til top Vis MoTiNi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoTiNi Besøg MoTiNi's Websted

MoTiNi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det seneste jeg har lavet er en ny beslag til mit TV, så det kan hænge lodret....

Mit B&O HD Cinema set-up
Til top Vis MoTiNi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoTiNi Besøg MoTiNi's Websted

ozzy24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

syntes ideen er super fed og håber da den bliver ført ud i livet . det skulle være mærkeligt om ikke jeg kom med et par ting , som jeg manglede hjælp til. 

jeg vil også tro der er flere diy t**ser , som godt kunne bruge hjælp, men om det kan løbe rundt finder man jo kun ud af ved og prøve.

effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850

Til top Vis ozzy24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ozzy24

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Prisen for en cnc fræse maskine time, er jo så lav som 400 kr i disse krisetider, det er vel ikke dyrt når man tænker på hvad det koster at vedligeholde sådan en maskine med værktøj, platter, bor snittapper, og div. går maskinen i stykker koster en rep time min 1000 kr i timen.

skal jeg lave noget i min fritid gider jeg da heller ik gøre det gratis, så er det 200 i timen, selv der bliver folk nærige, og så skal de ik ha lavet noget.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

der er et helt forum med DIY CNC fræsere som folk altså selv bygger - jeg ved ikke om de kun er til træ - kan ikke lige finde linket - men jeg mener at man kan komme i gang med sådan en DIY CNC fræser for under 10.000 kr.

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Vi er vist mange, der går med DIY-tanker, som kræver CNC-forarbejdning, så det lyder da som en rigtigt god idé!

Men som de andre skriver, så er jeg også nysgerrig for at høre, hvordan du vil få det op at køre - har du CNC-udstyr selv eller adgang til det via arbejde eller lignende? Og hvad er dine forudsætninger for at arbejde med det?

Kan du arbejde i aluminium?!
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

janpo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt forestille mig en forretningsmodel for CNC til menneskepenge.
Jeg har lige brugt to gange 25 timer på at lave frontplader til et par højttalere. Hvis jeg kunne have købt dem færdige for en tusse stykket vil jeg nok have været ret fristet.
Men det kræver en fræser med temmeligt stort plan. I mit tilfælde skulle X være minimum 1200 mm.

Der er masser af DIY CNC på nettet. tag eventuelt et kig på cnczone.com
Problemet er bare pladsen, spånsugning, støj, køling, o.s.v.

I småtingsafdeligen findes der dog muligheder i desktop CNC.
Jeg købte engang sådan en her http://sherline.com/5500pg.htm som desværre har stået stille alt for længe. Den er langt fra det eneste/billigste alternativ.

Når mine børn bliver lidt ældre så får jeg tid........

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Meget fin idé ellers :-)

Kan tilbyde programmering af flere forskellige cnc-fræsere. Har postprocessore til Brother, Mazak, Matsuura og Hermle. Både alm 3 akse og 5 akse.

Kan også fremstille solids udfra håndtegnede skitser, dog ikke mere detaljerede end de målsætninger jeg får med skitsen :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Kanon ide.

Prøv også at smide forslaget på www.forum.speakerbuilder.dk

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jeg bygger rigtigt mange højttalerkabinetter, og skulle jeg få mulighed for at få CNC skåret en "speciel" frontplade for ca. 1000 kr/stk, så er jeg fremtidig kunde.

Men også alle matrixafstivninger (der tager lang tid med en overfræser/stiksav) og almindelige firkantede plader ville også have stor interesse.

Men prisen kan blive svær at holde nede.
Min personlige maks. grænse for f.eks. et firkantet kabinet på f.eks. B:25, H:100, D:40, med matrix indvendigt, er nok ca. 2k per styk inkl. MDF 22mm.
Kan det holdes inden for den grænser, så bliver jeg nok fast kunde med 5-6 kabinetter per år (mindst).

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Sjovt, jeg har selv planer om at bygge en 3-akset CNC-maskine til at lave nogle kabinetter, og bygge højttalere/ subwoofere. Jeg vil gerne have en i samme stil som B&W PV1, dog i 12 tommer. Der er det nemmest at gøre det via PC.

Jeg har tegninger til en som koster 10k at lave. Jeg har selv adgang til Mastercam X3 og X4, men ved ikke endnu hvordan de fungerer.

Uden at ville konkurrere, så hvis folk var villige til at give omkring 1000 kroner for et stykke træ som er fræset ud, så kunne jeg godt forestille mig at gå videre med idéen. Det er jo en lidt dyr investering, når man kun vil bygge 2 standerhøjttalere og et par subwoofere.

Af ren interesse må i gerne sende nogle eksempler på emner som i kunne forestille jer af få fræset ud, så jeg kan se hvor komplekse emnerne er, og om det kræver adgang til 3,4 eller 5-akset maskineri.

Send en personlig besked.

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
Sjovt, jeg har selv planer om at bygge en 3-akset CNC-maskine til at lave nogle kabinetter, og bygge højttalere/ subwoofere. Jeg vil gerne have en i samme stil som B&W PV1, dog i 12 tommer. Der er det nemmest at gøre det via PC.

Jeg har tegninger til en som koster 10k at lave. Jeg har selv adgang til Mastercam X3 og X4, men ved ikke endnu hvordan de fungerer.

Uden at ville konkurrere, så hvis folk var villige til at give omkring 1000 kroner for et stykke træ som er fræset ud, så kunne jeg godt forestille mig at gå videre med idéen. Det er jo en lidt dyr investering, når man kun vil bygge 2 standerhøjttalere og et par subwoofere.

Af ren interesse må i gerne sende nogle eksempler på emner som i kunne forestille jer af få fræset ud, så jeg kan se hvor komplekse emnerne er, og om det kræver adgang til 3,4 eller 5-akset maskineri.

Send en personlig besked.

Har du link til den maskine der koster 10k at lave?

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

MoTiNi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror simpel ikke at du kan lave en CNC maskine for 10.000.- kr.

Hvis du skal lave en stabil maskine samt købe servo-motor til 3-aksler og tilmed købe en computer som kan styre disse 3-aksler efter et program.

Jeg kunne også godt tænke mig at se den maskine, for den er da hurtigt tjent hjem for det lave beløb af 10k.

Nu er det ikke for at være negativ men når jeg til daglig arbejder med CNC maskiner og ved hvordan der er bygget op med vanger, servo-motor samt styring osv. Så undre det mig at man kan fremstille en CNC maskine for 10k.

Mit B&O HD Cinema set-up

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej Motini

Jeg forstår godt din skepsis. Men ligeså snart vi snakker om maskiner til hobby-brug, så behøver præcisionen jo ikke at være nede på +/- 0.0001 mm. Vi snakker vel om 1/10 mm er mere end nok til at tilfredsstille de fleste, eller vurderer jeg helt ved siden af?

Nu skal man så også lige huske, at de 10k kun er for maskinen - hertil kommer styring af motorer, fræser og programmet som omsætter tegningen til et program som kan fortolkes af motorstyringen. MasterCam x3 og X4 koster mange tusinde kroner. Hertil kommer, at man også skal kunne finde ud af at bruge programmet.

I kan se den her:

http://www.onel.se/

Han siger man kan bygge den for 2000-2500 USD = 10500-13200 kroner med dagen kurs.

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Så ja, prisen er ikke 10-13000, men nok nærmere de 20 tusinde + software. 

MoTiNi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
Hej Motini

Jeg forstår godt din skepsis. Men ligeså snart vi snakker om maskiner til hobby-brug, så behøver præcisionen jo ikke at være nede på +/- 0.0001 mm. Vi snakker vel om 1/10 mm er mere end nok til at tilfredsstille de fleste, eller vurderer jeg helt ved siden af?

I maskin indrustrien bearbejder man ikke længere ned end til 5/1000, hvis man skal længere ned i tolorance så bliver det slibet.

Mit B&O HD Cinema set-up

MoTiNi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Den ser da stabil nok ud til at kunne bearbejde i træ...

Mit B&O HD Cinema set-up

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes