Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: bipolar transformator. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

hej med jer, sad lige og blev i tvivl om transformator. da jeg er ved at prøve at bygge mig en ny forstærker og har en del komponenter liggende til det samme. men under instruktionerne til forstærkertrinet står der at der skal bruges en bipolar transformator. !  + / grund / -

på min ringkerne trafo er der 2 x 2 ledninger ud ( 2 x 40VAC ), men ingen jord. men det er vel så bare at tage jorden fra centerbolten på transformatoren ?

håber i kan hjælpe mig lidt.

Mvh. Rasmus  

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus

De to af fire ledninger på sekundær siden,

agere "gound" eller rettere sagt "nulpunkt" 

der burde være en indikation hvad der er fase.

Eks. en Transelektro vil have

Grøn = 40V

Gul = 0V (midtpunkt)

Blå = 0V (midpunkt)

Hvid = 40V

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

De to viklinger på sekundærsiden af transformatoren skal serieforbindes ved at forbinde 2 af lederne. Dette forbindelsespunkt kobles til stel i forstærkeren. Kontroller med et ohmmeter at du ikke forbinder 2 ledere i den samme vikling (= kortslutning).

Målt med et AC-voltmeter skal spændingen mellem de to resterende ledninger være 80 V AC for at du har forbundet det korrekt. Spændingen på de 2 ledere er så +40 V og - 40 V i forhold til stelpunktet.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

første af sekundær vikling.

Rød = Usec

sort = 0V

anden sekindær.

Gul =Usec

orange = 0V

når der så står dual voltage amp. +60V , 0V , -60 V 

så egentligt skal jeg faktisk bruge 120Vdc mellem - & + med en svævende 0. ?

så jeg skal koble Usec på første sekundær vikling samme med 0 punktet på anden sekundær vikling. ? eller skal jeg koble nullerne sammen. og have 2 faser ud.  

det er en 2 x 40VAC 500va trafo jeg burde så kunne måle 80Vac over + & -  det skal så smides hen i ensretteren og der skal kobles nogle lytter på. 

men jeg kan vel så ikke bare koble lytter hen over + & - når det er svævende 0 de skal vel koblet mellem + og 0 og tilsvarrende mellem - og 0 ??

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Du skal koble de to 0 V ledninger sammen (sort og orange). Der skulle så gerne være 80 V AC mellem de to resterende ledninger (+ 40 V og - 40 V).

De 40 V AC bliver efter ensretning til ca. 60 V DC.

Der skal være to sæt lytter, et til den negative side og et til den positive side. Disse er koblet i serie, med stelpunktet (0 V) fra transformatoren i midten.

Har du ikke et diagram over hvordan det skal forbindes? Ellers vil jeg anbefale dig at få fat i et.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

jeg har ingen diagram detsværre. men der er heller ikke ret mange dele.

når jeg så kobler de 2 nul punkter sammen, og monterer til chassic.  og har de 2 faser som skal over i ensretteren.  så får jeg ca 60VDC som jeg kan måle fra - til chassic og fra + til chassic.

når du så siger at lytterne skal kobles i serie fra 0 og henholdvis til + og et sæt til minus 

altså så er det sådan så + på 1. lytte skal til + ledningen og så skal lyttens minus  kobles til den anden lyttes + og så skal anden lyttes minus kobles til jord. 

og så skal hele balladen spejlvendes mellem - og nul.

så kan jeg så regne ud at når man kører med bipolar trafo skal lytterne også være bipolar. mellem leder og nul.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
 jeg har ingen diagram detsværre. men der er heller ikke ret mange dele. 

når jeg så kobler de 2 nul punkter sammen, og monterer til chassic.  og har de 2 faser som skal over i ensretteren.  så får jeg ca 60VDC som jeg kan måle fra - til chassic og fra + til chassic.

når du så siger at lytterne skal kobles i serie fra 0 og henholdvis til + og et sæt til minus 

altså så er det sådan så + på 1. lytte skal til + ledningen og så skal lyttens minus  kobles til den anden lyttes + og så skal anden lyttes minus kobles til jord. 

og så skal hele balladen spejlvendes mellem - og nul.

så kan jeg så regne ud at når man kører med bipolar trafo skal lytterne også være bipolar. mellem leder og nul.

Lad os starte med at glemme "udtrykket"  bipolar, men i stedet sige en trafo med 2 ens viklinger.   trafoen kobles så du har et midtpunkts-udtag -  dette udtag går til GND (stel)

fra den øverste og den nederste vikling går en ledning over til ensretterens AC terminaler - oftest mærket med ~ symbolet, eller AC

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

ja ok. det var også sådan jeg havde set det for mig. men for at få helt styr på på det blev jeg nød til at spørge.

tak for hjælpen. nu vil jeg gå igang med opbygningen af det.   hvis jeg nu bruger 4 x 10000uF og 2 x 18000uF 63V er det at skyde fugle med kanoner. ? i sidste ende vil jeg have 2 stereo digitale effekt trin på 4 x 250w rms.

jeg har 2 transformatorer en ringkerne 500va 2 x 40vac og en stor iltfri kobber E kerne 2 x 40vac transformator.   , og folk siger at jeg kan koble de 2 sammen.  måle efter med ac voltmeter, og samle de 2 transformatorer sådan så den AC positiv på hver trafo samles og ac negativ på hver samles og begge transformatorers ialt 4 x 0 til chassic ?? og så lade dem dele 1 40amp ensretter, eller skal jeg bruge 2 ensrettere og så samle negativ og positiv efter ensretningen ?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
så jeg skal koble Usec på første sekundær vikling samme med 0 punktet på anden sekundær vikling. ?

Ja.

Citér:
eller skal jeg koble nullerne sammen. og have 2 faser ud.

Nej du skal IKKE koble nullerne sammen. De to vindinger skal seriekobles, ligesom du f.eks. ville gøre med to batterier + til -. Du skal altså koble en Usec og en 0 sammen, og samlingen er så dit nulpunkt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

ok serie kobling af trafos viklinger.  og så kommer jeg så bare til det med at koble 2 trafoer sammen. om det kan lade sig gøre.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan godt koble to trafoer sammen. Primærspolerne i parallel, og så de fire sekundærspoler i serie. Midtpunktet (mellem de to trafoer) er så 0. Du behøver kun en ensretterbro.

Men hvor høj spænding skal du bruge? Med 4 * 40V AC kommer du op på +/-113V DC.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

jeg skal bruge op til +75vdc - 0vdc -75vdc

men jeg behøver vel ikke koble det hele i serie. altså hver trafo skal serie forbindes for at få 40vac 0 40vac

men kan jeg så ikke paralelforbinde de 2 trafoer. og stadivæk lande på +40vac 0v -40vac men med den dobbelte strømstyrke ?

når jeg nu er i gang med dette her og har bukserne af..  så skulle der vel ikke være end af jer der havde en lille bitte   2 x 12vac trafo på ca 30vac. og så 1 x 7818 og 1 x 7918 regulator. ? jeg skal bruge +18vdc 0vdc -18vdc og det er kun til en lille bitte kontrolforstærker.

hvis det er kan i ringe til mig på 23851608

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
jeg skal bruge op til +75vdc - 0vdc -75vdc

Det kan du ikke få med de trafoer. Du skal bruge en trafo på ca. 2*55V. Du vil få ca. 2*55V DC med de trafoer du har (eller det dobbelte).

Citér:
men kan jeg så ikke paralelforbinde de 2 trafoer. og stadivæk lande på +40vac 0v -40vac men med den dobbelte strømstyrke ?

Jo, hvis de er helt ens. Du kunne også bygge en dual-mono forstærker istedet...

Citér:
når jeg nu er i gang med dette her og har bukserne af..  så skulle der vel ikke være end af jer der havde en lille bitte   2 x 12vac trafo på ca 30vac. og så 1 x 7818 og 1 x 7918 regulator. ? jeg skal bruge +18vdc 0vdc -18vdc og det er kun til en lille bitte kontrolforstærker.

2*12V AC er ikke nok til 2*18V DC reguleret. Du mister et par volt over regulatoren, så du skal bruge mindst 2*21V DC = 2*15V AC. Tag hellere 2*16-18V AC for en sikkerheds skyld.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

trafoerne som jeg nævner er ikke ens. den ene er en novotem Rs500 trafo 2 x 40VAC. den anden stammer fra en Sony TA-F770ES forstærker. en mega klump, der giver 2 x 40VAC.

hvis jeg enten bruger den ene trafo efter ensretning og stabilisering giver det +56vdc 0v  -56vdc og den anden giver +57Vdc 0v -57Vdc..

men jo self kan jeg jo også bare bruge en trafo på hver print. hvert print er en stereo forstærker på 2 x 250W rms.

jeg har 2 stander højttalere. eller de lander måske i dag eller i morgen. Aurum Cantus Leisure 5

og så har jeg 2 ikke helt færdigt byggede 12" baffelrefleks subwoofere.

så den ene stereo forstærker skal bruges til at trække de 2 små. og den anden forstærker skal bruges til at trække subwooferne, med et aktivt filter foran.     

det var også mig der skrev forkert. self kan jeg ikke bruge en 12V 0 12V trafo. :-)

men jeg har en +26VAC 0 -26VAC trafo som jeg fandt frem igår. men jeg er i tvivl om at jeg kan regulare 36Vdc ned til 18Vdc 0 18Vdc. er det muligt at bruge den trafo . ?

når jeg kikker lige på diverse diagrammer over dual reguleringer, så finder jeg en som fortæller mig at jeg skal bruge som det 1. efter ensretningen. 2 x 220nF kemiske caps,  derefter 2 x 2200uF ( jeg har så 4 x 1000uF muse caps ) og så reguleringen. og derefter 2 x 220uF kondensatorer.  jeg kan så krødre det lidt med 2 x 10000uF spraque kondensatorer efterfølgende.

jeg prøve igår at lave et lille print. med 2 x 100NF 2 x 1000uF muse.  2 reguleringeringer, 2 x 1000uF muse.  men jeg har ikke ville sætte strøm til det, da jeg var i tvivl om det overhovedet kunne holde til det.  skal jeg bare sætte strøm til det ?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Ja, du kan godt koble to trafoer sammen. Primærspolerne i parallel, og så de fire sekundærspoler i serie. Midtpunktet (mellem de to trafoer) er så 0. Du behøver kun en ensretterbro.

Men hvor høj spænding skal du bruge? Med 4 * 40V AC kommer du op på +/-113V DC.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Det vil aldrig blive god latin at parallelkoble to trafoer .....   det må kraftigt frarådes

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

jeg kan se at 7818 kun går til 35VDC og jeg har 36Vdc, er der en mulighed for at sænke DC spændingen med et par volt inden den rammer regulatorerne ?

eller kan jeg regne med at spændingen falder en smule på trafoen når der begynder at være lidt forbrug ??

sidder også og tænker. kan jeg regulere ned til +24Vdc 0v -24Vdc først. altså bruge 7824 til at begrænse trafoens lidt for mange volt. og så derefter regulere ned til +18VDC 0vDC -18VDC

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Det vil aldrig blive god latin at parallelkoble to trafoer .....   det må kraftigt frarådes

Hvis trafoerne er samme type, er der absolut ingen problemer. Det er ikke anderledes end at parallelkoble to sekunderspoler f.eks. Men her er trafoerne to forskellige typer, så de må ikke parallelkobles.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
jeg kan se at 7818 kun går til 35VDC og jeg har 36Vdc, er der en mulighed for at sænke DC spændingen med et par volt inden den rammer regulatorerne ?

Hvis du er sikker på at spændingen aldrig kommer over 36V DC (inkl. om natten hvor netspændingen er højere), kan du bare sætte et par 1N4001 dioder i serie i plus og minusledningen (ingen i nulledningen). Det vil dæmpe spændingen ca. 1,4V. Men jeg tror jeg ville starte med et sæt 7824/7924 og sætte 7818/7918 bagefter. Husk beskyttelsesdioder over regulatorerne når du bruger store lytter på udgangen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

beskyttelses dioder over regulatoren ? jeg er stadivæk på begynder niveau.  hvilke dioder er det jeg skal bruge der. og hvor er det helt precist jeg skal sætte dem ?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Her er et lille tilsakset diagram. Det viser en beskyttelsesdiode på en positiv regulator (78xx i dette tilfælde):

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/Beskytdiode.gif

På de negative regulatorer (79xx) skal dioden vendes.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes