| Sendt: 08 Januar 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DIYere!
Lad mig starte med: Fantastisk forum!
Og så til min første post!
Jeg håber der er et par erfarne DIY folk som kan støtte mig lidt. Under mit studie rodede jeg lidt med højttalerkonstruktion. Men der er efterhånden rendt meget vand i åen siden da!
Jeg skal have lavet en aktiv sub til et par small eller mini pods (Jeg hælder mest til mini da den er lidt større). Med tiden skal systemet udvides med center og baghøjttalere. Men til en start bliver det et stereo sæt + sub!
Så langt så godt. Til rådighed har jeg 2 stk Vifa PL26WR09-08 enheder.
Forstærkningen klares med 4 stk B&O ice power moduler (vist nok 350W i 4 Ohm) så der er juice nok
Jeg byggede engang et elektronisk delefilter (stereo sæt... det var efter en artikkel i High Fidelity), så deling mellem sub og pods kan klares på den måde. Jeg skal bare have fundet artiklen, så jeg kan gennemskue, hvor jeg skal pille for at ændre delefrekvenserne... jeg har en foto kopi et eller andet sted...
Ifølge pod folkene vil en deling omkring 90-100Hz være et godt valg. Men hvordan er det så med retningsbestemmelse af sub? Skal der ved den deling laves et stereo sæt eller kan man klare sig med en enkelt (compound) woofer? Det sidste vil klart være at foretrække pga den mindre størrelse.
Den skal spille i et 3x4m lokale.
Jeg har rodet lidt med bas refleks løsninger i WinISD pro (freware program), men synes det er svært at få en pæn (flad) frekvenskurve.
Hvad ville I vælge med de for oven skitserede muligheder til rådighed? Husk at tage Wife Factoren med i overvejelserne!
|