| Forfatter |
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at skuffe jer med det samme, kan jeg vist ligeså godt fortælle, at det ikke er snifning af ovenstående, det drejer sig om!
Da jeg er begyndt (så småt) på et højtaler-projekt med sønnike skal jeg lige høre: Min kære gamle far, som er tømrer, foreslog mig at bruge kontaktlim til at lime kabinettet sammen med, da det så ikke kommer til at skøjte rundt, som det uvægerligt vil gøre med trælim (indtil man til sidst år det spændt ordentligt sammen), men kan man lime en højtaler sammen med kontaktlim?
Den blir bygget af 12mm MDF... (Jeg ved det er tyndt, men det står i "opskriften" og jeg gider ikke omregne mål for at bruge tykkere plade...
Planen er at påføre kontaktlim på begge flader, lade det tørre lidt og derefter sætte dem sammen... det skulle efter sigende blive siddende og være umuligt at flytte på, hvis man gør på den måde...
Det blir ikke et lukket kabinet, så der er ikke trykket at tage hensyn til...
Fik jeg det hele med eller?... __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
Niko Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke kunne sige om kontaktlim er stærkt nok til træ. Men har du overvejet at lave hul til et par duvler. Så "skøjter" træet ikke rundt men sidder lige hvor det skal, inden ligger det i pres.
__________________ I get totally drunk - what's your hobby?
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wvack Jeg forstår slet ikke en tømrer kan sige sådan noget?  Jeg har mange selvbyg ht'ere bag mig i alle mulige størrelser, jeg har altid brugt standard pva snedkerlim. Det er bare det bedste! Om man stifter pladerne sammen med dykkere (galvaniserede holder bedre da de er ru) eller skruer et større horn sammen, snedkerlim er rigtigt fint! Det er rigtigt at det kan skøjte en anelse lige når man lægger pladen på limfladerne, men det kan man sagtens føre på plads med lidt fingerspitztgefühl. Små dykkere har så den fordel, at de kan tages ud igen efter hærdning (de blanke), eller bare dykkes ned. Hullerne er i begge tilfælde små og derfor meget nemme at fylde. En snedkerlimflade kan netop "glides" på plads. Kontaktlim som Klefa eller lign. sidder i det øjeblik det rammer - og kan ikke justeres den sidste ½ mm! Når man arbejder med blødere materialer som plast, skind og lign. er kontaktlim sagen, men træplader er noget skidt. Snedlerlim trækker mere ned i limfladerne og holder med sikkerhed bedre, og det overflødige trykkes ud. Det vil også skabe en tættere limning... osv. Altså glem alt om kontaktlim, det er også noget giftigt skidt at arbejde med...
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak!
Jeg vil (selvfølgelig) følge jeres råd, og der skal nok komme billeder af byggeriet!
Fik jeg sagt at grunden til projektet er at gøre min 11-årige søn interesseret i højttalere og bygning af samme... Jeg håber det lykkes! __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Held og lykke med det. Har du bygget noget før? Jeg slår gerne en passende stribe dykkere i pladen før jeg kommer lim på, lige så de er på vej ud på den anden side. De skal gerne vinkles ind mod hinanden to og to, så de låser når de er slået i. Lader man hovedet stikke lidt ud, så er de nemme at hive ud bagefter. Det er vigtigt hvis man skal lave en blød rund eller affaset kant, f.eks med en overfræser. ellers dykker jeg dem gerne en millimeter ned og spartler hullerne. Det kommer til at gå som en mis, held og lykke  Bliver fedt at se billeder!
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var slet ikke nogen dum idé BoP!
Jeg har bygget lidt før, bla en velvoksen subwoofer, men var i tvivl om det tynde plade ville volde problemer... Nå pyt, det er jo bare at gå igang! __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wvack skrev:
| Det blir ikke et lukket kabinet, så der er ikke trykket at tage hensyn til... |
|
|
Når der gengives bas, er trykket lige så stort i et reflekskabinet - luften bevæger sig ud af porten, når enheden går udad,
og omvendt. Så det skal være tæt for at undgå hvislelyde.
Hvad bruger i af enheder?
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
BoP er inde på det rigtige, snedkerlim er vejen frem(og jeg har da flækket et par hjemmebyg sammen i årenes løb).
Kontaktlim?? - hallo - du risikere, hvis du for fat i noget forkert at forgifte hele huset, vi har lige målt et par af de mere spændende kontaktlime på arbejde og du vil tro det er løgn hvad de kan afgive af dunste selv efter flere måneder.
Er "skøjtning" af fladerne et problem og du SKAL bruge en anden lim end snedkerlim, så overvej nogle af Loctite's speciallime, du kan evt. prøve at kontakte dem(de er meget hjælpsomme selvom de kan være langsomme til at svare), de lugter allerhelvedes giftige lige når man bruge dem, men det er faktisk noget at det lim der hurtigst "damper" af!.
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hopper på trælimen... Det har jeg også haft brugt de andre gange jeg har bygget... Det var såmænd bare for at høre om kontaktlimen kunne bruges...
Jeg vidste det var giftigt, men ike at det var så slemt  Måske skulle man alligevel dufte lidt til det
__________________ "Knowing is not enough, We must apply."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontaktlim er rigtig godt i mange sammehænge, bare ikke til at lime højttalerkabinetter sammen. Hvid snedkerlim som allerede anbefalet. Derimod hvis du senere finder på at finere, er kontaktlim Guds gave og nok det eneste rigtige
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har arbejdet professionelt med kontaktlim, trods nogle gode limskabe med udsugning havde man stanken i næsen alligevl prfrfrf...
|
| Til top |
|
| |
offroad32 Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
PU Lim det skummer op. Det bliver altid tæt og er super stærkt.
__________________ analog er det nye digital...
|
| Til top |
|
| |