Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Evt brug af EarthQuake enhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle sammen...... har bruge lidt hjælp igen igen .... igen :-)

Jeg står over for mit snart 4 projekt i Sub/Bas byggeri. Og vil sige mine evner bliver bedre for hver gang  Dog er bestemt ikke nogen Haj til at regne på Kabinetternes størrelse, har prøvet nogle gange, men for altid nogle sær størrelser  Er der der ingen kan og vil hjælpe mig lidt.

Går lidt og overvejer at bruge denne enhed til en sub til SR:

http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/loesdele-til-diy/d bxi-10.aspx

Den skal spille fra 50 hz og ned efter, helst så tæt på 20 hz som muligt. Forstærker har jeg, mangler bare om det er muligt at bruge denne enhed.

Kan den puttes i et fornuftig kabinet???? Findes der en ligende enhed???

På forhånd tak for hjælpen

mvh

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Bump.......

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

45L refleks skulle være sagen 
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Max det er en god start, har du, nogle mål på Refleksen??? Ø plus længde

Mvh

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på dette og vælg ported cabinet
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil presse den yderligere ned i frekvens, så kunne du tilføje en slaps 12" til konstruktionen.

I et 42,3 liter kabinet , hvor der fjernes 5 procent for enheds fylde = 40,2 liter

så vil du med en dbxi10 og en 12tommer Slaps med en vægt tuning på 260 gram (dvs der tilføjes 260 gram til Slapsens center) få en tuning til 17hz

Du kan også få den ned under 20hz i et basrefleks, men størrelse og længde på porten gør det lidt upraktisk. Medmindre du kunne finde på at lave en extern port (hvilket faktisk ikke er uhørt hvis man læser de amerikanske diy sub forums)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Med den forholdsvis høje Qt kunne jeg godt forestille mig lidt problemer i en refleks eller slave (SLAPS) afstemning. Men Earth Quake har andre enheder med væsentligt bedre parametere til dette formål.

Men en Qt på de ca. 0,5 passer glimrende til en transmission line, som dog vil blive meget stor - omkring de 200 liter eller mere. Til gengæld vil den helt sikkert kravle meget langt ned.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Februar 2010 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Med den forholdsvis høje Qt kunne jeg godt forestille mig lidt problemer i en refleks eller slave (SLAPS) afstemning. Men Earth Quake har andre enheder med væsentligt bedre parametere til dette formål.

Men en Qt på de ca. 0,5 passer glimrende til en transmission line, som dog vil blive meget stor - omkring de 200 liter eller mere. Til gengæld vil den helt sikkert kravle meget langt ned.

Det du siger mht Qt var korrekt og fornuftig tankegang for 25 år siden. Men hvis man ser på største delen af moderne long stroke enheder af god kvalitet og med en høj elektromotorisk kobling så ligger de fleste omkring de 0.5. netop for at være lige egnet til både basrefleks, passiv enhed og lukket. Og dermed give brugeren den største design fleksibilitet.

Dbxi har så meget motorkraft at loadings metoden har en væsentligt mindre betydning end den havde  for gårsdagens enheder.

Hvis man kigger på bla hometheather and hifis målinger af dbxi med en Slaps så er der meget stor forskel på hvad forældet ts baseret teori estimere og hvad der konkret måles.

Tror at det er vigtigt at huske på hvad Thile og Small selv understregede i deres oprindelige afhandling. Jo større motorkraft og vandring jo mindre kan korrekt simuleres på bagrund af small signal parameters.

Det giver egentligt god mening at jo mindre afhænging en enhed er af kabinet loading for egendæmpning jo mere dynamisk og præcis er den. For det er jo det elektriske signal man ønsker skal styre enheden og ikke luftmodstanden i et kabinet

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej Hasselhof.

Interessant tankegang, men nu er Qt jo netop et udtryk for enhedens egendæmpning - eller elektromotorisk kraft som du kalder det (kombination af Qes og Qms). Men når du så nævner Thiele Small så er det korrekt at der nok er lidt om det. Selv om Small er navnet på manden og ikke fordi der er tale om "small" signaler.

For mange år siden så jeg nogle målinger af Fs og Qt på diskanter. De var lavet ved forskellig belastning og helt som du siger var resultaterne noget forskellige. Selv om svingspolen er undersænket og der ikke burde være den store forskel, så var der det faktisk.

Dette må så komme endnu mere til udtryk for store bas enheder der bevæger sig rigtigt meget. Men i så tilfælde må Q da blive højere når svingspolen bevæger sig mere eller mindre ud af magnetfeltet? Jeg tvivler ikke på at der kan flyttes luft eller at bassen går langt ned, men hvordan forklarer du en god elektrisk styring af enheden med en høj Qes?

Når der så kobles en SLAPS på får du yderligere masse at styre og hermed stiger Qms - med andre ord skal det magnetiske system så styre en endnu højere masse og Qms stiger.

Tager du f.eks. den større og yderst potente Subzero 12" så har den en Qt på 0,87!  Om det så reelt er et udtryk for den elektriske kobling kan du så nok forklare, men der findes ikke ret mange andre hifi-woofere der ude med så høj en Qt. Måske det skyldes, at den er beregnet til at arbejde helt uden kabinet? I så fald er der lidt logik i det, men ellers har jeg svært ved at at se det - nu jeg stadig holder mig til de 25 år gamle TS parametre, som jeg umiddelbart ikke tror er så forældede endda.

Holees 12" har så helt modsat den førnævnte en Qt på blot 0,277. Her er der da absolut styr på den elektriske dæmpning grundet en langt lavere Qes. Hvordan hænger det så sammen med de andre enheder. Jeg går ud fra de alle er beregnet til brug med SLAPPS - men med denne (Holees) har jeg umiddelbart langt mere forståelse for fordelene ved koblingen.

Til sidst vil jeg understrege at da jeg (som du ved) har oplevet EarthQuakes subwoofere bestemt ikke har noget at udstætte på lyden. Blot vil jeg meget gerne høre lidt mere om deres  "anderledes" teorier omkring hvordan og hvorfor de laver deres enheder så forskelligt som de gør.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Tjah, Hasselhof, jeg 'køber' den nu heller ikke uden videre . Man skal osse huske på, at boksstørrelsen for en enhed ifølge T/S nok vokser med Qt, men den falder jo med ækvivalent volumen. Og mange moderne sub-enheder har lave værdier på dette område, så den nødvendige boksstørrelse bliver mindre, end man umiddelbart skulle tro.

'Sund fornuft' ændres vel heller ikke med tiden, eller hur? Janils, det er selvfølgeligt rigtigt, at forudsætningerne for enhedens opførsel ryger, når motorsystemet bevæger sig ud af det liniære felt, men det er sjældent tilfældet med enheder med stor slaglængde. Derimod vil store bevægelser øge visse typer forvrængning, liniært felt eller ej.

Mange moderne subbasenheder er mest lavet med henblik på at få et højt lydtryk ved meget lave frekvenser, til fordel for effektlyde i film, i relativt kompakte bokse. Den bestræbelse koster, på den ene eller anden måde.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle sammen

Tusinde tak for jeres input. Syntes helt klart EarthQuake's enheder ser spændende ud. Men er åben for andre forslag.

Blipblop: Tak for dit forslag, kender du evt en anden????

Er på jagt efter noget der ikke er kæmpe stort, og helst et lukket system. Findes der ikke en 10" som man kan putte i et lukket kabinet, og har en størrelse lig med Dali Mentor sub og BW ASW610???

mvh

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jo, og jeg synes osse, at et lukket kabinet giver det mest sikre resultat m.h.t. lydkvalitet. Men, når du nu er ude efter et pænt lydtryk ned til omkr. 20 Hz, tror jeg, at 12" må være minimum membranareal. Og så skal du stadig EQ'e, når vi taler en lukket boks. Der skulle findes 12" enheder 'derude' der kan klare opgaven i en ret lille boks .

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Selv om Small er navnet på manden og ikke fordi der er tale om "small" signaler.

LOL   det er god værksteds humor. Dog tror jeg lige jeg vil forklare joken for dem som ikke kan se du skrev det med glimt i øjet

Thiele/Small parametre er det sæt af parametre, der beskriver div højtalerenheds egneskaber. De er "opfundet" af en mand ved navn Thiele og en mand ved navn Small.

De parametre er inddelt i to kategorier :

large Signal Parameters og small Signal Parameters. Small signal parameters og manden Small er to  forskellige ting

Læs mere om large og small signal parameters her :

http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

Jeg anfægter ikke validiteten af TS som sådan, men påpeger som de selv (TS) og dig at disse parametre representere ikke en eksakt science og jo højere vandring og større effekt der tales om jo mindre nøjtagtige og brugbare bliver en ts beregning baseret på small signal parameters taget ved typisk 1 watt.

Mange forhold der af div kalkulerings programmer forudtages som linært scalerbare er det reelt ikke når effekten og vandring øges. Andre faktorer som adiabatic og isothermal i kabinettet faktoreres ikke ind. Plus utallige andre.

Der er ikke noget nyt eller okult i det her. Prøv fx at læse Bob Carvers subwoofer whitepaper fra begyndelsen af 90erne eller Joseph Sahyouns bog "Blueprints for Performance"

Det ser også ud til at du har fanget en fejl på vores side, for alle subzero har  Qt på ca 0.4 så hvorfor der står 0.8 ved 10 og 12 ved jeg ikke. Data på 15 tommeren er korrekt med Qt op 0,4.

Det får jeg lige rettet Asap!

Jeg er selv påjagt efter komplet forståelse og indsigt i hvorfor de fleste moderne subwoofere ikke konformitere ret godt til ts beregninger. Jeg er ved at få lavet ts udmålinger af en flok af vores enheder ved standart 1 watt. så ved 10, 100 og så 1000 watt. Mit mål er at finde ud af om matematikken primært er for mangelfuld eller om tingene stemmer mere hvis dataene bliver taget ved mere realistiske effekter. Skal nok annoncere det når jeg er færdig.

For ikke komplet at hijacke Rockmoroes tråd så synes jeg at vi bør flytte yderligere cool nørde snak over i en ny tråd.

@ Rockmoroe

Dbxi 10 tommer kan arbejde rigtig godt i et lukket kabinet på ned til 23 liter. Det er som mollecon siger både det nemmeste og mest sikre at bygge.

Hvis du sætter en 10 tommer dbxi i et 23 liter kabinet og har power og eq nok så vil du bestemt få rigeligt med earthquake.

Når du kigger på enheder til netop høj effekt og lang vandring i et lukket kabinet er det vigtigt at finde en god kombination af vandrings evne. belastbarhed og lav kompression ved opgiven effekt.

Der er mange enheder som vil give dig dele af dette, men udvalget af enheder der kombinere disse faktorer på fornuftig vis er knap så mangfoldige.

Til lukket kabinet vil fx en xmax på 30mm og en belastbarhed på 350 watt være ret værdiløst, da enheden er i elektrisk kompression længefør man kan udnytte xmax, medmindre kabinettet må være kæmpe stort.

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Syntes det er mega fedt, at i skriver alle jeres forskellige inputs her i tråden. Altid spændende at få ny viden.

Ang. forst er det en Nad 275BEE der skal trække sub'en, den skulle vist have et rimmeligt overskud.

Vil sige jeg er ret tæt på, at bestille den der E.Q. dbxi 10, da den virker til at være ret fleksible.

mvh

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Nu har jeg sat et system op med en "prøve-enhed" og det køre. Bruger en Behringer til at dele med og en Nad 275 effekt efter, det køre godt sammen. Men men men......

Kan godt høre, at jeg mangler en ordentlig enhed. Hvis nu jeg smider en Dbxi 10 i et 24 liter kab, hvad kræver det af EQ for at spille tilfredsstillende???

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du mangler en ordentlig enhed er der et par Dbxi 10 til salg i KSB
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa og tak for tippet

Havde godt set det, men syntes at når en ny kun koster 1699,- vil jeg hellere den, da jeg ikke finder besparelsen stor nok.

Dertil ser det ud til at få det bedste resultat med en slap enhed, så tror jeg går efter et nyt sæt med det hele.

Det eneste der bekymre mig er størrelsen på kab. Har et kab nu på 24 liter, og størrelses mæssigt passer det godt til stuen. Men for at komme dybt nok, må jeg desvære nok op i 40 liter.

Havde håbet på 24 liter, men det kræver noget EQ, og jeg ved ikke helt hvad det indebære, så det sikrest er nok, at lave et kab der passer til formålet.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Brugt med omtanke, er der ikke noget i vejen med EQ'ing.

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 24 Februar 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

mollecon: Det tror jeg skam heller ikke..... men hvordan skal det udføres???

PT: har jeg sluttet en behringer cx2310 til en Nad 275 effekt. På Behringeren kan jeg justere dele freq og gain på enkelte kanal.

mvh

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Hvis Behringeren ikke har en EQ-funktion, er du lidt solgt. Du skal kunne hæve niveauet i subbens nederste frekvensområde - ellers må du ty til den anden løsning, en størrre boks.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes