Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Information om 12volts drift (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Vi har bygget en højtallervogn til Roskilde. Den skal jo være så effektiv som muligt.

De 4 højtallere vi har på vognen er 8ohms.

og nu er mit spørgsmål om det er mere energieffektivt at koble 2 af højtallerne samme på en kanal så det bliver 4ohms
modstand.

de 2 valgmuligheder
8ohms brug. 4x1 watt = 4x2,83 volt. i alt 11,32 volt
vs
4ohms burg 2x1 watt = 4x5,66 volt.   i alt 11,32 volt

begge løsninger giver i alt samme volt, men 4 ohms drift ser ud til at bruge mindre effekt for at give det samme.
Er jeg helt tosset?

-EDIT-
Ved godt der ikke er taget højde for effektiviteten af forstærkeren. da det er den samme forstærker der skal bruges til
begge konfigurationer går jeg ud fra, at effektiviteten er nogenlunde den samme.
Hvis den ene af konfiguration skulle være mere effektiv end den anden vil jeg næsten gå ud fra, at 4ohms drift er mest
effektiv da den er lavet til det. Der skal bruges en bilradio til forstærker
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der ved noget omkring det?

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hmm ser du, du bruger hovedlyst ohms lov til impedanser, og så oven i købet beregner noget over tid som faste spændinger, som ikke er fastespændinger.

hvis du skulle bruge ohms lov vil du får

U(t)=Z*I(t), hvor Z er højtalerens impedans, som selvfølgelig er frekvens afhænging, så vil du få (om end noget misbrug er bogstaver)

U(t)=R(f)*I(t)

Som så bliver

P(t)=I(t)^2/R(f)=U(t)^2/R(f)

Dette er ikke lige frem en ligning som er til at løse!

Tilbage til dit spørgsmål.

Hvis du vil have mest power ud til dine højtaler skal de være impedans matched til din forstærker, da man som regle ikke ved hvad denne er på, og det drejer sig om få ohm, kan det være ligegyldigt hvordan du forbinder disse (serielt eller parallelt).

Igen for at gøre en meget lang og omfattende beskrivelse kort.

Hvis du vil have højtaleren til at spille lige højt i den ene eller anden opkobling, skal du bruge den samme energi (jvf. Power (Watt)), så det er fuldstændigt ligegyldigt, hvordan du kobler dem

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Hvis du vil have højtaleren til at spille lige højt i den ene eller anden opkobling, skal du bruge den samme energi (jvf. Power (Watt)), så det er fuldstændigt ligegyldigt, hvordan du kobler dem

Nej, ikke når spændingen er begrænset til 12V. Hvis forstærkeren også kører på 12V, få du mest ud af at parallelkoble højttalerne. Hvis forstærkeren internt hæver spændingen, skal du vælge den impedans forstærkeren kan levere mest effekt i.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Effektivititen er helt generelt højere ved højere impedans. En forstærker er bedre til at ændre spændingen end til at ændre strømmen, men du kan trække mere effekt ud af forstærkeren ved lave impedanser forudsat at din spænding er konstant. Dine regnestykker er ikke så heldige, men det er ikke så vigtig for selve spørgsmålet.
Hvis din forstærker er en klasse ab, så ville jeg ikke være bekymret for effektiviteten ved forskellige impedanser som effektiviteten i det hele taget. Hvis den ikke kører på fuld skrald så er en klasse ab meget lidt effektiv 20-50 % ved lav til middel volumen og max 70-75 % ved fuld styrke. Dette er meget vigtig at huske når du har en begrænset mængde energi til rådighed. Jeg ville finde en lille klasse d til 12V. Denne er fin - har nogle selv.

Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Køb nogle enheder som er store og med en høj følsomhed.

Gerne billig PA. så skal du kun bruge ganske få watt for at spille højt.

Ang. din forstærker så er det sandsynligt at begge måder at koble på ikke ændre din drift tid ved _samme_ niveau, men ved laveste Imp. vil du kunne spille højest, forudsat at forstærkeren kan levere strøm til det (hvilket den 99% kan).

Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da også anbefale at kigge på www.41hz.com eller www.hed-tafelmeyer.de

Jeg har selv gang i 4 af disse: http://www.hed-tafelmeyer.de/de/bausatz.html til bilen og når engang jeg får tid skal jeg have prøvet en AMP9 http://www.41hz.com/shop/item.asp?catid=42&itemid=796

God fornøjelse! 

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Heldig skrev:

Køb nogle enheder som er store og med en høj følsomhed.

Gerne billig PA. så skal du kun bruge ganske få watt for at spille højt.

Skulle måske lige ha nævnt at vores højtallere er horn PA højtallere, 2 som er 106 W/db effektive og 2 bundkasser som er 103
W/db effektive

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

Jeg kan da også anbefale at kigge på www.41hz.com eller
www.hed-tafelmeyer.de

Jeg har selv gang i 4 af disse: http://www.hed-
tafelmeyer.de/de/bausatz.html
 til bilen og når engang jeg får tid skal jeg have prøvet en AMP9
http://www.41hz.com/shop/item.asp?
catid=42&itemid=796

God fornøjelse! 

Har godt kigget på alle mulige classe D, T og G forstærkere. men vi skal bruge både radioen og CD afspilleren, så det mest
oplagte er bare at bruge radioen til forstæker. plus vi også har en fjenbetjening til den.
Havde godt nok overvejet at sætte en DIY forstæker på Pre-out.

Mit spørgsmål gå mest på bare at gøre det vi allerede har mest effektivt

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Mest effektivt er en billig mp3 afspiller og klasse d. Du spilder en frygtelig masse energi på at spinde cd'er og lade din klasse ab spilde tre gange mere energi end du smider i højttalerne. Vi taler en forskel i størrelsesordenen minimum fire gange længere spilletid per batteri - end det I har.... Plus at der ikke er noget der mekanisk går i stykker og det kan tåle noget mudder og støv.

Men mest effektivt, hvis du vil bruge dit foreslåede setup, kommer helt an på hvor højt i spiller. I skal så tæt på maksimalt volumen ved almindelig lydstyrke som muligt - ellers roder I rundt nede i området hvor klasse ab er allermindst effektivt. Det er formentlig 8 ohms kobling. Det må du teste inden.

Jeg kunne lave et fuldt system for under 400.- inklusiv forsendelse med mp3 afspiller 16GB med radio og to ta2024 forstærkere som er rigeligt med jeres høje følsomhed.

mp3

TA2024
Da de to ta2024 koster under 80 kroner inklusiv forsendelse er der hverken told eller moms på. Mp3 afspilleren er fra EU, så der betalt moms. Den kan i øvrigt tage eksterne hukommelseskort kort hvis 16GB ikke skulle være nok.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Joch skrev:

Nej, ikke når spændingen er begrænset til 12V. Hvis forstærkeren også kører på 12V, få du mest ud af at parallelkoble højttalerne. Hvis forstærkeren internt hæver spændingen, skal du vælge den impedans forstærkeren kan levere mest effekt i.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hmm hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så skulle en bil forstærker med en højtaler på 8 ohm så ikke kunne får mere effekt end

P_8ohm=12^2/8=18W

Hvor en 4 ohms højtaler kun kan trække

P_4ohm=12^2/4=36W

Hmm har set betydligt større effekt opgivelse, for ikke at tale om målt disse. En forstærker vil aldrig være begrænset til 12 volt, være mindre det er noget virkeligt billigt noget

Ret mig gerne hvis jeg har misforstået dit indlæg

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Hmm hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så skulle en bil forstærker med en højtaler på 8 ohm så ikke kunne får mere effekt end

P_8ohm=12^2/8=18W

P_4ohm=12^2/4=36W

Den maksimale spænding en forstærker der kører på 12V kan levere er kun 4,24Vrms (en ideel forstærker uden tab). Med en 4 ohms højttaler giver 4,5W eller 2,25W i 8 ohm. Derfor har gamle bilradioer tit en effekt på 2*6W (4 ohm med en spænding på 13,8V).

Citér:
Hmm har set betydligt større effekt opgivelse, for ikke at tale om målt disse.

Ja, hvis forstærkeren er brokoblet og/eller kører på højere spænding.

Citér:
En forstærker vil aldrig være begrænset til 12 volt, være mindre det er noget virkeligt billigt noget

Hvis det er en tilfælding klasse A/B eller D forstærker der ikke er bygget til bilbrug, vil den jo normalt køre på indgangsspændingen direkte. Og så er 2 ohms højttalere det eneste brugbare.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Mest effektivt er en billig mp3 afspiller og klasse d. Du spilder en frygtelig masse energi på at spinde
cd'er og lade din klasse ab spilde tre gange mere energi end du smider i højttalerne. Vi taler en forskel i størrelsesordenen
minimum fire gange længere spilletid per batteri - end det I har.... Plus at der ikke er noget der mekanisk går i stykker og
det kan tåle noget mudder og støv.

CD afspilleren er et must. da vi har den service at folk kan komme med deres demo cd'er og få dem afspillet hos os
     Mudder og støv er intet problem i vores tilfælde.

Men mest effektivt, hvis du vil bruge dit foreslåede setup, kommer helt an på hvor højt i spiller. I skal så tæt på maksimalt
volumen ved almindelig lydstyrke som muligt - ellers roder I rundt nede i området hvor klasse ab er allermindst effektivt.
Det er formentlig 8 ohms kobling. Det må du teste inden.

Ja vi bliver næsten nødt til at låne lidt måleinstrumenter for at finde ud af hvor meget strøm det suger fra batteriet.
     Vi udnytter nok maximalt 20 watt pr kanal.

Jeg kunne lave et fuldt system for under 400.- inklusiv forsendelse med mp3 afspiller 16GB med radio og to ta2024
forstærkere som er rigeligt med jeres høje følsomhed.

Vores kilder kan vi ikke gøre noget ved, men den forstæker ser ikke helt tosset ud. Kunne godt finde på at købe 2 af
     dem og sætte på Pre-out

SALE_W0QQitemZ170448738478QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTVElect ronics_PortableAudio_MP3Players?
hash=item27af8958ae">mp3

2x15watt_W0QQitemZ250579407308QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultD omain_0?hash=item3a57b251cc">TA2024
Da de to ta2024 koster under 80 kroner inklusiv forsendelse er der hverken told eller moms på. Mp3 afspilleren er fra EU, så
der betalt moms. Den kan i øvrigt tage eksterne hukommelseskort kort hvis 16GB ikke skulle være nok.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Joch skrev:

P_8ohm=12^2/8=18W

P_4ohm=12^2/4=36W

Den maksimale spænding en forstærker der kører på 12V kan levere er kun 4,24Vrms (en ideel forstærker uden tab). Med en 4 ohms højttaler giver 4,5W eller 2,25W i 8 ohm. Derfor har gamle bilradioer tit en effekt på 2*6W (4 ohm med en spænding på 13,8V).

Citér:
Hmm har set betydligt større effekt opgivelse, for ikke at tale om målt disse.

Ja, hvis forstærkeren er brokoblet og/eller kører på højere spænding.

Citér:
En forstærker vil aldrig være begrænset til 12 volt, være mindre det er noget virkeligt billigt noget

Hvis det er en tilfælding klasse A/B eller D forstærker der ikke er bygget til bilbrug, vil den jo normalt køre på indgangsspændingen direkte. Og så er 2 ohms højttalere det eneste brugbare.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ej nu begynder det sku at blive for syret der her

Går ud fra den måde du får 4,24Vrms er ved at sige vi tager +-6V og dividere med sqrt(2)?

herved går du ud fra at alt musik er sinusformet, som det ikke er, musik er stokatisk og hvad værre er er det på ingen måde liniært og tidsinvariant (ergodisk stokastisk proces) . Derfor kan du ikke bare gøre dette.

Kan ikke lige se hvad det skulle hjælpe af brokoble en forstærker, hvis du begrænser den til samme spænding. Du ville ikke kunne presse flere amper igennem højtaleren, da spændingen ikke vil stige.

Til det sidst:

Nu skal det sige jeg selvfølgelig antog at det var en købt forstærker, og ikke en hjemmelavet.

En bygget forstærker som ikke er beregnet til en bil, vil køre på 230V,50Hz (i danmark). Men forstærker modulet der sidder i den vil normalt bruge en lavere spænding og selvf. DC.

Der med ikke sagt at du ikke har ret, havde bare hele tiden gået udfra det var en bil forstærker, da det ville være det mest normale at bruge når man nu har 12V

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

Går ud fra den måde du får 4,24Vrms er ved at sige vi tager +-6V og dividere med sqrt(2)?

Ja.

Citér:
herved går du ud fra at alt musik er sinusformet

Nej. Men effekt opgives som rms watt - det har jeg ikke fundet på.

Citér:
som det ikke er, musik er stokatisk og hvad værre er er det på ingen måde liniært og tidsinvariant (ergodisk stokastisk proces) . Derfor kan du ikke bare gøre dette.

Det er muligt jeg ikke kan, men det er sådan det gøres. Check lige dine bøger engang
Eller har de omskrevet bøgerne siden jeg gik på teknikum?

Citér:
Kan ikke lige se hvad det skulle hjælpe af brokoble en forstærker, hvis du begrænser den til samme spænding. Du ville ikke kunne presse flere amper igennem højtaleren, da spændingen ikke vil stige.

Forklar lige alle fabrikanterne af IC'er til brokoblede forstærker det. F.eks. opgives TDA2005 til 2*5W eller 15W brokoblet. Og selvom det ikke kan lade sig gøre ifølge dine teorier, virker det faktisk sådan i praksis.

Citér:
En bygget forstærker som ikke er beregnet til en bil, vil køre på 230V,50Hz

Ikke et forstærkermodul købt i løs vægt - de kører sjældent på 230V

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

bachelor ingeniør i elektronik (B.Sc. EE) og civil ingeniør studerende

Det er ommer det dér

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Joch skrev:

Ja.

Citér:
herved går du ud fra at alt musik er sinusformet

Nej. Men effekt opgives som rms watt - det har jeg ikke fundet på.

Citér:
som det ikke er, musik er stokatisk og hvad værre er er det på ingen måde liniært og tidsinvariant (ergodisk stokastisk proces) . Derfor kan du ikke bare gøre dette.

Det er muligt jeg ikke kan, men det er sådan det gøres. Check lige dine bøger engang
Eller har de omskrevet bøgerne siden jeg gik på teknikum?

Citér:

Forklar lige alle fabrikanterne af IC'er til brokoblede forstærker det. F.eks. opgives TDA2005 til 2*5W eller 15W brokoblet. Og selvom det ikke kan lade sig gøre ifølge dine teorier, virker det faktisk sådan i praksis.

Citér:
En bygget forstærker som ikke er beregnet til en bil, vil køre på 230V,50Hz

Ikke et forstærkermodul købt i løs vægt - de kører sjældent på 230V

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Effekt opgives sikkert til Wrms eller Wdin, eller som noget helt trejde, det gør det ikke mere rigtigt, under "rigtige" forhold. Wrms bruges fordi man ikke har en jordisk chance for at beregne på ikke ergodisk signaler.

Og nu undervis mig

Hvordan vil du bygge et kredsløb, som ud fra den SAMME strømforsyning, som kan give den dobbelt, eller bare lidt mere effekt ved at bruge 2 forstærker end en.

Så vidt jeg ved er brokobling noget man gøre for at få mere strøm (da transistorene ikke kan levere mere pågrund af varmme, eller andet). Dette har intet med spændingen.

Hvis man antager at du har en modstand (4ohm) og du har 20 eller 40 amp til rådighed, men kun 12V tilrådighed. Hvordan vil du forøge poweren afsat i modstanden, uden at øge spændingen?

Samme spørgsmål til dig Siankovic

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Effekt opgives sikkert til Wrms eller Wdin, eller som noget helt trejde, det gør det ikke mere rigtigt, under "rigtige" forhold.

Nej, men når resten af verden nu har vedtaget at bruge det, kan du vel også? At bilforstærkere så typisk opgives i Wfantasi er en anden sag...

Citér:
Og nu undervis mig

Gerne.

Citér:
Hvordan vil du bygge et kredsløb, som ud fra den SAMME strømforsyning, som kan give den dobbelt, eller bare lidt mere effekt ved at bruge 2 forstærker end en.

Et push-pull udgangstrin der kører på 12V kan levere et sving på +/-6V, enig? Du kan altså ikke få mere end 6/4*6=9W peak ud af det. Hvis du nu har to udgangstrin der kan levere +/-6V, kan du få 12/4*12=36W peak. Det ene udgangstrin kan stå på +6V (12V i forhold til stel) og det andet på -6V (0V), hvilket giver 12V til belastningen.

Citér:
Så vidt jeg ved er brokobling noget man gøre for at få mere strøm (da transistorene ikke kan levere mere pågrund af varmme, eller andet). Dette har intet med spændingen.

Parallelkobling bruges hvis man skal bruge mere strøm. Du får samme maksimale strøm med en brokobling.

Citér:
Hvis man antager at du har en modstand (4ohm) og du har 20 eller 40 amp til rådighed, men kun 12V tilrådighed. Hvordan vil du forøge poweren afsat i modstanden, uden at øge spændingen?

Med et enkelt push-pull udgangstrin har du IKKE 12V til rådighed, men kun 6V. Hvis du ikke tror på det, vil jeg anbefale dig at teste det, eller evt. starte forfra på dit ingeniørstudie...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Joch skrev:
Effekt opgives sikkert til Wrms eller Wdin, eller som noget helt trejde, det gør det ikke mere rigtigt, under "rigtige" forhold.

Nej, men når resten af verden nu har vedtaget at bruge det, kan du vel også? At bilforstærkere så typisk opgives i Wfantasi er en anden sag...

Citér:
Og nu undervis mig

Gerne.

Citér:

Et push-pull udgangstrin der kører på 12V kan levere et sving på +/-6V, enig? Du kan altså ikke få mere end 6/4*6=9W peak ud af det. Hvis du nu har to udgangstrin der kan levere +/-6V, kan du få 12/4*12=36W peak. Det ene udgangstrin kan stå på +6V (12V i forhold til stel) og det andet på -6V (0V), hvilket giver 12V til belastningen.

Citér:

Parallelkobling bruges hvis man skal bruge mere strøm. Du får samme maksimale strøm med en brokobling.

Citér:

Med et enkelt push-pull udgangstrin har du IKKE 12V til rådighed, men kun 6V. Hvis du ikke tror på det, vil jeg anbefale dig at teste det, eller evt. starte forfra på dit ingeniørstudie...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

EDIT

ok fair nok bøjer mig dybt i støvet, og erkender jeg har lært noget nyt idag. Havde altid troet at brokobling altid blev fortaget som en parallelkobling af forstærkeren og ikke en parallel med en invert på engang af en af dem.

Men jeg håber virkelig stadigvæk vi er enig i at hvis højtaleren skal spille lige højt så vil man bruge samme effekt om det er den ene eller anden kobling af højtalerne.

Og lige til sidst, synes du blev en kende grov med hensyn til mit studie. Ingen grund til den slags beskyldninger

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jeg synes faktisk det er fair nok at prikke til dig på den måde, når nu har et diplom på at du er elektronikingeniør - det er helt elementær forstærkerteori. Det var også derfor jeg indragede din signatur i mit indlæg. Det er jo ikke gjort uopfordret, men fordi du skriver noget vrøvl - og burde vide bedre. Men du har helt sikkert styr på det nu og det er vel det vigtigste.

Og angående effektiviteten, så synes jeg du skulle læse mine indlæg om effektivitet ved forskellige impedanser - og eventuelt kigge lidt i opgivelser af effektivitet af forskellige klasse ab forstærkere ved forskellige udnyttelsesgrader. Der er en helt generel trend mod højere effektivitet jo højere impedans og jo højere effektivitet jo højere udnyttelsesgrad. Det er effektiviteten der er spørgsmålet fra trådstarters side altså forholdet mellem effekten der leveres til højttalerne og det totale effektforbrug af forstærkeren. Det er da rigtig at ud hvis man ser på spl så giver 1 watt i 4 ohm det samme spl som 1 watt i 8 ohm forudsat at man bruger samme antal enheder, men effektiviteten af forstærkeren er større ved kobling i 8 ohm.
Men denne effektivitetsforskel er ikke lige så vigtig som effektiviteten ved forskellige udnyttelsesgrader, som varierer langt mere end forskellen i effektivitet ved eksempelvis 4 og 8 ohm. Her skal trådstarter undgå at havne i et alt for lavt niveau hvor effektiviten er meget lav, eller - som der er foreslået ham - skifte til klasse d, hvor effektiviteten varierer langt mindre som funktion af udnyttelsesgraden.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes