Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2024 | 21:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Halvfærdige højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har ryddet op på loftet! Noget af det jeg har båret ned, et et par halvfærdige højttalere. Det ser således ud pr. side:

Baskabinetter med 34 mm mdf baffel og bagplade. Sideplader i 39 mm sandwich af 19 mm mdf, 10 mm fermacell og 10 mm PVC. Det er bla. derfor de nu skal spille; Jeg gider simpelthen ikke bære dem op igen, da de veje 30 kg stykket! Kabinetterne er på 55 l netto. Mellemtone kabinetter ligeledes sandwich, dog mindre godstykkelser. De er på ca. 3 liter og vejer 4 kg/styk.

Målet skal ikke være en ultimativ High End højttaler - dertil er udgangspunktet for dårligt. Det hele er påbegyndt for mange år og erfaringer siden. Det drejer sig "kun" om at forsøge at få det til at spille hæderligt, så kan drengene brænde dem af med noget techno bagefter...

Enhederne: Scan Speak 25W/8565-01 og mellemtonen, Scan Speak 13M8640-00 Diskanten har jeg ikke, men forestiller mig en lille 19 mm, der kan monteres ovenpå mellemtonekabinettet ala B&W 802. En af de nye Scan Speak D2004/602000 ville være lækre i et drejet aluhus, men måske ville det være mere passende med et billigere alternativ, til et så slumpagtigt projekt som dette. Nogen der har andre ideer?

Jeg kan ærlig talt ikke huske præcis hvorfor 25W kabinetterne blev lavet på 55 liter i sin tid. En nyere søgning på nettet har ikke gjort mig klogere. Men så vidt jeg kan se på nettet kan 55 liter lukket kabinet være OK. Mener at jeg på et tidspunkt er blevet rådet til at reducere volumen til ca. 38 liter og sætte en refleksport i. Er der nogen der har erfaringer med Scan Speaks Flowresistor? Kunne det være en ide at forsyne hvert baskabinet med 2 af disse?

13M enheden går ret langt op i frekvens, men den er jo lidt klein i forhold til en nedre delefrekvens på 400 Hz. Vil den kunne bruges ned til 400 Hz med et 12 dB/oktav filter, eller skal den have højere frekvens eller et 18 dB/oktav filter? Da der jo er tale om kompromissets kunst, havde jeg forestillet mig noget i retning af 400 og 4000 Hz delefrekvenser.

Der er jo tale om sjov og hobby. Og hvis det kan spille noget høj bas, så er drengene jo ligeglade med om det er High end. Men er mit projekt besværet og de mange dyre delefilterkomponenter værd? Eller er det bedre at sælge basserne og køre kabinetterne på lodsepladsen?

Efter et par ugers intensiv forskning vil jeg nok være istand til at indsætte billeder af kabinetterne her...

Kommentarer af enhver art er velkomne. Og det er ikke sikkert at i kan afholde mig fra at fortsætte det tossede projekt. Men prøv endelig!

Jeg uploader billeder af kabinetterne på "Billeder af mit DIY HIFI"



__________________
Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
Til top Vis DYILars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DYILars Besøg DYILars's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 03:24 | IP-adresse registreret  

Hvis ellers volumet på 55 liter fungerer godt til enhederne, er der ingen grund til at spendere mønt på akustiske ventiler - det er kun aktuelt, hvis bassen virker for ukontrolleret.

Da jeg går ind for genbrug, synes jeg, at det er en fin idé at prøve at få noget fornuftigt ud af dine kasser .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
jala
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

jeg havde nu nok solgt enhederne og købt mig en techno højtaler hvis det var det jeg skulle bruge :)
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Flyt hele tråden over på billedtråden og luk denne. Det duer ikke med to tråde.

På den anden tråd får du et råd om at dele længere nede end 400Hz, men det skal du ikke høre på.
400-500Hz er perfekt. Men hvem skal lave filteret?

Vifa´s XT25 findes også med neodymmagnet, dvs. lillebitte. Også SB Acoustics har lavet en femkronestørrelse
diskant, du kan sætte på et rør.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes