Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Åben baffel med Lowther (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går med tanker om at lave en åben baffel konstruktion med en Lowther PM6A pr. side. Disse skal så assisteres i bunden af mine Morel 12" i trykkammer.

Men hvordan er det liiige man beregner bredden på baflen? Er højden ligegyldig?

På forhånd tak!

/Jeppe

ALTO
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Alto Højtaler

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe.

Der findes sikkert en eller anden fin formel.   Det jeg gør når jeg laver open baffle er.  Laver fronter så det ser fornuftig ud, og passer til enheden/enhederne.

Derefter laver jeg nogle "vinger/ sidestykker, som bliver monteret bag på bafflen, med klaverhængsler, således at de kan slåes ud.

På den måde er det muligt at lytte sig frem til hvordan fronten/bafflen , skal være, for at det lyder bedst.

Billeder kan sendes.

Hilsen Richardt.    www.altoht.dk

Til top Vis ALTO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ALTO

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Hej

Jeg går med tanker om at lave en åben baffel konstruktion med en Lowther PM6A pr. side. Disse skal så assisteres i bunden af mine Morel 12" i trykkammer.

På forhånd tak!

/Jeppe

Brug dette program til at beregne baffel step.  http://www.tolvan.com/edge/

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Lowther har ret lav tilladelig membranvandring. Et horn, lukket eller reflekskabinet "trykker" på enheden;
i en åben baffel svinger den friere, og jeg tror ikke den bliver glad for det uden en form for filtrering.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Tak, Torben!

Det er da godt nok svært at få en fornuftig kurve ud af det

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Lowther har ret lav tilladelig membranvandring. Et horn, lukket eller reflekskabinet "trykker" på enheden;
i en åben baffel svinger den friere, og jeg tror ikke den bliver glad for det uden en form for filtrering.

Jeg har prøvet den i adskillige horn - og det sidste horn var ganske fremragende, men nu skal der prøves lidt nyt.

Har set flere benytte Lowthere i OBs, så det må da kunne lade sig gøre - eller?

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Måske du kan bruge det her http://www.lowther-america.com/page2/page12/page12.html

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

M.h.t. baflens dimensioner i sig selv, er det et spørgsmål om den ønskede nedre grænsefrekvens, hvorunder akustisk kortslutning indtræder. Pladen skal have samme bredde som den halve bølgelængde af den lavest ønskede frekvens der ønskes gengivet.

Det giver store baffelbredder - 100 Hz kræver f.eks 1,7 meter...

Desuden har Lowther enheder en høj magnetisk dæmpning, så de siger ikke meget under 100 Hz uden form for hjælpende hånd.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

http://www.poulsaudiobutik.dk/

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
Måske du kan bruge det her http://www.lowther-america.com/page2/page12/page12.html

Mvh,
Hans

Tak for linket - det er ret spændende

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
M.h.t. baflens dimensioner i sig selv, er det et spørgsmål om den ønskede nedre grænsefrekvens, hvorunder akustisk kortslutning indtræder. Pladen skal have samme bredde som den halve bølgelængde af den lavest ønskede frekvens der ønskes gengivet.

Det giver store baffelbredder - 100 Hz kræver f.eks 1,7 meter...

Desuden har Lowther enheder en høj magnetisk dæmpning, så de siger ikke meget under 100 Hz uden form for hjælpende hånd.

Så er jeg også med! Har højden på baflen nogen betydning, eller er det udelukkende bredden?

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

quad skrev:

Endnu en gang kan jeg kun citere:

"Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people."

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Hej

På forhånd tak!

/Jeppe

Jeg har haft fuldtone enheder i open baffle assisteret af 15" basser, men det var altså enheder der kunne klare at køre uden nogen dæmpning (Hemp Acoustics). Grunden til at jeg gik bort fra idéen med fuldtone i dipol var, at jeg præcist fik identificeret nogle mangler i lyden. Efter at være gået over til 3-vejs konstruktioner med bl.a. horn, har jeg svært ved at se, at jeg nogensinde skulle gå tilbage til fuldtone enheder i open baffle. Lyden bliver dramatisk meget mere interessant i et godt horn *inden for hornets optimale bånd* vel at mærke.
Jeg synes du skulle finde ud af hvad der præcis generer dig ved din nuværende lyd, før du går videre.

Mvh.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
virious skrev:
Hej

På forhånd tak!

/Jeppe

Jeg har haft fuldtone enheder i open baffle assisteret af 15" basser, men det var altså enheder der kunne klare at køre uden nogen dæmpning (Hemp Acoustics). Grunden til at jeg gik bort fra idéen med fuldtone i dipol var, at jeg præcist fik identificeret nogle mangler i lyden. Efter at være gået over til 3-vejs konstruktioner med bl.a. horn, har jeg svært ved at se, at jeg nogensinde skulle gå tilbage til fuldtone enheder i open baffle. Lyden bliver dramatisk meget mere interessant i et godt horn *inden for hornets optimale bånd* vel at mærke.
Jeg synes du skulle finde ud af hvad der præcis generer dig ved din nuværende lyd, før du går videre.

Mvh.

Det jeg leder efter er en midlertidig "stand-in", indtil nogle endnu større horn kommer i hus. Derfor synes jeg det kunne være sjovt at prøve OB, fordi de er så nemme at bygge og lydmæssigt noget helt andet.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
quad skrev:

Endnu en gang kan jeg kun citere:"Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people."

Poul er som sædvanligt ond i sulet. Men han siger faktuelt bare det samme, som jeg prøvede at sige på en pæn måde.
Gå efter bolden

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Et god måde at blive klogere på er 'learning by doing', men nu er computeren jo opfundet (ellers kunne jeg jo ikke skrive her) og den kunne jo 'simulere' situationen. Resultatet kunne jeg godt gisne om, men jeg jeg vil kun sige...prøv det, men post højst 1W i den...ellers...

Her kan man læse lidt om emnet samt se et skema med størrelse på bafle ifh til frekvens.

http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
virious skrev:
quad skrev:

Endnu en gang kan jeg kun citere:"Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people."

Poul er som sædvanligt ond i sulet. Men han siger faktuelt bare det samme, som jeg prøvede at sige på en pæn måde.
Gå efter bolden

Og det skal du have tak for

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Et god måde at blive klogere på er 'learning by doing', men nu er computeren jo opfundet (ellers kunne jeg jo ikke skrive her) og den kunne jo 'simulere' situationen. Resultatet kunne jeg godt gisne om, men jeg jeg vil kun sige...prøv det, men post højst 1W i den...ellers...

Her kan man læse lidt om emnet samt se et skema med størrelse på bafle ifh til frekvens.

http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm

mvh

Tak for link. Jeg er naturligvis ikke ude på at tage livet af mine Lowthere. De er en anelse for bekostelige til at tage chancen, så jeg tror jeg ser mig om efter noget andet.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Som en midlertidig løsning og assisteret af sub`s,samt moderate lydtryk,sker der intet med dine lowthere.Det er altid nemmere at pege fingre end at formulere en hjælpende tekst..

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Må jeg være fri. Det er dyre enheder, og så er det altså en hjælp at skrive at de er uegnede.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes