Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hvilken ht type spiller mest naturlig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil "lille_smed"!

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

hej

jeg er i gang med at hygge mig lige med h�jtaler ind i mellem n�r tiden er til det.. har pr�vet lidt forskelligt .. lukket kabinet  og dipol...og med port

jeg har plads nok s� størrelsen betyder ikke noget ...

hvilken type ht syntes i giver den meste naturlige lyd
Til top Vis ks27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ks27

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Horn med Lowther 

ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

tak for dit bud  .. men den pris jeg fandt på enhederne var noget høj ..  så er der billiger løsninger

enheder jeg har til at ligge

2stk ss r 2904

2stk ss12m 

2stk vifa xt 25 dobbelt magnet

2stk vifa mg22.

2stk vifa pl26. 

4stk cerwin-vega er 124 

4 stk zomax p1550

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

ks27 skrev:

hvilken type ht syntes i giver den meste naturlige lyd

Fuldtone elektrostater.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil påstå at udførelsen er langt vigtigere end princippet.

Det ville nok også være en hjælp at definere hvad der karakteriserer naturlig lyd.

Er det ret frekvensgang, er det lineær powerrespons er det fase linearitet (evnen til at gengive en firkant korrekt - næsten
ingen højttalere kan dette) ??

Hvordan er en perfekt lydkilde? Er det et uendeligt lille punkt der stråler i alle retninger?

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

den lyd jeg ønsker at at kommer så tæt på lyden af akustisk instrumenter man kan ..  er man til koncert hvor lyden kun kommer fra instrumenter ikke andet så er det målet

ved godt man ikke kan få det 100 procent som det .. men bare kommer så tæt på det  som muligt

jeg lige glad med målinger og frekvensgang, fase linearitet.. bare lyden er ok

og de helt dybe toner skal også med (20 hz)

jeg kan li lyden af en kabinet med port .. syntes det lyder falsk

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 05 April 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

ks27 skrev:
den lyd jeg ønsker at at kommer så tæt på lyden af akustisk instrumenter man kan ..  er man til koncert
hvor lyden kun kommer fra instrumenter ikke andet så er det måletved godt man ikke kan få det 100 procent som det ..
men bare kommer så tæt på det  som muligt jeg lige glad med målinger og frekvensgang, fase
linearitet.. bare lyden er ok og de helt dybe toner skal også med (20 hz)  jeg kan li lyden af en kabinet med port .. syntes
det lyder falsk

Ja det har jeg forstået, spørgsmålet er som du selv stiller, hvordan opnår man så dette? Grunden til jeg belyser nogle af de
vigtigste aspekter for en højttaler, er at man sjældent kan få det hele på en gang. Derfor må man nok til din store ærgelse
prioritere, hvad man mener er vigtigst og at gøre det i sammenhold med ens lytterum er nok slet ikke så dumt. Hvis der
havde været en højttaler som gjorde alt rigtigt (spiller mest naturligt som du siger). Så havde der nok ikke været så mange
forskellige bud på det.

Der er en som nævner elektrostater og de opfylder somregel netop kriteriet omkring dispersion i tidsdomænet, altså evnen
til at spille firkanter, det er muligvis forklaringen på at de ofte lyder så klart og åbent. Men vælger man denne højttaler, så
giver man også afkald på nogle af de andre ting som er vigtige for gengivelsen i et normalt rum f.eks. powerresponsen.

Noget helt andet er, hvordan dine højttalere fungerer sammen med dit rum, det er jo ikke kun lyden fra højttalerne du hører,
du hører blanding af rummets og højttalerens respons. Her vil forskellige højttalere også ændre på rummets respons.

20Hz ? Er det ikke lige ambitiøst nok? Har du overhovedet et stortnok rum til at kunne gengive en 20Hz tone?

Kan du lide lyden af et kabinet med port selvom du synes det lyder falsk? Hvad lyder så "sandt" ?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 05 April 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Alle rum kan formidle gengivelse af en 20Hz tone. Hvis man tror på skrønen med at rummets længde skal være
større end laveste bølgelængde, påstår man samtidig at lukkede hovedtelefoner ikke kan gengive lyde under 7kHz
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 05 April 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Alle rum kan formidle gengivelse af en 20Hz tone. Hvis man tror på skrønen med at rummets længde
skal
være
større end laveste bølgelængde, påstår man samtidig at lukkede hovedtelefoner ikke kan gengive lyde under 7kHz

Det er nu ikke det jeg prøver at sige, selvfølgelig kan man det og det kan man også se på målinger, hvor skulle den også
forsvinde hen?

Det er mere hvordan bas i den ende opfører sig i et rum jeg vil ind på.

Her er et CSD plot over et typisk rum:

Som man nok kan se, er basgengivelsen hvad man vil kalde One-note. Den afhænger iøvrigt fuldstændig af hvor man
(mikrofonen) er placeret i rummet. De fleste kunne nok også hurtigt konkludere at det er ligemeget om det er bassrefleks
eller lukket kabinetter bassen kommer fra, om de går ned til 20 eller 30 Hz, så ville den alligevel være determineret af
rummet.

Min pointe med rummets størrelse er så, at hvis bare rummet bliver stort nok. Så har man ikke længere de problemer med
dyb-bas, det er jo alligevel ikke den bas man tror man spiller, som man hører i et normalt størrelses rum. Hvis rummet er
uendeligt stort, vil kurven være lige så flad som højttalerens frekvensrespons.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 05 April 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Dynaudios højttalere er rigtigt gode til akustiske instrumenter og neutrale i lyden. Derfor bruges de i 30 - 40% af alverdens lydstudier.
For en del år siden, kunne man købe Dynaudios højttalere som byggesæt. Det kan man desværre ikke mere.
Men du kan finde tegninger til nogle af de gamle byggesæt på: http://www.gattiweb.com/dynaudio.html
(Nederst på siden).
Det er måske noget du kan bruge til inspiration.

Det skal dog nævnes, at der er mange andre parametre end kabinetterne der har indflydelse på lyden. Det er f.eks enhedernes egenskaber, delefiltre osv. F.eks. kan et godt kabinet "lyde" frygteligt med de forkerte enheder. En god højttalere kan også lyde frygteligt i et austisk set dårligt rum eller grundet dårlig placering osv.

Hver højttaler type, har sine fordele og ulemper. Vælg det du ønsker, og optimer så konstruktionen med lyttetest og evt. målinger, så du får den lyd DU ønsker.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 05 April 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

"den mest naturlige lyd"? For mig afgjort fuldtone-elektrostater, Quad ESL, ESL63, 2805, 2905. Helt i en klasse for sig.

Men du kan da sagtens få naturlig lyd ud af dine enheder - PL26 er en rigtig god bas i et 75l reflekskabinet eller deromkring.
Og resten fejler da heller intet - det er bare at vælge!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

det jeg har rodet med sidst er dipol og det er det mit system køre med nu .. men det er svært at få til at virke ordenligt syntes jeg .. jeg har problemer med min lave mellem tone .. deler ved 100 hz men har lidt besvær med at lave det filter til at hæve det fald der kommer ved kortslutningen

nogen der kan har en løsning på det .. den enhed jeg bruger nu er er 124..   som spiller fra 100 til 800 hz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes