| Forfatter |
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er så småt ved at gå i gang med mit første DIY projekt. Planen er i første omgang, at lave 1 sæt højttaler kabler af Cat5 patch kabler. faldt over en guide som ser fornuftig ud, og tænker at jeg vil prøve denne fremgangsmåde. Jeg har dog et par spørgsmål først, som jeg håber i herinde vil hjælpe med at besvare. Han nævner i artiklen at der skal benyttes teflon isolerede kabler, hvordan be- eller afkræfter jeg om et givent kabel er dette? Jeg kan i guiden, ikke finde et sted hvor han nævner skærmet/uskærmet, vil jeg vinde noget ved at anskaffe et skærmet kabel i stedet? Hvad med Cat6 kabler, er der noget at hente hos disse, eller godkendelses standarderne her ligegyldige? Nogen med andre nyttige råd?
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke at lede efter Teflon. Køb nogle "halogen fri", så er de ikke PVC men vil typisk være polyethylene, som har
bedre egenskaber en Teflon. En lidt grov generalisering, for der findes flere forskellige kvaliteter af både teflon og polyethylene.
Jeg skal også til at lege med CAT kabler. Har valgt dette http://www.av-connection.dk/?PGr=3470&ML=381
Jeg kan ikke forestille mig, at standarderne skulle have noget med kablernes generelle kvalitet at gøre.
Nogen må korrigere mig hvis jeg tager fejl
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan forestille mig at standarderne kan fortælle lidt om kvalitet, da både Cat5 samt Cat6 har 8 ledere, 4 snoede par. Cat5 er godkendt til 100 m/bit netværk, Cat6 er godkendt til 1 G/bit netværk. Men skal da ikke gøre mig helt sikker, bare mine observationer...
Edit: Hvordan har du i øvrigt tænkt dig at bruge kablerne? Skal de flettes?
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så gik det fremad. Jeg arbejde i et energi selskab, og talte med en af elektrikerne. Cat5 kablet skulle gerne være på vej, i mellem tiden gav han mig et 10mm2 kabel med, som han mente jeg skulle bruge, så er ved at strippe det værste af isoleringen. Kablet består af 4 ledere, med hver 7 kobber kerner. I følge de folk der ikke tror på kabler, mindes jeg at jo større kvadrant jo bedre? Glæder mig til at komme i gang, så jeg kan høre :D
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvadratet kan også blive for stort. Mange af dem som "tror" på kabler, mener ikke at det bør være over 3-4 kvadrat (tung
lukket kedelig lyd). Faktisk gælder det om at holde kvadratet rimeligt begrænset, samtidig med at man får stor overflade inde i
kablet (mange tynde ledere pakket tæt). Bør være ret ideelt til bas, pga af lav modstand. Et solidcore til toppen vil være at
foretrække, fordi man slipper forvrængningen når signalet springer fra core til core.
Og så er der nogen der mener at det sleeeeeet ikke skal laves sådan
God byggelyst
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var lidt andet end hvad jeg troede, men tak for info. Nu må vi se hvordan det lyder :D
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 14 April 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron skrev:
Kan forestille mig at standarderne kan fortælle lidt om kvalitet, da både Cat5 samt Cat6 har 8 ledere, 4 snoede par. Cat5 er godkendt til 100 m/bit netværk, Cat6 er godkendt til 1 G/bit netværk. Men skal da ikke gøre mig helt sikker, bare mine observationer...
|
|
|
Cat5 kan også bruges til 1Gb. Men Cat5/6 har ikke så meget med kvaliteten at gøre. De enkelte par er normalt skærmet bedre fra hinanden (med en ekstra plastikstang i midten) i Cat6 kabler, men når man kun skal bruge lederne i løs vægt er det jo ligegyldigt. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Et solidcore til toppen vil være at
foretrække, fordi man slipper forvrængningen når signalet springer fra core til core.
God byggelyst  |
|
|
Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Har du ikke et link til det? __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Tweaker skrev:
God byggelyst  |
|
|
Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Har du ikke et link til det? |
|
|
Ecosse fortæller lidt om det her http://www.ecossecables.co.uk/Tables/table_frameset6.html
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en tanke, jeg har fulgt lidt med i disse tråde vedr. cat kabel brugt som ht kabel, flere skriver at hvert par i kablet skal deles til henholdsvis plus og minus, men i et cat kabel er parene ikke ens, de er snoet med forskellig vindings hyppighed, hvilket vil sige at hvis man retter lederne ud så er hvert par ikke lige lang, så plus vil bestå af 4 ledere af forskellig længde og lige ledes med minus, min umidelbart tanke er at det må give et lidt defus lydbillede, da hver pol ikke vil modtage signalet på samme tid.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Lige en tanke, jeg har fulgt lidt med i disse tråde vedr. cat kabel brugt som ht kabel, flere skriver at hvert par i kablet skal deles til
henholdsvis plus og minus, men i et cat kabel er parene ikke ens, de er snoet med forskellig vindings hyppighed, hvilket vil sige at hvis man retter
lederne ud så er hvert par ikke lige lang, så plus vil bestå af 4 ledere af forskellig længde og lige ledes med minus, min umidelbart tanke er at det
må give et lidt defus lydbillede, da hver pol ikke vil modtage signalet på samme tid. |
|
|
Are you kidding me?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
dan a. skrev:
Lige en tanke, jeg har fulgt lidt med i disse tråde vedr. cat kabel brugt som ht kabel, flere skriver at hvert par i kablet skal deles til henholdsvis plus og minus, men i et cat kabel er parene ikke ens, de er snoet med forskellig vindings hyppighed, hvilket vil sige at hvis man retter lederne ud så er hvert par ikke lige lang, så plus vil bestå af 4 ledere af forskellig længde og lige ledes med minus, min umidelbart tanke er at det må give et lidt defus lydbillede, da hver pol ikke vil modtage signalet på samme tid. |
|
|
Are you kidding me? |
|
|
nop, jeg har aldrig prøvet disse kabler, men ud fra et teknisk synspunkt, så kommer der fire forskudte signaler til hver pol, spørgsmålet er så bare om det kan høres. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Siankovic skrev:
Tweaker skrev:
God byggelyst  |
|
|
|
|
Ecosse fortæller lidt om det her http://www.ecossecables.co.uk/Tables/table_frameset6.html |
|
|
Tak for svar.
Nej, ham Ecosse siger mange ting, men han påstår trods alt ikke, at elektroner kan springe mellem to ledere med samme potentiale. Har du et sted, du har læst det? __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
kasper_j Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
| men ud fra et teknisk synspunkt, så kommer der fire forskudte signaler til hver pol, spørgsmålet er så bare om det kan høres. |
|
|
Har du nogensinde bemærket, om dine lamper tænder langsommere hvis de har en lang ledning?
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
| min umidelbart tanke er at det må give et lidt defus lydbillede, da hver pol ikke vil modtage signalet på samme tid. |
|
|
Sød tanke. Meen nej sådan fungere det ikke, man sende ikke et minus signal udfra minus og et fra plus til plus der skal nå højttaleren samtidigt, det er et lukke kredsløb hvor der løber elektroner fra minus på forstærkeren igennem minus ledningen igennem højttaleren også tilbage igennem plus ledningen og ind i forstærken
-altså kan den ene ledning, være 3000km længere end den anden uden dit problem vil opstå
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasper_j skrev:
dan a. skrev:
| men ud fra et teknisk synspunkt, så kommer der fire forskudte signaler til hver pol, spørgsmålet er så bare om det kan høres. |
|
|
Har du nogensinde bemærket, om dine lamper tænder langsommere hvis de har en lang ledning? |
|
|
Øhhh, hvad har det med sagen at gøre ?, en lampe forsynes gennem en tændledning og nul, det har intet med at hver pol på højtaleren forsynes gennem 4 ledere af forskellig længde, mit spørgsmål er så bare om det kan høres. Normalt vil man sige at to leder der ligges paralelt skal være lige lange ellers vil den største effekt løbe i den korteste leder. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
dan a. skrev:
| min umidelbart tanke er at det må give et lidt defus lydbillede, da hver pol ikke vil modtage signalet på samme tid. |
|
|
Sød tanke. Meen nej sådan fungere det ikke, man sende ikke et minus signal udfra minus og et fra plus til plus der skal nå højttaleren samtidigt, det er et lukke kredsløb hvor der løber elektroner fra minus på forstærkeren igennem minus ledningen igennem højttaleren også tilbage igennem plus ledningen og ind i højttaleren
-altså kan den ene ledning, være 3000km længere end den anden uden dit problem vil opstå
|
|
|
Jeg er med på at signalet render ud i plus lederne og retur igen i minus lederen, men det ændre vel ikke at at signalet har en "transport tid" pr løbene meter leder som selvfølgelig er meget hurtig, når så 4 ledere i paralel kobling transpotere et signal i leder dom ikke er lige lange, så må signalet da ikke nå filteret på samme tid, eller er der noget galt i den opfattelse, det jeg så stiller spørgsmålstegn ved er om de meget små tids forskydelser kan høres. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Per N skrev:
dan a. skrev:
| min umidelbart tanke er at det m� give et lidt defus lydbillede, da hver pol ikke vil modtage signalet p� samme tid. |
|
|
S�d tanke. Meen nej s�dan fungere det ikke, man sende ikke et minus signal udfra minus og et fra plus til plus der skal n� h�jttaleren samtidigt, det er et lukke kredsl�b hvor der l�ber elektroner fra minus p� forst�rkeren igennem minus ledningen igennem h�jttaleren ogs� tilbage igennem plus ledningen og ind i h�jttaleren
-alts� kan den ene ledning, v�re 3000km l�ngere end den anden uden dit problem vil opst�
|
|
|
Jeg er med p� at signalet render ud i plus lederne og retur igen i minus lederen, men det �ndre vel ikke at at signalet har en "transport tid" pr l�bene meter leder som selvf�lgelig er meget hurtig, n�r s� 4 ledere i paralel kobling transpotere et signal i leder dom ikke er lige lange, s� m� signalet da ikke n� filteret p� samme tid, eller er der noget galt i den opfattelse, det jeg s� stiller sp�rgsm�lstegn ved er om de meget sm� tids forskydelser kan h�res. |
|
|
Det er ikke korrekt. Det er ikke tale om nogen "transport tid". Du kan basalt set forestille din elektronerne som en lang række af bolde, der ligger LIGE op af hinanden. Når du skubber til bolden i den ene ende, bevæger bolden i den anden ende sig øjeblikkeligt. Den eneste "forskel", du vil ske er, at det lange ledningsstykke vil få en højere modstand end det korte stykke, men reelt set, vil det ingen praktisk betydning have, fordi der er tale om så små størrelser/afvigelser.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, så læger jeg den tanke på hylden.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Tweaker skrev:
Siankovic skrev:
Tweaker skrev:
God byggelyst  |
|
|
|
|
Ecosse fortæller lidt om det her http://www.ecossecables.co.uk/Tables/table_frameset6.html |
|
|
Tak for svar.
Nej, ham Ecosse siger mange ting, men han påstår trods alt ikke, at elektroner kan springe mellem to ledere med samme
potentiale. Har du et sted, du har læst det? |
|
|
Nu er Ecosse ikke en ham, men et firma. Men lad det nu være.
Prøv at se det på denne måde. Strømmen vil altid prøve at finde den korteste vej igennem kablet. Hvis lederne er snoede er
det ikke den korteste vej at følge lederne, så strømmen "springer". Giver det mening?
|
| Til top |
|
| |