Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DTQWT med Lowther (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har planer om at bygge et sæt af Troels Gravesens DTQWT, dog med en Lowther PM6A i stedet for hans bas-mellemtone og diskant.

Hvor meget bør jeg spekulere i pipens vinkel, længde mv?

Håber der er en, der har et par bevingede ord at sige om dette projekt?

/Jeppe

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Lyder egnetligt som en rigtig god ide.

Dem ville jeg meget gerne høre på et tidspunkt.

Følger tråden og mon ikke der er en del meninger om denne konstellation.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg også selv 

Hørning bruger det samme princip, så det kan lade sig gøre, blot et spørgsmål om hvordan.

/Jeppe

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Håber at der kommer lidt billeder op her når du kommer igang, og gerne med lidt teknisk information hvis du får gravet noget spændende op.
Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hvis du allerede har Lowther enhederne, er det et godt projekt.

Hvis du skal ud og købe enheder, vil jeg antage at du kommer af med flere penge for 2 x PM6A end for 2 x TG 8" + Audax
diskant. Og der kan Lowther ikke være med. Den kombination, Troels er kommet frem til, med den specialudviklede
langfiber-papir-Seas + stor Audax dome spiller fantastisk godt. Jeg har hørt dem. Jeg har også hørt PM6A.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Hvis du allerede har Lowther enhederne, er det et godt projekt.

Hvis du skal ud og købe enheder, vil jeg antage at du kommer af med flere penge for 2 x PM6A end for 2 x TG 8" + Audax
diskant. Og der kan Lowther ikke være med. Den kombination, Troels er kommet frem til, med den specialudviklede
langfiber-papir-Seas + stor Audax dome spiller fantastisk godt. Jeg har hørt dem. Jeg har også hørt PM6A.

Har du hørt lowther i DTQWT med tilsvarende diskant?

Ellers holder sammenligningen jo ingen steder!!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Hvad mener du med "Lowther i dtqwt med tilsvarende diskant", seba? Virious vil køre PM6 full-range.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt PM6a'ere, som i mine ører spiller fremragende.

Mit største problem består i at få pipen(tuben om man vil) regnet "om", så den passer til Lowtheren. Nogen, der kan være behjælpelig med et par hints?

/Jeppe

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Virious, du vil lave Dtqwt med ekstra basser, ikke? Eller "bare" TQWT med PM6A alene?

Jeg vil umiddelbart mene at du kan bruge TQWT kabinettet uændret. Men en hastig mock-up af 19mm spån
kan aldrig skade.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Virious, du vil lave Dtqwt med ekstra basser, ikke? Eller "bare" TQWT med PM6A alene?

Jeg vil umiddelbart mene at du kan bruge TQWT kabinettet uændret. Men en hastig mock-up af 19mm spån
kan aldrig skade.

Se, det var et godt spørgsmål! De gange jeg har prøvet PM6a'eren uden støtte i bunden, har den lydt forfærdeligt.

Hvis jeg kan bruge TQWT rimelig uændret, kan jeg så også bruge DTQWT'en uændret?

Tak for svarene, iøvrigt! De er meget værdsat.

/Jeppe

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
seba skrev:

Hvad mener du med "Lowther i dtqwt med tilsvarende diskant", seba? Virious vil køre PM6 full-range.

Mit spørgsmål handler ikke om Virious,men om din sammenligning mellem en lowther og en specifik højtalerkonstruktion!!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

En Lowther´s mellemtone og diskant vil lyde ens i lige brede kabinetter, seba. På den måde er bredbåndsenheder
"specifikke konstruktioner" - mellemtone og diskant er jo fastlagt. Whizzerconen er et mekanisk delefilter.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

virious skrev:

jazzman skrev:

kan aldrig skade.
Se, det var et godt spørgsmål! De gange jeg har prøvet PM6a'eren uden støtte i bunden,
har den lydt forfærdeligt. Hvis jeg kan bruge TQWT rimelig uændret, kan jeg så også bruge DTQWT'en uændret?
Tak for svarene, iøvrigt! De er meget værdsat./Jeppe

Det er jeg næsten sikker på at du kan - altså bruge DTQWT uændret. Men send da Troels en mail. Han vil have
et kvalificeret bud, er jeg sikker på.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
virious skrev:

jazzman skrev:

kan aldrig skade.
Se, det var et godt spørgsmål! De gange jeg har prøvet PM6a'eren uden støtte i bunden,
har den lydt forfærdeligt. Hvis jeg kan bruge TQWT rimelig uændret, kan jeg så også bruge DTQWT'en uændret?
Tak for svarene, iøvrigt! De er meget værdsat./Jeppe

Det er jeg næsten sikker på at du kan - altså bruge DTQWT uændret. Men send da Troels en mail. Han vil have
et kvalificeret bud, er jeg sikker på.

Det er gjort, jeg har fået et regneark af ham til beregning af pipen, men det er nu noget kryptisk at få til at stemme 100% i min verden.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
En Lowther´s mellemtone og diskant vil lyde ens i lige brede kabinetter, seba. På den måde er bredbåndsenheder
"specifikke konstruktioner" - mellemtone og diskant er jo fastlagt. Whizzerconen er et mekanisk delefilter.

Altså har du ikke hørt lowther i Troels kabinetter!

Jeg kan berette om at PM6a ændrer sound ret så radikalt afhængigt af kabinettets størrelse og udformning - så der udtaler du dig mod bedre vidende.

Whizzeren skal væk og erstattes af en egnet diskant imo,men i emnets ånd er det jo op til Virious..

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Må indrømme, jeg ikke er klar til at skære whizzeren af (endnu!), men det er jo ikke problematisk bare at snitte et hul i fronten til en diskant.

Kabinetterne, som Troels har lavet, lader til at være afstemt til en Fs omkring 40, hvor Lowtherens Fs er ca. 62.

Min tanke er så samtidig, til en start, at lave bas-delen aktiv så det er muligt at kompensere for Lowtherens noget spinkle væsen i bunden.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Som du selv skriver Virious - er Hørnings hybridhorn bygget på samme læst som Gravesens,og det er altså ikke mere indviklet end man selv gør det.

Jeg er så sikker på et godt resultat,at jeg tilbyder dig at købe kabinetterne hvis du bliver utilfreds!

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Med andre ord er den indvendige opbygning ikke super kritisk? Egentlig må det blot betyde, at Lowtheren har mulighed for at spille dybere i Gravesens kabinet, end man reelt ville tune den til? Dog er ideen vel, at man tuner den til enhedens Fs, for at dæmpe denne frekvens... Jeg er forvirret 

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver vel ristet af teoristerne for at sige dette - men efter at ha set Hørnings kontra troels indeni,har jeg ikke den mindste tvivl om det vil gå godt.

Iøvrigt er der en på ksb som sælger 4 stk 10" indkøbt til formålet..

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Så er eneste problematik sådan set, at det ikke er verdens nemmeste konstruktion at bygge med alle de lede snit!

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes