Emne: For 250 kr højttaler, tak - NU MED BILLED ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afledt af Tripath-tråden "For 250 kr forstærker, tak" (se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82629&P N=1&TPN=8) spekulerede jeg på, hvad man kan gøre mht. højttalere i samme prisleje, dvs. en højttaler = 250 kr, som kan passe til forstærkeren Der er jo tre muligheder: nye skod-højttalere, brugte bedre højttalere - eller selvbyg. Man får jo ikke mange muligheder, budgettet taget i betragtning - så jeg har fokuseret på selvbyg med nye enheder. Nu er jeg efterhånden blevet lidt af en doven hund - så hvorfor ikke prøve noget sjov med noget open-baffle og en fuldtone??    Jeg har valgt denne:  Monacor SP-205/8 - en billig "skodenhed" uden mange specifikationer - ikke engang en målekurve | Impedance (Z) | 8Ω | | Resonant frequency (fs) | 100Hz | | Max. frequency range | f3-17,500Hz | | Music power | 10WMAX | | Power rating (P) | 8WRMS | | SPL (1W/1m) | 94dB | | Magnet weight | 79g | | Speaker type |
| | Mounting cutout | 180mm | | Mounting depth | 63mm | | Dimensions | Ø 205mm | | Weight | 370g |
Jeg kan se, at den har lille magnet (dvs sandsynligvis højt Qts samt høj følsomhed). Kort fortalt har jeg forstået at Open Baffle kræver flere ting for succes: - Høj følsomhed (gerne over 97 dB) - Høj Qts (over 0,7 i hvert fald) - Stort membranareal - Fornuftig baffelbredde og fornuftigt "uendeligt baffelsyn" - Enheden ruller af med 6 db/oktav fra frekvensen 17700/baffelbredde i cm. En 100 cm bred baffel vil derfor medføre 6dB afrulning fra 177 Hz - Enheden ruller yderligere af med 12 db/oktav (dvs 18 db/oktav ialt) fra fs. I dette tilfælde 78 Hz - Der er "bastilskud" fra gulvreflektioner - Bassens effektivitet er også afhængigt af hvor højt oppe på baffelen man placerer enheden. Jo højere oppe på baffelen, desto mindre vinkel ser enheden den uendelige baffel (altså kontaktflade til gulv): Det er derfor en god ide at placere en basenhed i open baffle tæt på gulvet (bredere vinkel). Det er svært at forklare  Mit lytterum er det berømte/berygtede kælderrum med vægtilvæg tæppe og kælderting (dvs godt dæmpet) på ca 4 x 4 m, uden vinduer. Jeg har et tværgående arbejdsbord i rummets bredde modsat lyttepositionen (dvs jeg kigger på arbejdsbordet, når jeg lytter). Planen er at lave 2 bafler, der hver især er 100 cm brede og 70 cm høje - kort sagt skal de stå i spænd mellem gulvet og bordpladens underkant. På den måde ser enheden både "uendelig baffel" foroven (bordpladen, der er monteret på væggen, og selve væggen) samt gulvet, som også fungerer som uendelig baffel. Det spændende er om der er noget brugbar bas overhovedet - men vi må se. Til 12 euro stykket og 250 kr ialt for 2 enheder incl. forsendelse (fra Tyskland), skulle enhederne nok være prisen værd, bare der kommer lyd ud af dem  Her er de købt (fjern evt mellemrum i link): https://www.audiobile.com/product_info.php?products_id=33488 &/product_info.php?products_id=33488& Nærmere følger, når enhederne er hjemkommet og jeg har fundet et par træplader, der ikke bruges 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
| Afledt af Tripath-tråden "For 250 kr forstærker, tak" (se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82629&P N=1&TPN=8) spekulerede jeg på, hvad man kan gøre mht. højttalere i samme prisleje, dvs. en højttaler = 250 kr, som kan passe til forstærkeren |
|
|
Spændende projekt - jeg glæder mig til "for 250 kr signalkilde" tråden  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en Fs på 100 Hz og åben baffel, er det nok mere en mellemtone du får!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
mage Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Spændende projekt - jeg glæder mig til "for 250 kr signalkilde" tråden 
|
|
|
Eller en 250 kr. vinylplov - Anywho, spændende projekt jeg hook'er mig sq på tråden.....
(Må sq nok hellere finde saven frem)
Mage
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan ikke lade være med at anbefale bjørn's højttaler tabaq, som er en fuldtone i et kvartbølge kabinet. den lyder af meget mere end den ser ud.
http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf
og så er der en anden højttaler, som jeg har haft overvejet at lege med, men projektet er aldrig blevet til noget. overvejede et 2.1 eller 2.2 setup.
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
begge højttalere kan erhverves gennem jumon-audio. de gange jeg har handlet der, har servicen været helt i top.
http://www.jumon-audio.dk/produkter.html
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu ankom enhederne med posten  Første tanke: "Hmmm... det var dog en bette kasse". Anden tanke: "Gu' ve' om de har glemt at putte enheder i?". Ved udpakning konstaterer jeg, at der ER 2 stk's af de ønskede enheder - men mindre magnet skal man lede længe efter. Det var jeg også forberedt på - men alligevel blev jeg overrasket. Men det borger for et højt Q. Derhjemme har jeg brugt ventetiden på at finde en udtjent reol uden bagbeklædning 70 x 30 x 40 cm (hxbxd). Jeg har banket en forplade på og udskåret til enheden (man skulle jo nødigt lave for meget  ) Enhedens centrum er placeret 55 cm oppe. Så aftenenens første eksperiment er at få lyttet lidt på dette, sekundært vende reolen på hovedet, for at se hvor meget mere basoutput der fås, når enhedens centrum kun er 15 cm fra gulv. ... Ja, og så har jeg en teori om at enhedens Q har medindflydelse på, hvor hurtigt enheden ruller af under fs (som ganske korrekt er angivet til 100 Hz). Kassen ovenfor fungerer jo som en baffel med baffelbredde 40 + 30 + 40 cm = 110 cm. Ved montering 55 cm oppe, "ser" enheden 90 grader (altså 1/4 af enheden) en uendelig baffel (altså gulvet). Baffelafrulningen starter således med 6 dB/oktav fra (17700/110 = 160 Hz). Ved 80 Hz er enheden således 6 db nede. Yderligere afrulning sker fra fs (her 100 hz), hvor den typisk angives til yderligere 12 db/oktav. Min hjemmestrikkede teori er, at enhedens samlede Q er afgørende for, hvor skarpt enheden falder under Fs. Min teori går på, at enheden falder med 12 db/oktav fra fs for enheder med Q omkring 0.7 - Og falder mere for enheder med lavere Q, og mindre for enheder med højere Q. Nå, nu må vi se - jeg er også spændt på enhedens lydkarakter - af de sparsomme googletips kan jeg konstatere at enheden på mange specifikationer minder om (såvidt jeg husker rigtigt) Philips AD8080 fuldtoner. En anden skriver at monacor-enheden virker for langsom til hans smag. Nu må vi se... nærmere følger  God weekend
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
...Så kommer de første erfaringer efter at have lyttet til én højttaler i 3-4 timer i det 4x4 m store kælderrum Hvordan lyder det med fuldtone-enhedens centrum monteret 55 cm oppe på reolen (uden bagbeklædning)?Svar: Ikke godt. Der er det typiske mellemtone/diskant "shout" som man ofte finder i fuldtone-enheder. Der er simpelthen for meget niveau i dette område. Bassen mangler desuden niveau. Rokering gav en anelse i bassen, men ikke tilstrækkeligt. Endelig position blev med højttaleren pegende lige ud (dvs ingen toe-in), og enheden 100 cm fra bagvæg (dvs reolen står 60 cm fra bagvæg. Reolen måler som sagt 40 cm i dybden, deraf de 100 cm). Det var fandeme øretrættende og ikke værd at lytte på. Konklusion: Kan ikke anbefales.  Så vendte jeg reolen på hovedet    og det var en helt anden sag. Hvordan lyder det så med fuldtone-enhedens
centrum monteret 20 cm fra gulvet? Det var - som sagt - straks en helt anden sag  Jeg startede med Dave Hollands "Spheres" fra pladen "Emerald Tears". Dave Holland er akustisk jazz-bassist. Hele cd'en er med udelukkende ham og hans bas. Her var der pludseligt bas - adskillige ting blev sat i bevægelse i rummet. Hvad vigtigere er: bassen lyder godt - hverken ulden eller sløv. Det er sgu iorden. Jeg vil skyde på at der er fuldt niveau til ca. 50-55 hz, og så heftig afrulning derunder. Det svarer altså til niveauet på en god standerhøjttaler - men den her højttaler synes at koble bassen bedre til rummet. Paul Simon efterfulgte med "Homeless" fra pladen "Graceland". Først er der afrikansk kor - det lyder som regel godt på alt. Derefter kommer Paul Simon og synger adskillige linier som starter med S. På for lyse anlægs-sammensætninger bliver s'erne ofte for stemte og hårde. Hér var der ingen sibilanter - det var sgu iorden. Saxofon og bas: Christina Dahl har lavet en rigtig funky plade: "Heartbeats". Intro-nummeret "These Knees" med dyb bas og sax har det rette indbyrdes forhold. Leonard Cohen's "To a Teacher" fra pladen "Dear Heather" er god stemmetest af mandlige stemmer. Hans stemme er grav-dyb og med det rette rasp. Fedt. I den lidt mere hårdtslående "good ol' rock med elspader"-genre med Coverdale/Page fra pladen af samme navn, viser nummeret "shake my tree" højttalerens nuværende begrænsning. Det roder sammen og er ikke rart at høre på. Larm. Det skal lige siges at højttaleren kun har spillet 3-4 timer. Det minder mig om Klipsch højttalere, som ofte lyder som pigtråd trukket gennem ørerne, indtil de har fået omkring 500 timer på bagen med rockerbank. Omvendt er masser af instrumenter og energi sjældent fuldtoners livret. Så uklart i hvilken grad det ændrer sig på længere sigt. Jeg vender tilbage med en opdatering. Kombinationen af enheden tættere på gulvet (mere bas) samt at man derfor lytter mere off-axis (mindre diskant) giver en helt fin klangbalance Konklusion - er de pengene værd. Og er de i det hele taget værd at lytte til?Ja og ja - hvis enheden monteres med centrum ca. 20 cm fra gulvet, så er klangbalance og lyd både engagerende, sjov og absolut værd at lytte til. Anbefales  . Endelig højttalerplacering blev som ovenfor. Bemærk dog begrænsninger med elspader og rock. Det er ikke lige målgruppen for denne højttaler. Hvad er mit næste step?Jeg vil finde 2 pæne kasser/reoler, der måler cirka 35x35x35, montere en forplade, fjerne evt. bagbeklædning og nyde musikken. Dette er overraskende godt. Håber det giver inspiration. Det er en billig og nem måde at få sjov og engagerende lyd (hvis man da ikke er et decideret rock-øre). Desuden er det en lille "open baffle", der ikke dominerer hele rummet (endnu et plus). Jeg har en ven, der gerne vil måle på de færdige kasser - resultater vedhæftes, hvis jeg/vi når så langt. Billede af de færdige kasser og endelig lyd vil jeg også gerne bidrage med. Er jeg blevet "open baffle overbevist"? Ja - endnu én er gået i fælden.God weekend
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt review. Synes det er sejt at man kan sammensætte et udemærket anlæg for en plovmand. Så er der ingen undskyldning
længere
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Juni 2010 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SD2100 Ja, jeg har set tråden  . Jeg mener et andet sted at have set, at det lyder mere naturligt, hvis man skærer whizzeren af, men at man til gengæld mister alt over 8 kHz. Det er netop lidt af pointen ved at bundmontere enheden. Jeg lytter nu i cirka 35 grader off-axis. Derved falder diskantniveauet betragteligt (se målekurver for en tilfældig højttaler eller diskant, hvor man måler on axis og -30 grader off-axis). Oftest har fuldtoner stigende frekvenskurve, så bundmonteringen kompenserer fint for den stigende frekvenskurve Kombineret med bas-støtten fra gulvet er det derfor ikke nødvendigt at afskære whizzeren. Lydbilledet er ikke i knæhøjde, som frygtet, men fungerer fint. Hvis jeg til gengæld var besluttet på at have enheden i noget der minder om ørehøjde, så vil det absolut være nødvendigt at skære whizzeren af. Men med afskæringen mener jeg at man taber yderligere to ting: 1) bassen (som vil blive markant svagere, jo højere fra gulvet enheden kommer til at sidde) samt 2) tab af 1-vejs princippet/lyden udgående fra ét punkt - idet en diskant + filter vil være nødvendigt for at få luft og overtoner. Og så kunne man lige så godt bare bygge en almindelig to-vejs sag IMHO
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
 OB forfra - i reol med forstaerket bund (16 mm plade limet paa indersiden). Bunden fungerer nu som front. Bemaerk at kassen (som er en aage-bruun reol paa 35x35x35) kan vendes, saa en af de andre sider fungerer som bund. Det betyder at monacor'ens afstand til gulvet kan aendres - og dermed i en vis udstrækning regulere bas-outputtet. Desuden er der jo afstand til side/bagvæg som justeringsmulighed.  OB bagfra. Plus og minus paa enheden er ikke angivet. Det findes normalt ved at tilslutte et 1,5V batteri. Bevaeger enheden sig udaf, saa er korrekt plus og minus fundet. Enheden er blot forbundet til en kronemuffe, da jeg svaerger til solid-core kabler. De skrues ogsaa bare i kronemuffen. Minus er markeret med en sort prik ved kronemuffen. Hvordan lyder saa to stk's af disse OB'er?Jamen, det er sgi i orden. De er meget charmerende - man skal liige hoere et nummer mere. De er aabne, uden at vaere hidsige. De laegger op til cigarroeg og saftige historier - de er altsaa ret hyggelige. I kobling med tripath ampen leverer de en - ja, analog lyd. Detaljer ligger som - detaljer, og instrumenterne klinger fint ud. Dybden er fin, stereobredden raekker til hoejttalernes ydersider - men jeg sidder ogsaa 2,5 meter fra dem, med 2 meter imellem dem. De har 1 meter til sidevaeg, og 60 cm til bagvaeg, men gulvet er fyldt med tingeltangel, saa det er nok ikke retningsgivende. Men de er grotesk underholdende og charmerende. Stemmer og instrumenter har korrekt fylde. Saa for 250 kr + 2 kasser, saa er du godt koerende. Try it  Med en hynde ovenpaa har du ogsaa en ekstra siddeplads
|
| Til top |
|
| |
j3n2 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 11 December 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden læst tråden flere gange, men hvad med en lille opfølgning her et halvt år efter.. lytter du stadig til sættet, og er du stadig tilfreds?
Kan mærke jeg selv skal igang med at lege med OB :)
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
j3n2 skrev:
Jeg har efterhånden læst tråden flere gange, men hvad med en lille opfølgning her et halvt år efter.. lytter du
stadig til sættet, og er du stadig tilfreds? Kan mærke jeg selv skal igang med at lege med OB :)
|
|
|
Stadig tilfreds (fjern mellemrum i linket)
Se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84127&PN=1& TPN=1
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|