| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var nu egentlig ikke så meget tale om en konklussion, bare et forsøg på at give et eksempel på hvor man udnytter at balancerede kabler er mindre støjfølsomme. Men, indrømmet du fik den korte version, da sommervejret lokkede til en tur på racercyklen. 
Nu kan jeg da godt prøve at uddybe hvorfor jeg mener at de er mindre støjfølsomme.
På et alm. kabel (RCA) hører du forskellen mellem signalledningen og stel. Hvis kablet rammes af en støjpuls på +1volt, vil du måle 1 volt på signalledningen og nul på stel. Du hører altså forskellen på 1 volt, som selvfølgelig forstærkes i forstærkeren.
På et balanceret kabel hører du forskellen mellem 2 signalledninger. Hvis dette kabel rammes af samme støjpuls, vil du måle 1 volt på begge signalledninger d.v.s. at den forskel du hører er nul volt.
Jeg håber at den forklaring giver mere mening. Den er selvfølgelig meget teoretisk og kunne også forklares bedre f.eks. med et par tegninger. Det orker jeg dog ikke lige nu.
Som du formulerede dit spørgsmål tolker jeg det sådan at du mener forskellen på vigtigheden af en effektiv skærm ved de to kabelprincipper, selvfølgelig ved kabler benyttet under samme forhold. Her mener jeg at skærmen er vigtigst ved RCA-kablet jvnf. ovennævnte forklaring.
|