Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp! Forstærker-problemer (billeder) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jahudisec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har brug for hjælp hurtigst muligt. Jeg har lige købt mig en forstærker, som jeg fik anbefalet, da jeg ikke kunne nå at få en tripath hjem fra Kina inden Roskilde. Jeg har lige modtaget forstærkeren idag, men da jeg er komplet idiot til hifi / elektronik, er det bare en rodebunke jeg har modtaget.

Jeg har taget en masse billeder af den, og håber meget at der er en eller flere, som har tid til at hjælpe mig igennem mit problem.

Forstærkeren skal bruges til et hjemmelavet anlæg, med 2x basshøjtalere, 2x piezo-enheder.

På forhånd tak - (billeder længere nede)

Til top Vis jahudisec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jahudisec

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej
Det er nu også en Tripath forstærker du har fået fat i, og en rigtig god en af slagsen endda (det var også den jeg brugte).
Hvad vil du gerne vide?
De to modstande er formentlig til at justere gain med. Dvs hvor meget forstærkeren forstærker signalet. Der er f.eks. forskel på styrken af det signal der kommer ud af en cdafspiler og det der kommer ud af en mp3-afspiller, så gain skal indstilles så det passer til den kilde du gerne vil bruge.  Måske er der allerede monteret en gain-modstand men du skal i så fald finde ud af hvad den er beregnet til. Det hele står formentlig i manualen. Hvis du ikke har en manual kan du finde den på www.41hz.com.
Forstærkeren er en ren effektforstærker, så du kan kun styre volumen fra kilden (discman/mp3-afspiller). Det betyder også at du skal huske at slukke for den inden du f.eks. tager lydstikket ud af mp3-afspilleren da det ellers giver et ordentligt knald i højttalerne.
Du kan evt. montere et potentiometer mellem din lydkilde og forstærkeren så du også kan styre volumen der, men det har jeg ikke prøvet så det kan jeg ikke hjælpe dig med.
Du skal nok også overveje at montere en køleplade bag på chippen så du ikke risikerer at den brænder sammen. Det er en meget effektiv chip der ikke bliver særligt varm, så kølepladen behøver ikke at være så stor. Husk kølepasta.

/Morten
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

jahudisec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Køleplade / kølepasta. Hvor får jeg fat i disse og hvordan påmonterer jeg kølepladen på amp'en ? Hvad er kølepasta ?

Hva gør jeg med selve forstærkeren ? hvor skal den sidde i mit anlæg ? Hvad gør jeg med den? Jeg ligger den vel ikke bare ind i alt rodet inde i selve kabinettet - eller ?

jahudisec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hvordan connector jeg både basshøjtalerne OG piezo enhederne til amp'en? Og er det fint bare at tilslutte min strømkilde i den indgang der er på amp'en?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

det er lidt af et projekt du har roddet dig ud i, hvis du absolut ingen erfaring har inden for hifi og elektronik.

har du læst de foregående tråde omkring disse festival anlæg? der kan findes megen brugbar viden omkring samling og forbindelse af skidtet.

et nemt alternativ kunne være, at investere i en boomblaster i stedet for.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

jahudisec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Køleplade / kølepasta. Hvor får jeg fat i disse og hvordan påmonterer jeg kølepladen på amp'en ? Hvad er kølepasta ?

Hva gør jeg med selve forstærkeren ? hvor skal den sidde i mit anlæg ? Hvad gør jeg med den? Jeg ligger den vel ikke bare ind i alt rodet inde i selve kabinettet - eller ?

Hvordan connector jeg både basshøjtalerne OG piezo enhederne til amp'en? Og er det fint bare at tilslutte min strømkilde i den indgang der er på amp'en?

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juni 2010 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Har du bare købt en masse dele, uden at vide hvad du skulle gøre med dem?

jahudisec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeps !

jahudisec
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes