Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 21:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub med 2 stk SEAS P21REX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg har 2 stk. SEAS p21rex som pt. spiller i et par båndpas-kabinetter på om kring 50 L hver.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en eller 2 små sub'er, evt. med Linkwitz-transform filter på, da jeg mener at have forstået at jeg derved kan bygge et mindre kabinet og kompensere frekvensgangen elektronisk.

Men men men, jeg forstå ikke helt hvad det præcis er man ændre. Dvs. hvis jeg laver Linkwitz-transform på en enhed, er det så disse kompenserede værdier jeg bruger i beregning af kabinettets volumen eller hvordan?

Hvis nogen kan hjælpe mig lidt vidre vil det være dejligt.

Mvh. Brian

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse denne gennemgang af princippet:

http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

Du skal være opmærksom på, at dels er lukkede kabinetter ineffektive i basområdet sammenlignet med et portet (også båndpas) og dels falder effektiviteten i dybbassen yderligere jo højere q-værdi (q>0,707) der benyttes (kabinet mindre end det typisk optimale for den pågældende enhed - q=0,707).

Der er altså tale om et kompomis mellem effektivitet/maksimal lydtryk og kabinetstørrelsen.

Til top Vis Beltofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beltofte

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 04:31 | IP-adresse registreret  

Det er i hvert fald sikkert, at man er nødt til at frekvenskompensere for at kunne anvende disse enheder som subs i lukket boks. I en lukket boks på 26 liter er Q 0,7 , resonans & -3dB punkt v. ~63Hz - og det er altså det længste du får dem ned i en lukket boks!

Da de er 12dB nede ved ~32Hz, kan en kompensation på +9dB 'anbringe' -3dB punktet dér. Men 9dB er altså osse 8 gange kraftigere end reference-niveauet, så der kræves meget af både forstærkeren OG enheden!

Hvorfor overvejer du at gå fra BP-boksene - pladshensyn? Såvidt jeg kan se er 'optium' BP-bokse til disse enheder på små 40 liter netto (-3dB 40Hz), så du sparer ikke mere end små 15 liter.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Tek til jer begge.

Nu er jeg i hvert fald blevet klogere på LW-konpenseringen.

Jeg tror jeg dropper at lave en sub med de enheder jeg har. Jeg tror simpelthen ikke de er egnet til meget andet end en BP-sub.

Hvilken enhed kan anbefales til en lille sub med LW-kompensering?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Tjah, jeg tror desværre du har ret - de er ikke de oplagte sub-enheder .

Definér lille ! Og hvor langt vil du gerne ned i frekvensområdet? Linkwitz-transform bliver osse diskuteret på en anden tråd her på forummet. Ideen kan fungere, men det kræver MEGET af enhed og forstærker. Men du har måske osse opgivet den idé?

Der er en del enheder der er rimeligt egnede til små subs - men det vil afhænge af dine behov OG hvor meget effekt du har til rådighed . Så hvis du gider uddybe, vil vil vi gerne prøve at hjælpe.

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Ja, "lille" kan jo være hvad som helst  men mon ikke et par kasser på 2-300 L kan gøre det ...
Ej, jeg havde regnet med noget i stil med en kasse på 40x40x40 cm. i 22mm MDF skulle det ca. give et kabinet på 42,8 L

Mht. effekt så er der ikke nogen forstærker til det endnu, men jeg regner med at det skulle være muligt at opdrive noget der (evt. brokoblet) kan give omkring et par hundrede watt eller tre til sub'en.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Har lavet en sub i den størrelse (45 L) med slave-enhed. Det kan anbefales, hvis det er til film vel og mærket. Har brugt Peerles XLS12" med 12" slave, forstår stadig ikke helt princippet, men det virker, selv ved lille forstækning (90 watt ved 8 ohm).

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Dief, en boks med slavebas virker præcis lissom et basreflekskabinet. Man har blot udskiftet luft-'proppen' i porten med en højtalerenhed uden 'motor'. Det gør det muligt at afstemme små bokse til meget dybe frekvenser (vha. en tung slave-membran) - noget der er svært med en port, de bliver for lange og uhåndterlige. Desuden undgår man potentiel vindstøj fra porten.

Brisse, Peerless har en enhed du måske kan bruge. Kan købes hos Dansk Audio Teknik, opgivet pris 725,-. Peerless 10" CSX 257H, bestillingsnr. 850146. Udvalgte data:

Resonans 22,6 - Vas 144 liter - Qt 0,35.  Liniær slaglængde +/- 9mm. Følsomhed 88dB, effekt 200 watt. Link til DAT (her finder du osse links til enhedens data osv - du kan evt 'tjekke' deres udvalg af enheder): http://www.danskaudioteknik.dk/

Med denne enhed i en boks på 42 liter bliver Q 0,73 - resonansfrekvens  ~46Hz, og -3dB osse v. ~46Hz. -6dB v. 34Hz, -9dB v. 28Hz. En kompensation på +6dB vil altså anbringe dit -3dB punkt på 28Hz. Og det er meget fint for et ret kompakt, lukket kabinet.

Benytter du to stks. tror jeg at du er godt hjulpet, osse mht. lydtryk .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes