Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 03 August 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er der nogen der ved, om data'ene er de samme på SS 18W/8545-00 (herunder) og bas-/mellemtonerne på Vienna Acoustics Mahler? (Code 20593 - 78 PW:512)
Specs:
Electrical Data
Nominal impedance Zn 8 ohm
Minimum impedance Zmin -- ohm
Maximum impedance Zo -- ohm
DC resistance Re 5.5 ohm
Voice coil inductance Le 0.4 mH
T-S Parameters
Resonance Frequency fs 28 Hz
Mechanical Q factor Qms 2.3
Electrical Q factor Qes 0.3
Total Q factor Qts 0.27
Force factor Bl 8 Tm
Mechanical resistance Rms 1.5 Kg/s
Moving mass Mms 20 g
Suspension compliance Cms -- mm/N
Effective cone diameter D -- cm
Effective piston area Sd 145 cm 2
Equivalent volume Vas 48 ltrs
Sensitivity (2.83V/1m) 88 dB
En af bas-/mellemtonerne i mine Mahler skratter og der er "brandsår" dér hvor ledningerne sidder på membranen.
Først havde jeg egentlig tænkt mig bare at montere en 8545... Men da jeg har fået mulighed for at prøve et par 18WU/8741T00 har jeg fået dem monteret midlertidigt.
Det er planen at de skal monteres permanent på et senere tidspunkt og først da vil jeg få nogen til at kigge på filteret - og eventuelt også få nogle bedre diskanter i. Indtil videre spiller jeg bare videre på det originale filter...
Faktisk er der kun blevet skiftet enheder i højre højtaler Der kommer en kammerat og monterer to i den venstre inden længe. Så DET ser jeg frem til!!!
Jeg ved ikke så meget om højtalerparametre og tager mod gode idéer og råd med kyshånd 
Her er data på 18WU også:
Specs:
Electrical Data
Nominal impedance Zn 8 ohm
Minimum impedance Zmin 7.5 ohm
Maximum impedance Zo 58.4 ohm
DC resistance Re 5.9 ohm
Voice coil inductance Le 0.41 mH
T-S Parameters
Resonance Frequency fs 31 Hz
Mechanical Q factor Qms 3.51
Electrical Q factor Qes 0.37
Total Q factor Qts 0.33
Force factor Bl 7.5 Tm
Mechanical resistance Rms 1 Kg/s
Moving mass Mms 18 g
Suspension compliance Cms 1.46 mm/N
Effective cone diameter D -- cm
Effective piston area Sd 154 cm 2
Equivalent volume Vas 49 ltrs
Sensitivity (2.83V/1m) 85.4 dB

|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 03 August 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke data på de originale enheder, så jeg kan ikke sige hvad forskellen er.
Men hvorfor vil du montere uoriginale enheder i så fine højttalere ? Kan de originale ikke skaffes ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Jeg kender ikke data på de originale enheder, så jeg kan ikke sige hvad forskellen er.
Men hvorfor vil du montere uoriginale enheder i så fine højttalere ? Kan de originale ikke skaffes ?
|
|
|
Jeg har haft mine Mahler i nogle år nu og har absolut været superglad for dem! De har en jordskælvsdyb bas som godt nok kræver noget effekt. Og når man tænker på hvilke enheder der ellers sidder i Mahler, spiller de også flot i mellemtone og diskant. Det er imponerende hvad Peter (Vienna) har formået at hive ud af de gamle SS enheder...
MEN både 8545 bas-/mellemtonen og 2905 diskanten er klart blevet udklasseret af Revolator serien. Der er efterhånden mange højtalere med Revolator som spiller bedre end Mahler, hvis vi snakker dynamik, ro, hul igennem og alt det dér. I dybbassen er der i mine øjne noget længere mellem konkurrenterne.
Da Illuminator serien kom, blev de gamle enheder bare endnu mere udklasseret. Efter at have hørt de forskellige modeller med Illuminator fra Acoustic Force, har jeg bare måttet erkende at jeg synes selv de mindste, Amor i, spiller klart bedre i mellemtone og diskant, end mine store Mahler. Men dybbassen halter selvfølgelig i forhold til Mahler, så der skal en større model til for mit vedkommende, hvis jeg skal blive tilfreds.
Jeg ved Acoustic Force har en ny topmodel på trapperne, som absolut er noget jeg gerne vil have! Øøøøh tror jeg nok da. Jeg har ikke hørt dem endnu jo, men med tre 6½" Illuminator basser i hver side lyder det lovende. Ved seneste besøg ved Acoustic Force, hørte jeg nogle tilsvarende dog med 2 basser men samme 12 cm. mellemtone og berrylium diskant som den kommende topmodel - Viking hedder den vist.
Og jeg har aldrig hørt lignende. Den nye berrylium diskant er bare ufattelig god. Den vil jeg bare have i min næste ht! Eller måske endda i dem jeg har nu...
P.t. er budgettet dog ikke til en byttehandel hvor jeg skal med en del oveni. Og jeg gætter på at Viking kommer til at runde de 6 cifre, så det bliver det nok ikke til sådan lige 
Men hvis jeg nu kunne opgradere mine Mahler så de nærmer sig det niveau, vil jeg også nok kunne leve med dem i maaaange år Og til en helt anden pris 
Hvor drastisk der så bliver gået til værks, får vi se hen ad vejen. Måske bliver noget at det gamle filter bibeholdt. Måske ikke. Måske bliver det en 3½ vejs igen. Måske får de også den fantastiske 12 cm. mellemtone i en waveguide som 4 vejs. Jeg ved det ikke...
Måske jeg kunne få nogle indspil hér, som kunne guide mig den rette vej?!?
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 03 August 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Få Acoustic Force til at kikke på det, har en kunde der har lavet delefilter om men det har dog også kostet en del.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg havde faktisk regnet med at hente assistance dér ja. Det er iøvrigt også derfra jeg har 18WU'erne Det er nogle de har haft brugt i en testkonstruktion.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 03 August 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører med den nye Illuminator Beryllium diskant - den har spillet her de sidste par måneder. Du har ret! Den er kort sagt fantastisk - den bedste diskant ScanSpeak nogensinde har lavet.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja når man så kombinerer beryllium diskanten med en 12mu mellemtone,ja så kan det vist ikke blive meget bedre uanset pris.
Leif
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den 12 MU mellemtone er bare kanon. Den spiller transparent og uanstrengt på en måde jeg ikke har hørt før. Et helt fantastisk stort lydbillede hvor musikernes position bare står klippefast.
De har godt nok set lyset på Scan Speak. Jeg har altid godt kunnet lide SS men nogle af de nye Illuminator er godt nok imponerende meget bedre end de næstbedste. Respekt til Videbæk! 
Jeg har tænkt lidt over omkonstruktionen af mine Mahler...
Jeg kunne vildt godt tænke mig den 12 MU mellemtone! MEN hvis det skal lade sig gøre, bliver det til en 4 vejs konstruktion med 1 Berrylium diskant, 1 mellemtone og 1 mellembas på fronten som skal spille ned til de 2 basser i siden. Og så er jeg lidt bange for at en enkelt mellembassen vil være underdimensioneret - forstået på den måde at diskant og mellemtone skal dæmpes for meget og dermed bliver lidt ineffektive.
Så umiddelbart tror jeg at at jeg skipper den dejlige 12 MU mellemtone og "nøjes" med en 3½ vejs konstruktion ligesom den oprindelige opsætning. 18 WU'erne spiller jo også en ret god mellemtone (hvis man bare sammenligner med alt andet end 12 MU) 
|
Til top |
|
|
Filmtosse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 935
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det denne her berrylium diskant i snakker om???
og kan man bare sådan uden videre sætte et sæt i et sæt Mahler???? __________________ Mit
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtosse skrev:
og kan man bare sådan uden videre sætte et sæt i et sæt Mahler???? |
|
|
Højttaleren er elendig i forvejen sætter man andre enheder i bliver det vel endu værre.
|
Til top |
|
|
Filmtosse Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Filmtosse skrev:
og kan man bare sådan uden videre sætte et sæt i et sæt Mahler????
|
|
|
Højttaleren er elendig i forvejen sætter man andre enheder i bliver det vel endu værre. |
|
|
Kan du ikke bare blande dig uden om 
__________________ Mit
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået monteret to 18WU i venstre ht også. Så nu skal de spilles lidt til...
Men allerede nu spiller de så godt, at tilspilningsperioden vil blive præget af øre til øre smil. 
I forhold til de gamle 8545, er der meget mere punch, attack og dynamik. Kort sagt: meget mere af alt det gode.
Jeg havde egentlig forventet at jeg skulle dæmpe diskanten en anelse, da følsomheden på 18 WU er lavere end på 8545, men det er ikke tilfældet i praksis. Måske endda tværtimod - det kræver lidt mere nærlytning. Måske passer den højere følsomhed på berryliumdiskanten godt nok alligevel?!? Det vil tiden vise!
Men nu vil jeg hoppe over i min nye sweetspotstol og nyde Sara K..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtosse skrev:
|
|
|
Ikke lige uden videre...
Der skal ændres på delefilteret også. Berryliumdiskanten kan også spille længere ned, end den gamle 2905 og det kan man lige så gode benytte sig af og sænke delefrekvensen lidt. (tænker jeg)
Og følsomheden er højere, så måske skal diskanten dæmpes en anelse mere, end switchen på bagsiden kan klare...
Men det er noget jeg kommer til at lege med her i tråden, så bare hæng på.
Det skal dog siges, at Rom ikke blev bygget den dag det blev drukket her i huset. Så det bliver nok ikke lige de næste par dage det sker. Jeg er ikke selv en ørn til lodning, udmåling og alt det dér, så jeg må væbne mig lidt med tålmodighed og vente på, dem der kan har tid. 
Desuden passer berrylium diskanten ikke i hullet fra den gamle diskant - den er godt 30 mm. mindre. Det har jeg tænkt mig at klare ved at montere diskanten i en lille waveguide. Det kræver noget fræsning i kabinettet, men det skal jeg alligevel have gjort, da 18WU er 3 mm. større end 8545 i diameter...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville nok have hjulpet dig at se målinger på højttaleren. De viser at det er det rene skod.
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Filmtosse skrev:
|
|
|
Højttaleren er elendig i forvejen sætter man andre enheder i bliver det vel endu værre. |
|
|

Det er da et spørgsmål om smag 
Overflødig dum bemærkning, som kun kan træde på dem som har Mahler...
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Det ville nok have hjulpet dig at se målinger på højttaleren. De viser at det er det rene skod. |
|
|
Så stopper du sku da, har du drukket af potten? 
Hvad spiller du selv på af skod 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|

et er hvad papiret siger... nu lytter man jo ikke med øjnene! 
Den lyd der kommer ud af højtaleren er jo bare sååå meget vigtigere, end om frekvenskurven er helt perfekt. (i mine ører)
Som jeg plejer at sige, så vil jeg hellere have en ht med rigtig gode enheder, der har en middelmådig frekvenskurve, end jeg vil have en ht med middelmådige enheder, der har en rigtig god frekvenskurve...
|
Til top |
|
|
Filmtosse Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Filmtosse skrev:
|
|
|
Ikke lige uden videre...
Der skal ændres på delefilteret også. Berryliumdiskanten kan også spille længere ned, end den gamle 2905 og det kan man lige så gode benytte sig af og sænke delefrekvensen lidt. (tænker jeg)
Og følsomheden er højere, så måske skal diskanten dæmpes en anelse mere, end switchen på bagsiden kan klare...
Men det er noget jeg kommer til at lege med her i tråden, så bare hæng på.
Det skal dog siges, at Rom ikke blev bygget den dag det blev drukket her i huset. Så det bliver nok ikke lige de næste par dage det sker. Jeg er ikke selv en ørn til lodning, udmåling og alt det dér, så jeg må væbne mig lidt med tålmodighed og vente på, dem der kan har tid. 
Desuden passer berrylium diskanten ikke i hullet fra den gamle diskant - den er godt 30 mm. mindre. Det har jeg tænkt mig at klare ved at montere diskanten i en lille waveguide. Det kræver noget fræsning i kabinettet, men det skal jeg alligevel have gjort, da 18WU er 3 mm. større end 8545 i diameter...
|
|
|
Ok mente det nok.
Jamen så vil jeg da lige følge lidt med, og se om det er den vej man skal gå 
Held og lykke med projektet
__________________ Mit
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 04 August 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereophile syntes godt om dem, trods det
ubehjælpsomme mellemtone/diskant filter. Det har du nu en anledning til at få fintrimmet - go for it!
|
Til top |
|
|