Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ombygge til rør muligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsTM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Goddag alle.

Jeg starter lige med at sige, jeg bestemt er ny på det her område :).

Men sagen er den, at da jeg længe har holdt af lyden fra rør, vil jeg gerne høre om det er muligt at ombygge en eksisterende forstærker til at benytte rør?

Jeg tænke man kunne bruge alle dele fra den eksisterende forstærker, og så eventuelt skifte sine "forstærker" enheder ud?

Jeg undskylder jeg ikke kan forklare det bedre, men har ikke haft fingrene så meget nede i motor rummet i min Hifi.

Jeg har et par rigtig dygtige bekendstakber indenfor elektronik, så jeg vil ikke selv skulle igang med at lodde osv.

MvH, Niels TM.
Til top Vis NielsTM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsTM

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Når nu du har sådanne bekendtskaber, hvorfor så ikke spørge dem? Jeg mener . . . det er lettere at svare dig, når man kender dig og ved, hvordan informationen skal serveres for dig, så du forstår det. Dér er det skrevne medie ikke så godt.

Men det overordnede svar er nej.

Langt de fleste hifi-produkter indeholder transistorer og integrerede kredse af forskellig art, som fylder 1/4 lillefingernegl eller mindre. Et radiorør / forstærkerrør kan ligge i din håndflade. Så der er for stor forskel på pladskrav til, at det kan lade sig gøre. Det andet er, at rør skal bruge noget andet "omkringliggende" elektronik for at virke - noget, der garanteret ikke er i det apparat, du har tænkt dig at "renovere".

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

NielsTM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg ikke spørger dem er, at deres kendskab til rør er begrænset i hi-fi sammenhænge.

Jeg tænkte der sikkert var en del personer herinde, som havde et langt større kendskab, og ville formindske chancerne for at "gøre det forkert".

Der kunne eventuekt være én, som selv havde lavet ombygningen, og ville forklare lidt om forhindringerne.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

NielsTM skrev:
Goddag alle.

Jeg starter lige med at sige, jeg bestemt er ny på det her område :).

Men sagen er den, at da jeg længe har holdt af lyden fra rør, vil jeg gerne høre om det er muligt at ombygge en eksisterende forstærker til at benytte rør?

Jeg tænke man kunne bruge alle dele fra den eksisterende forstærker, og så eventuelt skifte sine "forstærker" enheder ud?

Jeg undskylder jeg ikke kan forklare det bedre, men har ikke haft fingrene så meget nede i motor rummet i min Hifi.

Jeg har et par rigtig dygtige bekendstakber indenfor elektronik, så jeg vil ikke selv skulle igang med at lodde osv.

MvH, Niels TM.

Hej

Du kan på ingen måde benytte dele fra din forstærker, som jeg antager er en solid-state.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Rør skal typisk have mere en 300 volt fra forsyningen, hvor transistorforsærkere skal ligge på 30-90 volt. Du kan mao. ikke bruge strømforsyningen. Derfor er der kun kabinettet og stikkene tilbage du kan bruge.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

NielsTM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeg siger mange tak for svarene. Jeg vil prøve at finde en rør-effektforstærker istedet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes