Forfatter |
|
raver Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg står og har bygget mig et selv Selvbyg scanspeak højtalere (Troels gravesen SP95) og indtil videre har det knebet med finanser til delefiltret. (ca 2K)
Men jeg ved at jeg vil bygge flere højtalere i fremtiden samt lege med det hele. I ved selv at hvis man bare skal ændre lidt og købe nye komponenter til delefiltret bliver det hurtigt dyrt.
Kan man finde en Aktivt delefilter og bruge det Permanent hvis man ville det ? hvordan er lyden kontra et alm. delefilter ?
Er vi ude i noget behringer filtre eller skal man selv finde nogle konstruktioner på nettet og lave ? (er rimelig ferm med en loddekolbe samt el-teori)
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan du evt. kigge lidt på Groundsound.com
Her finder du aktive digitale filtre, både 3 og 4 vejs. Så du kan faktisk nøjes med ET 4 vejs hvis du kun vil lave 2 stk 2vejs. Det kræver jo så 4 forstærkere... men de behøver jo ikke være særligt store til f.eks diskanten. 30 w er faktisk ret meget, når den trækker enheden direkte, i stedet for at skulle igennem passive komponenter.
Søg herinde på Groundsound. og du vil finde flere, mig selv i blandt, som nyder godt af at sige farvel til de gammeldags passive filtre.
Passive filtre er fine til mindre højttalere og alt som skal være kompakt og simpelt. Men hvis du vil have alt med og for alvor tage hul på højttaler DIY. så vil jeg mene at aktiv filtrering er vejen at gå. Her kan du også med nogle få klik og en pc, ændre på filteret direkte med USB, efter dine personlige ønsker.
Et 4 vejs filtre koster ca 3.900kr. og det er ca det dobbelte af dit passive filter. Så mangler du godt nok 4 forstærkere og lidt ledninger/stik og et gammelt kabinet til delefilter, men dem finder du hurtigt billigt og brugt enten her på sitet eller andensted. Ca 6.000 kr. så vil jeg mene du er kørende aktiv med 4 kanaler. Behøver jo blot at være noget som f.eks det her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=168833 til 1300 kr.
Og tada... så kan du lave dine små højttalere fuldt aktive med seperat effekt til hver enhed.
Groundsound levere software med til at kontrollere filtrene. Og du kan f.eks bygge filteret ind i et slankt kabinet fra en gammel tuner eller lignende, som passer i stil med din forforstærker, DAC eller hvad du nu spiller med.
Så kan du få dine højttalere udmålt af en med det rette grej, og herefter simpelthen uploade karaktistikken fra målingen direkte i Groundsound-softwaren. Simpelt og hamrende effektivt. Bare spørg Robert fra Groundsound om de nærmere detaljer om hvilket format målingen skal være taget i osv, for at kunne blive uploadet i hans software 
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun være enig - har kørt med Ground Sound filtre i nogle år og har svært ved at se hvordan det skulle være muligt at gå "passiv" igen.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej raver.
Jeg bruger et delefilter fra mini dsp. som også indeholder EQ valgfri filtertype samt stejlhed. Det programmeres fra alm.PC.Det koster 99 USD. For 50 USD ekstra får du en forstærker på 4 X10 w.Skal du have mere effekt er der sure elektronics med 4X 100W.Det koster 48 USD. + forsendelse.De har også SMPS strømforsyning på 350W til 48 USD. Jeg har selv ovennævnte forstærker samt strømforsyning.
http://www.minidsp.com/
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger også MiniDSP. De har mange forskellige muligheder og deres forskellige moduler, kan "stakkes". En stor fordel er deres MiniDIGI modul, så man får digitale input og output.
Hvis du virkelig vil lege nørd, er der et advanced plugin, hvor man selv skal beregne FIR koefficienter, og dermed kan lave sine helt egne filtre.
Som måleprogram kan du bruge HOLM impulse (gratis), og bruge en mikrofonkapsel fra Panasonic/Monacor til 99 kr. hos elektronik lavpris i Århus. Kapslen er tilpas lineær, så man ikke nødvendigvis skal have den kalibreret.
|
Til top |
|
|
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller også laver du en PC baseret løsning, hvor filteret "afvikles" på en PC. Det giver et hav af muligheder for at rode med ikke blot frekvensrespons, men også responsen i tidsdomænet. Læs evt. Lars Bomans glimrende artikel her på sitet, http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2
Men-men - intet er gratis - PC'en koster også lidt - og hvis du går aktiv så skal du huske at du skal have flere power-forstærkere, udover selve filteret... __________________ / Morten
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter DIY aktivt analogt filter. Jeg kan ligesom Jan heller ikke se mig selv gå tilbage til passiv deling.
|
Til top |
|
|
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv kørt aktivt med Deqx PDC 2,6P gennem en årrække, og er helt enig med Jan.
Hvis man har planer om at vie sit liv til selvbyg, er det vigtigt, synes jeg - også at nærstudere brugervenligheden/alsidigheden
af den kompatible/medfølgende software.
jeg har haft stor glæde af at kunne implementere en ny enhed i et eksisterende setup netop pga. af den alsidighed aktiv drift
tilbyder. Formidabel software har bidraget ligeligt til den glæde.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkere koster ingenting idag.
Jeg har handlet problemfrit hos www.connexelectronics.com. De har forskellige næsten færdige moduler i flere prisklasser. Både med og uden integreret strømforsyning.
Ellers er der jo også gain clones, som også kan fås hos ovenstående eller www.cadaudio.dk, som iøvrigt også har analoge aktive filtre, digitale filtre samt klasse D i alle prislejer.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Jeg benytter DIY aktivt analogt filter. Jeg kan ligesom Jan heller ikke se mig selv gå tilbage til passiv deling.
|
|
|
Helt helt enig ... Aktiv drift styrer (mine højttaleres enheder helt præcist)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt er jeg ikke af den opfattelse at aktiv deling er bedre end passiv ditto. Der er naturligvis tab i passive filtre, men tilgengæld øges støjen med aktive filtre. Det kan især høres på effektive systemer som horn. Først med DSP baserede filtre kommer der andre muligheder, som ikke kan skabes med analog filtre (passive såvel som aktive).
Med DSP filtre kan man lave faselineære filtre. Dog kan dette også have utilsigtede "sidegevinster" som pre-ringing. Korrekt implementert skulle dette dog kunne bringes ned på et niveau så det ikke er hørbart. Med DSP er det også muligt at lave et fasekorrigeret signal, så det samlede system ikke udviser fasefejl. Bagsiden er pt. latency - forsinkelse af lydsignalet. Dette kan være problematisk i set-up hvor billede også indgår.
Mao. alle typer kan bringes til at gengive lyd på højt niveau. Jeg må blot erkende at min tid, ikke er til at få passive filtre til at spille ordentligt. Derfor bruger jeg DSP filter, hvor jeg på få minutter kan få et hæderligt resultat.
|
Til top |
|
|
bsfp Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har "leget" meget med et Behringer 24/96 aktivt filter, og har lært rigtigt meget. Eks. det jeg troede var en skarp diskant var faktisk mellemtonen, jeg troede at en skarp deling mellem enhederne ville være optimal men det lød bedre med et "udskælt" 12 db/oktav filter. Der er rigtig mange muligheder, og lyden er ok. Det dårlige ved det er at jeg aldrig fik hørt noget musik, men altid skruede på filteret.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Der er naturligvis tab i passive filtre, men tilgengæld øges støjen med aktive filtre. |
|
|
Nu er jeg nysgerrig efter denne påstand.
Du mener simpelthen at elektroniske filtre støjer så meget at det gør en forskel?
Det er godt nok godt hørt. I mit filter bruger jeg de samme opamps (midlertidig løsning, men det det nu blive ved det) i det elektroniske delefilter, som jeg bruger i min RIAA, men hvor mine højttalere skal have 4 Vrms for fuld output, så levere min pickup vel ca. 3 mV og det endda uden nævneværdig støj. Opsummering: På mit elektroniske delefilter har jeg altså ca. 60 dB kraftigere signal og 60 dB mindre forstærkning, end på min tilfredsstillende RIAA, og alligevel er det støjen du mener at du kan hører? Jeg havde jo troet at en gavet lytter, ville påstå at lyden var mindre harmonisk fordi effektforstærkerne ikke var helt ens eller at de flere aktive komponenter forvrængede mere end passive eller .....
Den med øget støj synes jeg er super god 
bsfp skrev:
Det dårlige ved det er at jeg aldrig fik hørt noget musik, men altid skruede på filteret. |
|
|
Sådan kan hobby også være  Det kan man jo ikke rigtig klandre filter princippet for....
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Kjeldsen skrev:
Der er naturligvis tab i passive filtre, men tilgengæld øges støjen med aktive
filtre. |
|
|
Du mener simpelthen at elektroniske filtre støjer så meget at det gør en forskel?
Det er godt nok godt hørt. I mit filter bruger jeg de samme opamps (midlertidig løsning, men det det nu blive ved det) i
det elektroniske delefilter, som jeg bruger i min RIAA, men hvor mine højttalere skal have 4 Vrms for fuld output, så levere
min pickup vel ca. 3 mV og det endda uden nævneværdig støj.Opsummering: På mit elektroniske delefilter har jeg altså ca.
60 dB kraftigere signal og 60 dB mindre forstærkning, end på min tilfredsstillende RIAA, og alligevel er det støjen du mener
at du kan hører?Jeg havde jo troet at en gavet lytter, ville påstå at lyden var mindre harmonisk fordi effektforstærkerne ikke
var helt ens eller at de flere aktive komponenter forvrængede mere end passive eller .....
bsfp skrev:
Det dårlige ved det er at jeg aldrig fik hørt noget musik, men altid skruede på filteret. |
|
|
Sådan kan hobby også være Det kan man jo ikke rigtig klandre filter princippet for.... |
|
|
Hvis der skulle komme lidt støj er vist det mindste problem!
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://sound.westhost.com/bi-amp2.htm
http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Støjen i et godt elektronisk filter er ikke afgørende for normale højttalere med en følsom <90dB, men kommer man op og bruger PA enheder eller andre følsomme enheder, kan det blive problemtatisk, og især sammen med meget kraftige forstærkere.
Kæden er normalt Kilde --> forforstærker --> elektronisk delefilter --> forstærker --> højttaler
De sidste to led er afgørende for hvor meget støj der høres. En kombination af meget kraftig forstærker og effektive højttalere vil helt sikkert afsløre støj i ethvert elektronisk filter. Dette skyldes at du får grundstøjen fra leddene før med fuld effekt, og et optimalt musiksignal/støjforhold fås først ved fuld skrald på forforstærkren.
Behringer DCX filterert støjer rigtigt meget (hovedårsagen til jeg ikke bruger det mere). Alle PA elektroniske filtre jeg har haft gennem hænderne støjer rigtigt meget (men ikke så meget som Behringer).
Selv MiniDSP filteret som jeg kører rent digitalt fra input til forstærker (I2S) har hørbar støj. Dog så lavt at jeg skal have øret helt hen til enhederne, for overhovedet at kunne fornemme det.
Man bruger naturligvis ens forstærkere til alle enheder.
Med moderne elektronik ser jeg ikke øget forvrængning som en reel problematik.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
bdef skrev:
Kjeldsen skrev:
Der er naturligvis tab i passive filtre, men tilgengæld øges støjen med aktive filtre. |
|
|
Det er godt nok godt hørt. I mit filter bruger jeg de samme opamps (midlertidig løsning, men det det nu blive ved det) i det elektroniske delefilter, som jeg bruger i min RIAA, men hvor mine højttalere skal have 4 Vrms for fuld output, så levere min pickup vel ca. 3 mV og det endda uden nævneværdig støj.Opsummering: På mit elektroniske delefilter har jeg altså ca. 60 dB kraftigere signal og 60 dB mindre forstærkning, end på min tilfredsstillende RIAA, og alligevel er det støjen du mener at du kan hører?Jeg havde jo troet at en gavet lytter, ville påstå at lyden var mindre harmonisk fordi effektforstærkerne ikke var helt ens eller at de flere aktive komponenter forvrængede mere end passive eller .....
bsfp skrev:
|
|
Sådan kan hobby også være Det kan man jo ikke rigtig klandre filter princippet for....
|
|
|
Hvis der skulle komme lidt støj er vist det mindste problem!
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm http://sound.westhost.com/bi-amp2.htm http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
|
|
|
Hvis det er back emf der er det største problem ved passive filtre, så kan jeg godt linke til et folk der mener back emf er et totalt overvurderet teoretisk problem, som især forstærkerproducenter gerne vil sælge deres forstærkere på. Hvem der har ret ved jeg ikke, jeg er kun økonomimand 
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så link dog...
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit største problem er at forstærkeren hurtigt mister al forbindelse med højttaleren, også langt fra delefrekvensen.
Er det virkeligt et helt folk der mener emf er overvuderet
"...et overvurderet teoretisk problem..." - hvad med praksis?
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
klc-audio skrev:
bdef skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
Det er godt nok godt hørt. I mit filter bruger jeg de samme opamps (midlertidig løsning, men det det nu blive ved det) i
det elektroniske delefilter, som jeg bruger i min RIAA, men hvor mine højttalere skal have 4 Vrms for fuld output, så levere
min pickup vel ca. 3 mV og det endda uden nævneværdig støj.Opsummering: På mit elektroniske delefilter har jeg altså ca.
60 dB kraftigere signal og 60 dB mindre forstærkning, end på min tilfredsstillende RIAA, og alligevel er det støjen du mener
at du kan hører?Jeg havde jo troet at en gavet lytter, ville påstå at lyden var mindre harmonisk fordi effektforstærkerne ikke
var helt ens eller at de flere aktive komponenter forvrængede mere end passive eller .....
Den med øget støj synes jeg er super god smileys/smiley36.gif">
bsfp skrev:
|
|
Sådan kan hobby også være Det kan man jo ikke rigtig klandre filter princippet
for....
|
|
|
Hvis der skulle komme lidt støj er vist det mindste problem! http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://sound.westhost.com/bi-amp2.htm http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm |
|
|
Hvis det er back emf der er det største problem ved passive filtre, så kan jeg godt linke til et folk der mener back emf er
et totalt overvurderet teoretisk problem, som især forstærkerproducenter gerne vil sælge deres forstærkere på. Hvem der
har ret ved jeg ikke, jeg er kun økonomimand  |
|
|
Det tror jeg bestemt at der kan være noget om. Der er ingen tvivl om at det er et punkt hvor aktive filtre er de passive
overlegen, men hvis det var direkte skadeligt for lyden, ville det også betyde at rørforstærkere ikke kunne spille musik.
Når det kommer til stykket er jeg sikker på at man kan få god lyd ud af begge principper, udførelsen er langt vigtigere!
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Der er masser af brugte aktive delefiltre i omløb på bla. den blå avis, til små penge. Jeg startede med et brugt LabGruppen 3-vejs filter, som var fantastisk godt. Du skal selvfølgelig have flere forstærkere, en til hver udgang, men de kan også købes brugt. Jeg har fået utroligt meget ud af at lege med forskellige opsætninger. Man behøver ikke at gå digitalt i første forsøg, selv om jeg selv endte med en helt igennem digital løsning.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|