Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Opamp opbygget med transistore (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg søger et par diagrammer hvor man har opbygget en opamp med transistore - eller diskrete komponenter om du vil.

Jeg tænker lidt tilbage til de trykfilm moduler High Fidelity engang fik lavet, der var vist 5 transistore på dem, men der må godt være lidt mere.

Jeg håber på noget med et bipolart indgangstrin med to transistore og en strømgenerator til at holde dem i ballance, og så skal der vel være en driver og et udgangstrin. Det hele skal selvfølgelig køre klasse A, men det kan man jo heller ikke undgå.

Udgangsstrømmen skal ikke være mere end 25 mA og umodkoblet forstærkning behøver ikke at være over 1000 gange, men frekvensområdet må gerne nå højt op.

Den skal selvfølgelig bruges til et audio kredsløb, gerne en Riaa indgang.

Nogen der har noget liggende?

/Michael aka Ningbo

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Der findes noget der hedder google!

http://www.google.dk/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q= discrete+opamp

http://sound.westhost.com/project07.htm

http://www.4qdtec.com/opamp.html

http://www.diyfactory.com/data/Great_River_Opamp2.pdf

http://www.gearslutz.com/board/new-product-alert/406270-new- gar2520-discrete-opamp-kit.html

http://www.schematicsforfree.com/archive/file/Op-Amps%20&%20 Comparitors/Discrete%20Opamps.PDF

http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=281

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

Udgangsstrømmen skal ikke være mere end 25 mA og umodkoblet forstærkning behøver ikke at være over 1000 gange, men frekvensområdet må gerne nå højt op.

Et eller andet er da gået helt galt her -  udgangstrømmen ????????

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

@klc-audio

Jo jeg har hørt om Gooogle, og man finder efter min mening alt for meget skit der.

Link 2 er for simpelt, Link 3 har ikke differential indgang, Link 4 er nok at skyde langt over målet, Link 5 (skal lige rettes til) er et kommercielt kit, og der er ikke noget diagram, Link 6:

http://www.schematicsforfree.com/archive/file/Op-Amps%20& ;%20Comparitors/Discrete%20Opamps.PDF

er rigtig, rigtig godt, lige bortset fra et mellemrum i dit link. Det var præcis så noget jeg søgte da jeg selv Googlede tidligere. 1000 Tak.

Link 7 virkede ikke.

Men 1000 tak for link 6, det vil blive studeret og prøve opbygget.

/Michael

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Ningbo skrev:

Et eller andet er da gået helt galt her -  udgangstrømmen ????????

Nææ 25 mA er en meget normal udgangsstrøm fra en opamp, det er jo trods alt ikke nogen effekt forstærker.

/Michael

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Du kan også købe nogle færdigbyggede diskrete opamps her.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hvis du sender en mail kan jeg sende et diagram over en jeg har god erfaring med samt printudlæg samt svært fremskaffelige
dobbelt fets til indgangen.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Hvis du sender en mail kan jeg sende et diagram over en jeg har god erfaring med samt printudlæg samt svært fremskaffelige
dobbelt fets til indgangen.

Det ville da være dejligt!

min mail er m i c h a e l @ g r o m i t . dk uden mellemrumne.

I weekenden legede jeg lidt med Fig 3 fra

http://www.schematicsforfree.com/archive/file/Op-Amps%20& ; ;%20Comparitors/Discrete%20Opamps.PDF  

i en dobbelt udgave med dual pnp og npn indgangstrin men jeg skal reducere den indre forstærkning (modstand ved Q4 emitter) og så se om jeg kan få det stabilt. Men jeg lader mig gerne friste af et færdigt/afprøvet diagram.

/Ningbo ~ /Michael

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Du kan også købe nogle færdigbyggede diskrete opamps her.

mvh

Præsten

Tak, det har jeg set, men da jeg vil bygge en Riaa/forforstærker fra grunden behøver jeg ikke færdige moduler. Men tak for interessen.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

@Diamagnetic

Tak for de 3 link, 2-eren virkede desværre ikke, men 1-eren ser god ud.

/Ningbo

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2010 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Dobbelt Jfet;en er budgået af produktion men kan laves af 2 stk. 2 SK 170 ellers har jeg en del liggende af 2SK 389

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 November 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Ningbo; hvilke fordele ser du i denne sammenhæng i en diskret opbygning fremfor i et integreret kredsløb?
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke mig der bliver spurgt men jeg har prøvet mange velanskrevne kredse og ingen er fri for lidt flad elektronisk lyd.
Med diskret design bliver det mere organisk.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Ningbo; hvilke fordele ser du i denne sammenhæng i en diskret opbygning fremfor i et integreret kredsløb?

Nu er det jo heller ikke mig du spørger, men der kan være flere fordele.

De fleste diskrete opamps kører i klasse A hvorfor de er mere linære (de bruger nu også ofte mere strøm), og man kan ofte for billige penge - og med billige standard komponenter, bygge en Opamp hvor prisen på en integreret model vil være meget meget højere, hvis man skal have tilsvarende data / specifikationer. Endvidere kan man tilpasse designet til specille applikationer / krav, og optimere designet hvilket jo ikke er muligt på samme måde med integrede kredse.

Læs f.eks: http://www.passdiy.com/pdf/diyopamp.pdf

I en del professionelt audio udstyr, bruges der ofte nogle HighEnd opamp moduler, som er diskret opbygget. Det kan f.eks være Dean Jensens (fra Jensen Transformer)  "berømte" - diskrete opamp - model 990, som produceres af John Hardy.

(Se evt på http://www.johnhardyco.com/pdf/990.pdf )

Der findes mange konstruktioner af Opamps. Jeg har selv bygget flere RIAA forstærkere osv. med sådanne kredsløb.

Hvis man vil bygge en kopi af 990 opampen, så kan i finde en komplet konstruktion, med printudlæg osv på http://www.10000cows.com/JE990.pdf

I den konstruktoin bruges der alm. standard komponenter som er meget billige, men alligevel er det en konstruktion som giver et formidabelt resultat. Flere af transistorerne i denne konstruktion koster faktisk under 40 øre stykket hos PC-elektronik.  (Det ER støjsvage typer).

Hvis man vil have endnu bedre ydelse - som f.eks lavere støj, så kan man bruge andre transistorer  som f.eks 2SC2546 og 2SA1085 - som erstatning for BC550 / BC560,  og 2SD667 og 2SB647 som erstatning for 2SC2940 / 2sa1534 som alle koster under 5kr stykket hos Pc-elektronik.dk (Vær dog opmærksom på benforbindelserne - og at man måske skal ændre lidt modstande).

Et sidste tip: Det kan ofte anbefales at bygge en Diamond Buffer på udgangen - afhængig af hvad opampen skal bruges til.
Diamond buffere kan bygges på mange måder. Et par eksempler er http://img64.imageshack.us/img64/8836/mainke2.gif  og http://www.diamondstar.de/dDB_isb_v022_schem.jpg

Jeg kan nu godt lide at designe det hele selv fra grunden af. Det er lærerigt.
Men det kræver selvfølgeligt en del viden om elektronik.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud den diamondstar.   Jeg har lavet en Sjøstrøm Diamond buffer. Har lige solgt den til en der havde en af mig moddet
Krell forforstærker . Afkoblingerne Sjøstrøm havde lavet skulle ændres da de lød skrækkeligt.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Integrerede operationsforstærkere er normalt opbygget på den måde at man laver en voldsom høj forstærkning og så lægger et knæk i frekvensgangen allerede ved få herts. Det giver nogle fordele, fx kan man ved at modkoble ampen få en lav udgangsmodstand, en høj indgangs impedans eller man kan undertrykke harmonist forvrængning med modkoblingen.

Disse tiltag har bare sjældent god hifi klang.

Støj og intermodulationsforvrængning reduceres ikke og da modkoblingen har forskellig styrke ved 20 hz og 20.000 hz bliver den modkoblede forvrængning reduceret, der hvor der er mest brug for det.

Men man kan nu lave en ganske OK 15 watt forstærker ved at smide et par drivere transistore og et udgangstrin på en fornuftig (LF356, TL081) opamp og lade modkoblingen tage sig af problemerne.

God hifi opbygges med stor lokal modkobling og lille total modkobling. Den lokale modkobling gør at de enkelte trin bliver langt mere frekvenslinaere.

Opbygget med udvalgte transistore er der også mulighed for at få en lavere egenstøj.

Alt i alt kommer det til at koste, tid til udvikling, penge og strøm, men resultatet kan altså blive meget bedre end en standard løsning.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

@canielsen

Vildt gode links du kommer med dér. Der får jeg jo det hele serveret på et sølvfad, fornemt. Og så med gode standard komponenter til en billig penge. 1000-milioner tak.

/Ningbo

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

@canielsen

Vildt gode links du kommer med dér. Der får jeg jo det hele serveret på et sølvfad, fornemt. Og så med gode standard komponenter til en billig penge. 1000-milioner tak.

/Ningbo

Det var da så lidt.

Held og lykke med projektet.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

Jo tak. Jeg vender tilbage hvis jeg får det fuldført.

Målet er i første omgang at planke High fidelity's Riaa, med et lidt andet indgangstrin, ingen elektrolytkondensatore, men derimod en intregeret opamp til DC ballancen.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

canielsen skrev:

Jo tak. Jeg vender tilbage hvis jeg får det fuldført.

Målet er i første omgang at planke High fidelity's Riaa, med et lidt andet indgangstrin, ingen elektrolytkondensatore, men derimod en intregeret opamp til DC ballancen.

Nu ved jeg ikke rigtigt hvad det er for en RIAA fra High Fidelity du omtaler. Kan vi få et diagram at se ?.
Men jeg kan da oplyse dig om, at en rigtig god opamp til DC servo (DC balancen som du ønsker), er LF411 som mange steder kan fåes for under 10 kr. De bruges ofte som DC servo i HighEnd udstyr.

Jeg har efterhånden selv lavet flere RIAA forstærkere. En ren diskret udgave jeg har lavet, kan du se på: http://bbi1846.homepage.dk/Polyphonia%20Riaa/RIAA/01.pdf

I fohold til dette diagram, har jeg efterfølgende fjernet kondensatorerne i signalvejen, ændret lidt i RIAA filteret, brugt japanske transistorer med meget lav egenstøj og lavet dc servo.
(Billede af den færdige RIAA på: http://bbi1846.homepage.dk/Polyphonia%20Riaa/riaa-b.JPG )

Strømforsyningen til den er opbygget med capacitor mulitplier / gyratorer - hvorved denne har utrolig lidt egenstøj / rippel osv.

Jeg arbejder nu på en noget mere avanceret udgave, der både kører MM og MC og har switche for  tilpasning for impedans og kapacitetsmæssig tilpasning til pickuppen. Diagrammet til denne kan du se på:
http://bbi1846.homepage.dk/Mythos.pdf 

Dette projekt står pt stille grundet tidsmangel.
Som du kan se af diagrammet, er der parallelkoblede transistorer i indgangstrinnet, hvilket reducerer støj en hel del.

Prototypen af denne køre pt. med andre transistorer - som f.eks. matchede 2sc2645 i indgangen, og opamps er LT1028 - (på nær dc servoen), som er meget støjsvage.
Jeg ville egentligt anvende transistorer af type MAT02 i indgangen, som er nogle af de mest støjsvage dual transistorer der er produceret. Men de er desværre udgået af produktion. Der er dog en afløser på vej, der hedder MAT12, men det er ikke lykkedes mig at skaffe nogen endnu. Men 2SC2645 gør det nu rigtigt godt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes