| Forfatter |
|
piddy Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har læst alt om alle de fede festival anlæg og synes det kunne være lærerigt og spændende at bygge et selv. Jeg vil dog
gerne lave højtaleren i en lidt mere transportabel udgave, en der kan ligge i en sporttaske.
Jeg har ikke styr på hvilke enheder jeg skal bruge.
Mht forstærker havde jeg tænkt over det her:
http://cgi.ebay.com/2-15W-TA2024C-Tripath-Class-D-Audio-Ampl ifier-case-/380289387365?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item588b038b65#ht_3823wt_957
http://cgi.ebay.com/Class-T-Amp-Integrated-Amplifier-Tripath -TA2024-Adapter-/250727649965?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a608852ad#ht_2874wt_905
Men om ovenstående er godt nok eller det rette til mit projekt ved jeg ikke. Til selve kabinettet regner jeg med noget mdf
eller krydsfiner.
Delefilter er det noget jeg skal bruge ?
Jeg håber der er nogle derude der kan hjælpe mig. Tak på forhånd.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er lydkvaliteten på de bilhøjtalere modsat hvis man køber bas og diskant adskilt ?
Jeg har kigget lidt på målene og regner med at længden bliver 40 cm og dybe og højde 20 cm. Det vil sige et rumfang på
40*20*20 = 16000 cm^3 . Det giver 16 L.
Skal højtalerne være 4 eller 8 ohm. Er det rigtigt forstået at 4 omh højtallere bruger mere strøm ?
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville også kigge efter nogle bilhøjttalere for simpelhedens skyld. man får egentlig ret meget lyd for pengene i de små auto fuldtoner. bare kig efter de højttalere med højest følsomhed (måles i db). ved høj følsomhed spiller højttaleren højere ved en given effekt fra forstærken. jeg mener jeg har set auto højttalere med en følsomhed omkring 93 db.
husk at varer fra usa bliver fortoldet, dvs der skal betales moms og afgift og gebyr. hvis du bestiller inden for eu, så skal man ikke betale. jeg har god erfaring med ebay.co.uk.
jeg bruger selv denne tripath i mit festivalanlæg: http://cgi.ebay.co.uk/New-Version-MKIII-Tripath-DIY-Audio-TA 2024-PCB-/250716278933?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a 5fdad095
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være det er det nemmeste. Mht. til mine mål hvor store skal højtalerne være.
Hvis jeg ser hos thansen, http://www.thansen.dk/products.asp?c=4509939232&n=-129298714 4
er der helt fra 5" til 9". Skal jeg også lave basport i kabinettet ?
Vibe den forstærker du linker til hvordan adskiller den sig fra den anden der er linket til ?
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har overvejet disse bilhøjtalere, http://www.jbl.com/EN-GB/Products/Pages/ProductDetails.aspx? PID=GT5-652 ?
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
piddy skrev:
| Vibe den forstærker du linker til hvordan adskiller den sig fra den anden der er linket til ? |
|
|
forstærkeren bliver leveret uden kabinet, strømforsyning og så har den ikke volumekontrol. til gengæld er den let og billig. det er samme forstærker som dem i kabinet, dvs enten baseret på en tripath ta2024 eller ta2020 chip.
piddy skrev:
Jeg har overvejet disse bilhøjtalere, http://www.jbl.com/EN-GB/Products/Pages/ProductDetails.aspx? PID=GT5-652 ?
|
|
|
jeg kender ikke højttalerne, men de ser umiddelbart fine ud til formålet. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
piddy Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg snart varene bestilles. Krydsfiner/Mdf er der nogle fordele/ulemper ? Mdf vejer godt nok noget mere og er måske
mere solidt.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er højtalernes effektivitet/følsomhed, der betyder noget for strømforbruget, og i princippet er impedansen uden betydning i den sammenhæng. MEN, måler man to iøvrigt ens højtalere, som kun har impedansen til forskel (f.eks. 4 & 8 Ohm), vil en følsomhedsmåling foretaget med samme spænding (måles i volt) få højtaleren med 4 Ohm til at tage sig dobbelt så følsom ud som højtaleren med 8 Ohm. Det er ikke tilfældet - den halve impedans trækker blot den dobbelte effekt (måles i Watt) fra forstærkeren. De to højtaleres følsomhed er altså i sidste ende den samme .
|
| Til top |
|
| |
Max Brauer Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg i sommers byggede "Grisen" købte jeg 2 af dem her for at få både bas og diskant. samtidig fik jeg 4 terminalbokse som jeg brugte til at kunne tilslutte en oplader mm, så jeg kunne lukke batteriet inde i kassen ude at skulle skille den ad for at få batteriet opladt. samtidig monterede jeg en passiv sub fra et anlæg. jeg fandt dog ud af at sub samt de bas enheder der sad i ikke gav den store effekt, da de jo spiller udenfor. for at en bas skal have den bedste effekt skal det være i et rum eller en bil eller en meget god bas. for mig gjorde gav det en god bas når man sad mindre end 4 m fra men derefter var den næsten ikke til at høre, hvilket bare resulterede i at batteriet løb tør for strøm hurtigere. med hensyn til batteri fandt jeg et entreprenør batteri (fra en stor rendegraver) som vejede 45 kg. det var rigtig smart da det faktisk utroligt nok holdte hele festivallen. grisen belv bygget på et tvillingeklapvogs stel, så der var god plads og gode dæk på, det gjorde også at vi havde transport til vores tasker og væsker ;) da hegnet væltede. det var også smart med de dæk der var, da de hurtigt kunne tages af, så der ikke var nogen der smuttede med den, den vejede til sidst godt mod de 100 kg. Grisen
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Her ikke liget nået at læse det hele af de andres svar så undskyld hvis jeg gentager
8 ohm kontra 4 ohm..
en 4 ohms trækker mere strøm, men den har ikke større forbrug. det hænger sammen med ohms lov.. da du sikket skal bruge batteri, og har en begrænset spænding 12 eller 24V, ville jeg anvende en 4 ohms højtaler, da den giver mulighed for at afsætte mest muligt effekt ( flest watt) og der ved spille højere.. dine watt rms udtrygges ved (spænding^2 / ohm) * 0.707 = watt
fx. 12V^2 = 144 144/ 4 = 36watt PEAK * 0.707 = 25,4watt RMS
hvis det nu var 8 ohm 144/ 8 * 0.707 = 12.7watt RMS
Hvis du kan finde nogle bilenheder i 2 ohm er det også fint :)..
som andre nævner så vælg en højtaler med så høj følsomhed som muligt (dB målt ved en watt), det vil sige at du kan spille højere ved lavere effekt, og derved længere batteri, eller mere larm..
valg af materiale, der til er kun et at sige MDF!!!, det er et mere solidt materiale end spånplade, og nemmere at arbejde med end krydsfiner, krydsfiner skal være ret tykt for man kan skue ind i siderne på det, og så bliver det tungt. spånplade kan ikke tåle fugt, og det kan heller ikke tåle ret store belastninger..
MDF der i mod, tåler moderat fugt, det er nemmere at skrue i, men husk at bor for det giver bedere resultat. det er nemt at skære i, fornuftig pris og så har det også en fin brudstyrke..
det er desuden også mere dødt i det, hvilket giver en bedre lyd end spån eller krydsfiner.
Hvis du vil gøre højtalerne aktive, hvorfor så ikke bruge et bil radio, det er det nemmeste og du kan få op til 4 kanaler ved 25Watt ved 12V i 4 ohm eller det dobbelte i 2 ohm..
hvis du ikke har brug for selve radioen og cdafspilleren, så kan du finde nogle brugte(eller nye) radioer hos bilforhandlere eller værksteder som de sikkert gerne vil af med billigt, eller en hugger.. så kan du åbne den, inde i den vil der sidde en sort chip med en hel del ben på, der vil sikkert være 12-20ben på den og den vil være 1-3cm høj og 3-6cm lang, vil stå oprejse og være monteret på en metal plade, det er den som laver alt arbejdet, der vil stå et navn på den, hvis du finder dette navn kan du søge på datasheetcatalog.com, der vil der stå noget om hvilke ben der gør hvad, og du fra dette kan du finde input, når de er fundet, leder du efter dem på print kortet, skære de små tynde kobber baner over til indputs, lodder en ledning på til et jackstik og vupti, nu kan du bruge en ellers kedelig radio som forstærker til en ipod, og volumekontrol vil stadigt virke hvis du ikke har skåret noget andet over...
hvis det virkede lidt for tungt kan du kontakte mig igen hvis du finder en forstærker og jer skal gerne forklare lidt mere hvis du kan tage et billede af den :).. ( det er nemmere end det lyder til)
__________________ Det er min hobby at have mange projekter.
Ikke alle bliver færdige, men alle har et formål, de starter med at være et, ender oftest i noget helt andet..
|
| Til top |
|
| |