Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forsinkelse af relæ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg er ved at lave noget styring til min diy forstærker, som skal arbejde sammen med min nad forstærker. Til det er jeg ved at lave tænd/ sluk knap, men det korte er, at måden jeg har forbundet relæ'erne på gør, at gnisten springer inde i relæett, og det ender med det bare står og zummer ( da det tænder og slukker osv. ) Så jeg vil prøve med en smugle forsinkelse til ét af relæerne.

Relæerne kører på 12 volt.

Jeg har haft noget om det i fysik, noget rc-led, der består af en kondensator og en modstand. Er det dét jeg skal have fat i ? hvis ja, hvor kunne jeg prøve med af kondensator og modstand ?

Tak på forhånd :)

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 December 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Kan du prøve at beskrive lidt nærmere hvad det er du har lavet - evt uploade et diagram. Det vil gøre det lidt lettere at hjælpe

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk jeg har fundet en løsning, nogle andre relæer, men I får lige min crazy idé alligevel :>

hehe, jeg har lige prøvet at mixe noget samme i paint.net:

Det virker meget mærkeligt, det ved jeg, men jeg skal prøve at forklare hvad min idé er:

Jeg starter lige med at forklare fra - af :) Først starter jeg med sort kredsløb:

strømmen løber fra -, og op i kontakten i relæet, som der skifter imellem de 2 ben - strømmen løber så igennem kontakten, og over til det andet relæ ( det øverste), hvor strømmen så løber igennem de 2 ben hvor der er kontakt. Når så knappen trykkes kort ned og laver forbindelse, fortsætter strømmen igennem det andet relæ, og tilbage til plus.

kort sagt, når knappen tændes, laves forbindelse mellem 2 på ben på hoved-relæet, som så "holder sig selv tændt".

nu er hoved-relæet ( det tættest på + og - ) tændt. når dét relæ tænder, tænder de 2 andre også, de står nu sådan, at når man trykker på knappen kort igen, kortslutter man + og -, og relæerne vil slukke.

Jeg ved det er rigtig meget vrøvl, men jeg er 100 på det virker. Jeg ved godt strømmen løber fra  plus til minus, bare så I ikke ryster på hovedet :)

Men de relæer jeg bruger er meget små, så når de skifter, så springer der en gnist i relæet, så det bare står og summer, fordi det klikker frem og tilbage. Jeg har lige prøvet med et bil-relæ, det virker som det skal, har dog desværre kun ét, så kan ikke teste 100 % endnu.

Et andet spørgsmål er, kan jeg smide en modstand ind, så når jeg slukker relæet igen, så kortslutter det ikke min strømforsyning 100 % ? det skal selvfølgelig være nok itl relæerne slukker, men det skal ikke være så strømforsyningen dør :)

Tak på fohånd :>

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Men hvad er det du vil? Hvad skal der ske? Hvad skal du styre og hvordan skal det virke? Er det en effektforstærker du bygger som skal styres af din NAD forforstærker?

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Det er så når jeg trykker på knappen én gang tænder den min forstærker osv. og når jeg trykker igen, slukker den :)

Jeg ved jeg kunne bruge en af de der kontakter der bliver inde, men jeg synes ikke det er lige så fedt :)

men jeg kan abre ikke dreje hvordan jeg gør det, så når jeg trykker på kontakten kortslutter jeg ikke noget :)

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

OK - det lyder som om du er ved at konstruere et kip relæ. Det kan du købe færdigt

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

hehe - det kedeligt :P

Aj, kunne godt være jeg skulle få fat på sådan et i stedet :) Tak tak :)

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 December 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Eller tilslut din NAD som master på en almindelig elspareskinne og lad resten tænde sammen med den?

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/it-og-elektr onik/elspareskinner

Mvh,.

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Smart :> Tak :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes