| Forfatter |
|
Niller8660 Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi-entusiaster,
Havde mig et lille designprojekt i foråret i forbindelse med et højskoleophold. Ville høre om der ikke var nogle erfarne gutter
som kunne tænke sig at give lidt kritik på det endelige produkt. Har en lille drøm om at køre et lille geschæft ved siden af
studierne, hvis efterspørgslen er der. Og hvis produktet overhovedet holder.
Lidt om idéen:
Modsat mange rigtig gode højtaler hvor designet som regel er meget tungt, stående og firkantet, gik mine tanker hen mod
det komplet modsatte, nemlig let, hængende, rundt og samtidig enkelt og stilrent.
Da jeg kommer fra Skanderborg og har lidt forbindelser til Dynaudio var der ingen tvivl om at det var her enhederne skulle
komme fra. Så den store pengepung måtte frem.
Fik fat i komponentsættet Esotec 222 og begyndte så at regne mig frem til diverse rumfang og portstørrelse ud fra
højtalerens forskellige værdier. Og hold da op en jungle! Her er mange forskellige meninger, formler osv.
Designet blev klart og produktionen gik i gang, og efter en uge stod højtalerne færdige.
Navnet Ojo kommer af spansk og betyder øje hvilket måske ikke er helt ved siden af.
http://projectojo.wordpress.com
Hvad siger i til det?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Minder meget om Gallo eller de franske Cabasse. Hængende højttalere er set før, men nok ikke 100% med fod som dine. Kan tænkes de spiller godt, men de kom ikke ind i min stue! I min verden er højttalere +100 kg - store og solide kasser, der står fast på gulvet!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
JannickB Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er spændende, men ser to væsentlige udfordringer:
- Hængende højtalerkabel gør ikke det samlede look nogen tjeneste, en kabelskjuler i designet måske?
- Er den konstruktion stiv nok til at det ikke indvirker på lyden?
Derudover er forventet prisleje vel ret relevant for om der er interesse.
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser fine ud. Hængende og kugleformede højttalere er, som Janils påpeger, jo set før omend ikke helt magen til. Fysikken er
jo også god - ingen parallelle flader og minimal overflade ift. volumen, men i en hængende højttaler skal massen jo også være
høj ift. membranvægten for at byde på optimale betingelser - jeg husker ikke om det er 100 eller 1000 gange membranvægten,
at reglen lyder.
Hvad det kommercielle potentiale angår, så tvivler jeg på, at de mange arbejdskrævende processer vil kunne give en rentabel
produktion - det er jo ikke kun aht. designet, at de fleste højttalere (inkl. Dynaudios) er kasseformede
Jeg håber, at du får stor glæde af dine højttalere!
__________________ Mvh.
Mikael
|
| Til top |
|
| |
mortensendk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget flot projekt og fin side også.
Hvordan syntes du selv de spiller, lever det op til forventingerne?
Held og lykke med det videre forløb i salget.
Mortensen
|
| Til top |
|
| |
DYILars Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt design! God arbejdslyst...  __________________ Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er lyden?
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser seje ud, men problemet er hvis de skal serieproduceres, så er det nok en alt for dyr proces.
Men det er skønt at se noget andet end "kasser".
Mvh
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her ser du een af de mange Gallo modeller - kan du se ligheden?  ... og her Cabasse med 3-vejs koaksial enheder i et rundt kabinet:
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nogle utrolig fede højtalere du har fået dig lavet der :) Men jeg vil lige påpege, som de andre, at du måske løber ind i en mur af modstand hvis du satser på hifi-markedet. Og grunden er nok at de fleste hifi-folk er helt med på at hvis man skal flytte luft og membran hurtigt og præcist, så skal kontravægten være MEGET stor, for hvis enheden kan bevæge sig vil en lille bevægelse i membranen være årsag til en kontrabevægelse i højtaleren hvilket udligner eller formindsker membranens bevægelse. Det skal dog på ingen måde forhindre dig i at få en forretning ud af det, for der er MASSER af folk der ude der ud i et langt væk køber podhøjtalere hvis eneste formål i livet er at se pæne ud, så der er der et stort marked for dit produkt. - Det er bare vigtigt for dig at få tænkt mange ting igennem, først og fremmest: - Salg og levering
- Masse produktion og lager
- Produktionssikkerhed, kan dit produkt holde udover en produktion, så du ikke ender ud i problemer med folk der køber og produktet går i stykker?
- Tid, du er jo studerende, hvor meget tid vil du ligge i det?
- De folk du har haft til at hjælpe dig, vil de også gøre det gratis på en lidt større skala ?
Det er på ingen måde for at skyde dit projekt ned, for det har potentiale (specielt hvis du kan videreudvikle ideen til 2 måske 3 nye produkter som bliver mindst lige så fede), du er bare nødt til at gøre dit klar hvad du egentlig gerne vil og lige så klart hvad du helst ikke vil. /Q
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
Indsats uden drømme er bare udmattende.
Det er kombinationen af drømme og indsats der skaber resultater og udvikling.
|
| Til top |
|
| |
cd1991 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|