Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY RIAA med kap og ohmsk last vælger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil høre om der er nogen som har særdeles god erfaringer med nogle DIY Riaa'er?
Jeg har bladret lidt på internettet, men ikke rigtig fundet noget som bider sig rigtig fast i min byggelyst. Jeg kunne godt tænke
mig nogle hvor der i forvejen var tegnet kontakter til forskelllig kapacativ og ohmsk load, som man vil kunne vælge på
forpladen, istedetfor at at skulle ned og skubbe ind og ud af en sokkel på indgangsbenene af en opamp.

Glæder mig til at høre fra jer!
Til top Vis mikeaarup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikeaarup

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har lige bygget en fra Dantimax, der
har varibel ohmsk og kapacitiv belastning. Der er det godt nok "museklaverer" man trykker ned, men det kan jo bare føres op
til fronten med omskiftere i stedet, hvis man har lyst.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

hva med en NLE riaa?
http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/NLE_20.htm

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det ser jo meget godt ud- men det er godt nok også til den pebrede side.. Tænkte nu på noget lidt mere DIY agtigt- som f.eks
bare et diagram...

MVH Mike

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Diagrammer er der masser af, bl. a. her: http://sound.westhost.com/project25.htm

Problemet med dem er, at der ikke er et diagram over alle de modstande og kondensatorer, der skal sidde i indgangen - hvilket jeg formoder, er det, du efterlyser.

Og det er fordi, der ikke er noget særligt ved det. Det drejer sig egentlig kun om at vælge, hvor mange modstandsværdier og kondensatorværdier du vil bruge, forbinde dem sammen i komponentens ene ende og lade komponentens anden ende gå op til en drejeomskifter eller lignende, og så lade omskifterens fællesben være "komponentens andet ben".

Du kan også lade modstanden være trinløs ved at bruge et potentiometer, men så har du nok ikke den helt store kontrol med, hvilken værdi den er indstillet til, men du vil have alle muligheder for at fintrimme lyden. Det samme er lidt sværere med kondensatorer, da der SVJV ikke lige findes justérbare kondensatorer til de værdier, der skal bruges til pickupper.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 31 Marts 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Diagrammer er der masser af, bl. a. her: http://sound.westhost.com/project25.htm

Problemet med dem er, at der ikke er et diagram over alle de modstande og kondensatorer, der skal sidde i indgangen - hvilket jeg formoder, er det, du efterlyser.

Og det er fordi, der ikke er noget særligt ved det. Det drejer sig egentlig kun om at vælge, hvor mange modstandsværdier og kondensatorværdier du vil bruge, forbinde dem sammen i komponentens ene ende og lade komponentens anden ende gå op til en drejeomskifter eller lignende, og så lade omskifterens fællesben være "komponentens andet ben".

Du kan også lade modstanden være trinløs ved at bruge et potentiometer, men så har du nok ikke den helt store kontrol med, hvilken værdi den er indstillet til, men du vil have alle muligheder for at fintrimme lyden. Det samme er lidt sværere med kondensatorer, da der SVJV ikke lige findes justérbare kondensatorer til de værdier, der skal bruges til pickupper.

Så kan en af mine konstruktioner måske have interesse ?. En opdateret udgave af en gl. konstruktion.
 En Low noise RIAA - med omskiftere til valg af impedans (ohm) og kapacitet (pf), samt omskiftning mellem MC og MM pickup.

Se diagram på: http://bbi1846.homepage.dk/Mythos.pdf

PS: Du kan iøvrigt godt få en "justerbar" kondensator - i den størrelsesorden, som skal bruges til en pickup. Det er så en drejekondensator - som f.eks. kan varieres fra 20 - 470pF. De blev brugt i tunere i gamle dage.
De kan f.eks se sådan ud:

De kan være svære at skaffe i dag,  men jeg nu nogle stykker liggende.

C. Nielsen

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

boholm skrev:
Diagrammer er der masser af, bl. a. her:
http://sound.westhost.com/project25.htm Problemet med dem er, at
der ikke er et diagram over alle de modstande og kondensatorer, der skal sidde i indgangen - hvilket jeg formoder, er det,
du efterlyser. Og det er fordi, der ikke er noget særligt ved det. Det drejer sig egentlig kun om at vælge, hvor mange
modstandsværdier og kondensatorværdier du vil bruge, forbinde dem sammen i komponentens ene ende og lade
komponentens anden ende gå op til en drejeomskifter eller lignende, og så lade omskifterens fællesben være
"komponentens andet ben". Du kan også lade modstanden være trinløs ved at bruge et potentiometer, men så har du nok
ikke den helt store kontrol med, hvilken værdi den er indstillet til, men du vil have alle muligheder for at fintrimme lyden.
Det samme er lidt sværere med kondensatorer, da der SVJV ikke lige findes justérbare kondensatorer til de værdier, der
skal bruges til pickupper.

Så kan en af mine konstruktioner måske have interesse ?. En Low noise RIAA - med omskiftere til valg af impedans
(ohm) og kapacitet (pf), samt omskiftning mellem MC og MM pickup.

Se diagram på: http://bbi1846.homepage.dk/Mythos.pdf

PS: Du kan iøvrigt godt få en "justerbar" kondensator - i den størrelsesorden, som skal bruges til en pickup. Det er så en
drejekondensator - som f.eks. kan varieres fra 20 - 470pF. De blev brugt i tunere i gamle dage.De kan f.eks se sådan ud:

De kan være svære at skaffe i dag,  men jeg nu nogle stykker liggende.

C. Nielsen

Hej Canielsen- nu er jeg ved at nærstudere og Pspice din konstruktion lidt- hvilket lukker op for posen af dumme
spørgsmål:-)

*hvad er din R19 og R18 værdier?

*vælger man MM/MC ved at flytte jumperen hvor fra og hvor til? (Atlså hvad er MM og hvad er MC?)

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 04 April 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Diagram rettet så værdier kan læses.
Jumperne kan flyttes hver især, så forskellige indgangsfølsomheder kan opnås, og derved give mulighed for endnu en tilpasning afhængig af hvilken pickup der anvendes.

C. Nielsen

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes