| Forfatter |
|
BBak Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er skal i gang med at lave en 8 kanals forstærker basseret på http://ing.dk/artikel/96911-currentclone-1 eller måske
bare gainclone opbygningen. Den skal bruges i forbindelse med et 3 vejs stereo setup med aktiv deling hvor jeg forventer at
bruge noget i stil med en modificeret behringer DCX2496 dsp. De sidste to kanaler er der i tilfælde af at jeg får løst til at
bygge en 4 vejs højttaler i stedet :) eller hvis jeg vil trække en lille let sub. Mit projekt med denne forstærker og hvad jeg
ellers har af hifi er at få mest muligt ud af pengene hvilket vil sige ikke at bruge penge på lir og suboptimering af systemet.
Derfor ikke noget med at bruge masser af penge på gulstik eller 3000kr kabler hvis resten af systemet ikke kan udnytte
potentialet i det udstyr.
Jeg vil bruge LM3886 forstærkerne. Jeg har en ringkernetransformater på 650W og regner med at skulle bruge ca. 120.000
uF i alt til strømforsyningen. Jeg har tænkt på to måder at stille det op på. Denne ene er at bruge de samme kondensatorer
til alt hvad jeg har brug for. Den anden er at have en stor del af kapaciteten i form af nogle billige og langsomme
kondensatorer som så sættes parallel med en mindre del hurtige og dyre for at have både kapaciteten og den hurtige
respons.
Hvilken måde vil være den bedste hvis jeg ikke skal bruge mere end i omegnen af 600kr på kondensatorer. Jeg har tænkt
på dem her http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=7111532 til den sidste
model da de er billige. Er de gode nok og hvilke andre vil være en god ide at parre dem med?
Jeg kan godt tåle noget teknisk snak i et svar, men jeg er stadig i gang med at lære :)
På forhånd tak for jeres svar! :)
Mvh Brian
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Levetiden på de kondensatorer du linker til er angivet til 2000 timer, hvilket ikke tyder på en høj kvalitet. Levetiden bør minimum være 10000 timer.
Det bedste i forhold til prisen må være en stor bunke kondensatorer i en rimelig kvalitet parallelforbundet med nogle mindre i høj kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
|
Levetiden på de kondensatorer du linker til er angivet til 2000 timer, hvilket ikke tyder på en høj kvalitet. Levetiden bør minimum være 10000 timer.
|
|
|
Det er nu ikke rigtigt.
2000 timer er ved 105 grader ambient, hvis vi nu siger en 40-50 grader ambient, hvilket er meget mere sandsynligt, så snakker vi normalt om over 10000 timers levetid, for kondensatorer der er rated til 2000 timer ved 105 grader.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet at lave sådan en, men det skader ikke at tænke på det og jeg tror det allerbedste ville være en komplet PSU for hver kanal. Det ved jeg self godt det er stærkt fordyrende og besværligt og det næstbedste må være separat ensretter + kondensatorer for hver kanal...det mener jeg til gengæld er overkommeligt. Bare mine 10cent.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
BBak,
hvor mange skal du bruge??? Ligger inde med et overskud af japanske 4700/80 og 4700/100 i "snap in" version. Send mig evt. en PM __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
BBak Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jeg har ikke prøvet at lave sådan en, men det skader ikke at tænke på det og jeg tror det allerbedste
ville være en komplet PSU for hver kanal. Det ved jeg self godt det er stærkt fordyrende og besværligt og det næstbedste må
være separat ensretter + kondensatorer for hver kanal...det mener jeg til gengæld er overkommeligt. Bare mine 10cent.
mvh |
|
|
Hej Tubemania
Er grunden at du vil have en PSU til hver kanal at du vil sørge for at kanalerne til basserne ikke skal påvirke kanalerne til fx
diskanterne ved at de suger strøm fra det samme sted? Kan man ikke isolere hver kanal med uden at have flere ensrettere (og
transformatorer)?
Mvh Brian.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk er det ensretterne som isolerer kanalerne delvis fra hinanden (trafoer isolerer self helt)...på den anden side...hvis du gør som planlagt får de hårdest belastede kanaler fordel af hele elektrolyt-capaciteten...så jeg ve sgu snart ikke...
|
| Til top |
|
| |
BBak Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|