Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Spørgsmål til selvbyg af omskifterboks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at bygge en omskifterboks, så jeg kan vælge mellem to sæt højttalere (de to sæt skal KUN kunne spille hver for sig). Jeg bygger selv fordi jeg ikke er tilfreds med dem man kan købe. Nu har jeg imidlertid et spørgsmål som jeg håbede nogle (med lidt mere teknisk forstand end mig) kunne hjælpe mig med. Jeg har fundet et par omskiftere (kontakter) som jeg vil mene kan bruges til formålet. Det er en on/on kontakt. Men når man skifter fra højtalersæt 1 til sæt 2 vil der, når der drejes på kontakten, være et ”mellempunkt” hvor der ingen kontakt er. Kan systemet (forstærker, højtalere ect.) holde til at signalet afbrydes og så ”oprettes” igen når det er tændt? (det ene sæt højtalere er på 8ohm og det andet på 4ohm hvis det har nogen betydning). Er det evt. nødvendigt at tage ”forholdsregler” inden der skiftes (f.eks. holde volumen lav ect).

Er der desuden nogle der ved hvor man kan købe nogle gode højtalerterminaler til en fornuftig pris.

VH

Søren

Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Ja moderne forstærkere kan godt tåle at der ikke er nogen belastning på i et øjeblik (eller længere tid). Ældre rørforstærkere med trafo udgang, kan have problemer med det.

Højttalerbutikken og Frequence sælger højttalerterminaler af forskellig kvalitet (og pris)

http://www.hoejttalerbutikken.dk/

http://frequence-shop.dk/

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Tak for svar (og hjemmesider).
Jeg har i midlertidig lige opdaget at den kontakt (omskifter) jeg troede jeg kunne bruge ikke kunne bruges alligevel (antallet af tilslutningsmuligheder var ikke tilstrækkeligt).
Er der nogle som ved hvilken kontakt/omskifter jeg skal bruge og hvor jeg finder sådan en "fætter".
På forhånd tak

VH
Søren

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej SørenD
Dette kan du vist ikke lave billigere selv, men måske bedre.

http://www.avxperten.dk/omskifteresplitter/hoejttaler-omskif ter/hoejttaler-omskifter-(2-vejs).asp

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

ATT PeterPan.
Tak for svar men det har aldrig handlet om at lave noget billigere. Det har kun handlet om at lave noget BEDRE (som du også selv skriver). Jeg har en ide om at jeg selv kan fremstille en sådan boks af komponenter af højere kvalitet og forhåbentlig kan jeg på den måde undgå forringelse af lyden (samtidig syntes jeg det er sjovere at lave det selv).

VH Søren

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hvis prisen er mindre vigtig så lav en relæ konstruktion (bryde før slutte), så behøver højttalerkablerne ikke ekstra længde og du kan betjene omskifteren fra lang afstand.

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

ATT Ningbo. Det lyder som en god (spændende) ide. Ligger du tilfældigvis inde med nogle oplysninger, links, tegninger, billeder ect? Jeg har selv forsøgt at finde dele til det du beskriver men må indrømme at jeg ikke helt ved hvad det er jeg kigger efter (andre er også mere end velkommende til at byde ind).

VH Søren

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Det kan jo dårligt være mere simpelt. Køb et relæ med 2 sæt afbrydere (før slutte) (som vist på tegningen, gul kasse). Forbind højttalernes "+" ledning til relæet (via gode terminaler) og igen relæet til forstærkerens "+" terminal. "-" ledningerne kan bare samles og forbindes direkte til forstærkeren.

De tynde ledninger er strømmen til relæspolen. Køb et batteri på samme spænding som relæet (fx 6 volt relæ og 4 x 1,5 volt batterier i en holder til 4 batterier) og 5 meter billig ringklokke ledning. Sæt en afbryder på ledningen. Når afbryderen er åben, er relæet i sin hvile position og trækker ikke strøm fra batteriet. Når kontakten er lukket skifter relæet til det andet sæt højttalere.

Skal du bruge omskifteren meget kan du købe en billig jævnstrømsstrømforsyning på ca den spænding som relæet også har.

Relæerne skal have forgyldte kontakter og være af god kvalitet, men det er lige gyldigt om det er 5, 6 eller 12 volt, bare batteriet eller strømforsyningen er ca samme spænding.

Jeg har rettet diagrammet så det nu benytter et topolet relæ.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes