Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 19:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: For 100 kr ebay forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har været på jagt efter en lille effektiv forstærker til mine Behringer 1C højttaler som benyttes til min fladskærm.

Jeg har modtaget en Arjen Helder Tripath 2024 board til omkring 69 kr. inkl fragt og en 12 volt 3 ampere strømforsyning fra en eller anden ebay butik. Prisen var 35 kroner inkl fragt.

Jeg har ikke sat det sammen endnu (selvbyggeri er nok store ord om sådan en projekt), men skal nok vente tilbage snart.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 15 Juni 2011 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har smidt forstærker og strømforsyning i et kabinet fra en Linksys router og sat den til mine Behringer Monitor 1C med 86 dB følsomhed.

Det er kun mit TV set-up så jeg har ikke mulighed for at teste hvor god forstærkeren er. Den spiller dog rent og rigeligt højt på trods af højttalernes lave følsomhed. Der er heller ingen støj med øret tæt på.

Strømforsyningen hylder lidt, men ikke noget der kan høres en meter væk (og TV er tændt ved lav lydstyrke). Jeg har aldrig haft en SMPS forsyning der ikke knurre eller hyler lidt.

For 100 kr. kan man altså godt få en velfungerende forstærker der ikke kræver den store tekniske indsigt at få til at virke.

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Interessant projekt du har her.  

Jeg overvejede selv en lille Tripath stereoforstærker til et par væghængte højtalere til TV lyd. Fidusen er at man kan gemme den lille forstærker bag det væghængte fjernsyn og samtidig anvende fjernsynets volumekontrol.

Hvordan vurderer du den løsning du her beskriver i forhold til TV'ets indbyggede højtalere?

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 15 Juni 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Mrhviid skrev:

Interessant projekt du har her.  

Jeg overvejede selv en lille Tripath stereoforstærker til et par væghængte højtalere til TV lyd. Fidusen er at man kan gemme den lille forstærker bag det væghængte fjernsyn og samtidig anvende fjernsynets volumekontrol.

Hvordan vurderer du den løsning du her beskriver i forhold til TV'ets indbyggede højtalere?

Jeg har et Philips 5406 32" LCD og her er lyden forfærdelig. TA2024 + Behringer 1C lyder klasser bedrer. Eneste problem er at jeg ikke kan anvende TV'ets fjernbetjening da philips har sparet en variabel lydudgang væk, så her skal du være sikker på dit TV har en analog lydugang du kan styre fra fjernbetjeningen.

Jeg bruger dog et media center 100% nu, så jeg styrer volumen herfra.

Jeg har tidligere haft B&O LX5000 og Loewe Articos 28" (begge billedrør) - begge TV har rigtig god indbygget lyd, men min nye kombination er meget bedre.

Jeg har givet 450 kr. for forstærker + højttaler så det kan jo sammenlignes med gode PC højttalere, men sådanne kan slet ikke følge med her.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Tænk at det kan lade sig gøre. Når du siger strømforsyningen hyler lidt, er det så igennem højttalerne den hyler eller bare den
selv der piver? :)

Nu spørger jeg nok dumt, men har jeg forstået dette rigtigt?:

Tripath 2024
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Fint projekt, har selv længe kigget på noget ligende, til et kolonihave projekt. Dog havde tænkt denne:

http://cgi.ebay.com/2-15W-4-Tripath-TA2024-D-class-Audio-Amp lifier-Board-/220610891980?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item335d6f10cc#ht_2212wt_957

Lidt nemmere med tilslutning af både strøm og signal, og der medfølger også ht-terminaler. Har lige bestilt en anden ting fra
Kina, som lige er kommet ind af døren, så har fået blod på tanden. Så det vare nok ikke længe inden jeg får bestilt denne forst.

mvh

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 15 Juni 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Tænk at det kan lade sig gøre. Når du siger strømforsyningen hyler lidt, er det så igennem højttalerne den hyler eller bare den
selv der piver? :)

Nu spørger jeg nok dumt, men har jeg forstået dette rigtigt?:

Tripath 2024

Det er helt korrekt, og ja det er strømforsyningen der piver, og det kommer ikke ud i højttalerne. Jeg har pillet plastikkassen af strømforsyningen så den er åben, men hvis kassen er på, kan man kun ane hyletonen. Jeg har lige prøvet at sætte øret til min Lenovo strømforsyning til den bærbare og den har også en mekanisk snerren.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 15 Juni 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Rockmoroe skrev:
Fint projekt, har selv længe kigget på noget ligende, til et kolonihave projekt. Dog havde tænkt denne:

http://cgi.ebay.com/2-15W-4-Tripath-TA2024-D-class-Audio-Amp lifier-Board-/220610891980?

Lidt nemmere med tilslutning af både strøm og signal, og der medfølger også ht-terminaler. Har lige bestilt en anden ting fra
Kina, som lige er kommet ind af døren, så har fået blod på tanden. Så det vare nok ikke længe inden jeg får bestilt denne forst.

mvh

Der er vist ikke meget nemmere. Der er også 6$ til forskel med mindre man er heldig med et bud. Jeg valgte Arjen Helder da jeg ved han har et godt ry og ikke putter for små kondensatorer indgangen. Mange tripath kineserer sparer for meget på komponenterne og kommer derfor til at filtrere bassen fra.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Rockmoroe skrev:

mvh

Der er vist ikke meget nemmere. Der er også 6$ til forskel med mindre man er heldig med et bud. Jeg valgte Arjen Helder da jeg ved han har et godt ry og ikke putter for små kondensatorer indgangen. Mange tripath kineserer sparer for meget på komponenterne og kommer derfor til at filtrere bassen fra.

Er det rigtigt forstået, at når den kun koster ca. 12 euro, omregnet til ddkr ~62kr, så kommer der ikke told og moms oven i, og det eneste der skal tillæges er fragten på de 6 euro ?

Hvad gør man, hvis man vil have med niveau regulering ?

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare nævne at jeg følger dine tråde med små, billige og interessante projekter med stor opmærksomhed. Kom endelig med mere Thumbs Up

Denne kombination ligner et oplagt valg til et par små højttalere til terrassen eller køkkenet - så kan jeg måske endelig få brugt mine små coaxenheder til noget.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
Kjeldsen skrev:

Rockmoroe skrev:
Fint projekt, har selv længe kigget på noget ligende, til et kolonihave projekt. Dog havde tænkt
denne: http://cgi.ebay.com/2-15W-4-Tripath-TA2024-D-class-Audio-Amp lifier-Board-/220610891980?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item335d6f10cc#ht_2212wt_957 Lidt nemmere med tilslutning af både strøm og signal, og
der medfølger også ht-terminaler. Har lige bestilt en anden ting fra Kina, som lige er kommet ind af døren, så har fået blod
på tanden. Så det vare nok ikke længe inden jeg får bestilt denne forst. mvh

Der er vist ikke meget nemmere. Der er også 6$ til forskel med mindre man er heldig med et bud. Jeg valgte Arjen
Helder da jeg ved han har et godt ry og ikke putter for små kondensatorer indgangen. Mange tripath kineserer sparer for
meget på komponenterne og kommer derfor til at filtrere bassen fra.

Er det rigtigt forstået, at når den kun koster ca. 12 euro, omregnet til ddkr ~62kr, så kommer der ikke told og moms
oven i, og det eneste der skal tillæges er fragten på de 6 euro ?

Hvis pris+fragt overstiger 80kr risikerer du at der kommer told og moms oveni.. told og moms er også beregnet på
pris+fragt (+160kr til post danmark i gebyr).
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
SilverLine skrev:
Kjeldsen skrev:

Rockmoroe skrev:
Fint projekt, har selv længe kigget på noget ligende, til et kolonihave projekt. Dog havde tænkt
denne: http://cgi.ebay.com/2-15W-4-Tripath-TA2024-D-class-Audio-Amp lifier-Board-/220610891980?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item335d6f10cc#ht_2212wt_957 Lidt nemmere med tilslutning af både strøm og signal, og
der medfølger også ht-terminaler. Har lige bestilt en anden ting fra Kina, som lige er kommet ind af døren, så har fået blod
på tanden. Så det vare nok ikke længe inden jeg får bestilt denne forst. mvh

Der er vist ikke meget nemmere. Der er også 6$ til forskel med mindre man er heldig med et bud. Jeg valgte Arjen
Helder da jeg ved han har et godt ry og ikke putter for små kondensatorer indgangen. Mange tripath kineserer sparer for
meget på komponenterne og kommer derfor til at filtrere bassen fra.

Er det rigtigt forstået, at når den kun koster ca. 12 euro, omregnet til ddkr ~62kr, så kommer der ikke told og moms
oven i, og det eneste der skal tillæges er fragten på de 6 euro ?

Hvis pris+fragt overstiger 80kr risikerer du at der kommer told og moms oveni.. told og moms er også beregnet på
pris+fragt (+160kr til post danmark i gebyr).

Ja så kan den hurtigt komme til at koste et par gange mere :-(

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 15 Juni 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Jeg vil bare nævne at jeg følger dine tråde med små, billige og interessante projekter med stor
opmærksomhed. Kom endelig med mere Thumbs Uponclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley20.gif'" style="cursor: pointer;">Denne kombination ligner et oplagt valg til et par
små højttalere til terrassen eller køkkenet - så kan jeg måske endelig få brugt mine små coaxenheder til noget.

Tak for interessen. Der er gået helt sport i det. Når jeg støder på de gode tilbud så er det med at slå til.
Lige nu ligger der 12 peerless enheder (NOS) i bilen som jeg har giver 900 kr. for. Blandt ander 8 stk 10" basser til et OB
projekt.

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej er der nogle der ved om det er muligt at brokoble dette modul?
Det ville være fedt da man så kunne få lidt mere power ud af det :)
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 17 Juni 2011 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Her lidt billeder

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

tobiazz skrev:
Hej er der nogle der ved om det er muligt at brokoble dette modul?
Det ville være fedt da man så kunne få lidt mere power ud af det :)

Så vidt jeg kan se af databladet er modulet allerede brokoblet internt, så det er ikke muligt at få mere effekt ad den vej. Med en forsyningsspænding på 12 V er det simpelthen ikke muligt at opnå en større effekt.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes