Forfatter |
|
mjenner Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej er ny med selvbyggeri af forstærkere. så har et par spørgsmål og håber der er nogle der kan hjælpe med nogle zappulse
2.3se?? har en lc audio the end. med stor strømforsyning med over 120.000 uf og kæmpe ringkerne trafo. men mit
spørgsmål er om man kan lave den om og bruge selve strømforsyning og trafo og sådan og bare sætte zap 2.3se modulerne i
istedet for the end modulerne?? eller det er helt umuligt da det slet ikke kan køre sammen???
på forhånd mange tak :-)
|
Til top |
|
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du sagtens bruge
Spændingens størrelse (Volt) på din strømforsygning afgør hvor mange watt din forstærker bliver på.
Så effekten vil ikke blive synderligt større ved at sætte Zap pulse 2,3SE på, end det den er med The End, men kan måske
lyde
kraftigere pga at det en en "digital"
Du kan endda have begge dele på den strømforsygning, så du får dig en 4 kanals og det er ikke særligt stort problem da de
2,3SE moduler næsten ikke afgiver varme.
Du skal dog sørge for TYKKE ledninger hen til de 2,3SE moduler og HELST have de 120 µF så tæt på som muligt da sådan en
"digital" forstærker er meget kritisk mht det.
Den TheEnd du har, hvilken version er det ? Spørger fordi f.eks XP millenium og de to versioner der ligger før faktisk lyder
noget bedre end 2,3SE´eren, men ikke er helt så gode i bassen.
Derfor skrev jeg også ideen med begge dele i kassen, så du evt kunne bruge 2,3SE til bas og TheEnd til mellemtone/diskant.
Men det vil i hvert fald gøre det nemt at høre forskellen og vælge hvad der skal bruges til hvad
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bantan:
En klasse D forstærker lyder ikke kraftigere end en klasse AB, hvor har du det fra? En klasse D forstærker udnytter typisk 80-90% af det der kommer ind til effekt, hvor en klass AB kun udnytter 60-70%. Derfor er en klasse D forstærker kraftigere.
Jeg vil ikke anbefale samme strømforsyning til to moduler. For at kunne gøre dette skal begge moduler have samme clock, man må ikke bruge dem der sidder på modulet. Dette for at begge moduler er i sync.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Bantan:
En klasse D forstærker lyder ikke kraftigere end en klasse AB, hvor har du det fra? En klasse D forstærker udnytter
typisk 80-90% af det der kommer ind til effekt, hvor en klass AB kun udnytter 60-70%. Derfor er en klasse D forstærker
kraftigere.
Jeg vil ikke anbefale samme strømforsyning til to moduler. For at kunne gøre dette skal begge moduler have samme
clock, man må ikke bruge dem der sidder på modulet. Dette for at begge moduler er i sync.
|
|
|
Fordi det ovennævnte er afprøvet i praksis, istedet for at læse tal.
Iøvrigt kan man næppe høre forskel på 100 watt og 140 watt, (samme konstruktion) da der skal ca 3 til 4 gange effekten til
for at høre en fordobling. (og det burde du i hvert fald vide)
En PWM kan virke om om den har bedre fat i bassen, men mht lydtryk vil man ikke kunne høre at en PWM spiller synderligt
højere.
Har man det i forventningen, så bliver man skuffet og det er det jeg prøver at fortælle.
Mht clock, så er THE END en KL.A/B forstærker og Zap pulse en PWM, så mon ikke det går ? Det gjorde det her
"Ingen grund til at gøre brugeren mere forvirret end nødvendigt"
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej lyder godt bantan :-) lyder som om du har godt styr på det :-)
Min the end er vist en mk.3.3 har jeg fået afvide.. som der er 8 15.000 uf og 2 på 10.000 uf. så syntes den ser rimelig fin ud
med strøm og en stor ringkerne trafo der er Meget høj ikke som de nye fra lc audio. men aner ikke mere om den..
Havde bare fået afvide at klasse d skulle spille rigtigt lækkert og holde godt styr på bassen.. højttaler de skal trække er &nbs p;
JBL 250TI.. Men hvis den jeg har nu er bedre lydene vil jeg selvfølgelig ikke lave den om
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjenner skrev:
hej lyder godt bantan :-) lyder som om du har godt styr på det :-)
Min the end er vist en mk.3.3 har jeg fået afvide.. som der er 8 15.000 uf og 2 på 10.000 uf. så syntes den ser rimelig fin ud
med strøm og en stor ringkerne trafo der er Meget høj ikke som de nye fra lc audio. men aner ikke mere om den..
Havde bare fået afvide at klasse d skulle spille rigtigt lækkert og holde godt styr på bassen.. højttaler de skal trække er
&nbs p;
JBL 250TI.. Men hvis den jeg har nu er bedre lydene vil jeg selvfølgelig ikke lave den om |
|
|
Lige mht JBL 250TI, så synes jeg den kan virke lidt lys/pågående i øvre mellemtone og diskant og det er jeg sikker på vil
blive værre med 2,3SE.
Den du allerede har, er faktisk rigtig god
Men det kan jo være at andre har gode bud til dig, jeg har prøvet alle versionerne fra LC audio og synes XP millenium er den
bedste fra nedre mellemtone og opefter og Zap pulse er rigtig gode til bas, men er du tilfreds med bassen som den er nu,
ser jeg ingen grund til at poste penge i et sæt 2,3SE.
Men der kan efter min mening vindes noget ved at bruge 2,3 SE på bassen i de JBL og den du har på resten, som Bi-Amping
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Kjeldsen skrev:
Bantan:
En klasse D forstærker lyder ikke kraftigere end en klasse AB, hvor har du det fra? En klasse D forstærker udnytter typisk 80-90% af det der kommer ind til effekt, hvor en klass AB kun udnytter 60-70%. Derfor er en klasse D forstærker kraftigere.
Jeg vil ikke anbefale samme strømforsyning til to moduler. For at kunne gøre dette skal begge moduler have samme clock, man må ikke bruge dem der sidder på modulet. Dette for at begge moduler er i sync.
|
|
|
Fordi det ovennævnte er afprøvet i praksis, istedet for at læse tal.
Iøvrigt kan man næppe høre forskel på 100 watt og 140 watt, (samme konstruktion) da der skal ca 3 til 4 gange effekten til for at høre en fordobling. (og det burde du i hvert fald vide)
En PWM kan virke om om den har bedre fat i bassen, men mht lydtryk vil man ikke kunne høre at en PWM spiller synderligt højere. Har man det i forventningen, så bliver man skuffet og det er det jeg prøver at fortælle.
Mht clock, så er THE END en KL.A/B forstærker og Zap pulse en PWM, så mon ikke det går ? Det gjorde det her
"Ingen grund til at gøre brugeren mere forvirret end nødvendigt"
 |
|
|
Sorry, troede du anbefalede to klasse D moduler på samme strømforsyninger. Mht. klasse D lyd vs. klasse AB lyd har jeg skam også hørt mangt og meget. Jeg kender The End Millenium som jeg selv har haft, og det var ikke i bassen den var bedst ift. andre klasse A og AB forstærkere jeg har prøvet. Jeg kender ikke LCaudio klasse D forstærkerne, men en række andre, og bassen er ligeså forskellig som på diverse klasse AB forstærkere, så jeg mener ikke man kan generalisere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
bantan skrev:
Kjeldsen skrev:
Bantan:
En klasse D forstærker lyder ikke kraftigere end en klasse AB, hvor har du det fra? En klasse D forstærker udnytter
typisk 80-90% af det der kommer ind til effekt, hvor en klass AB kun udnytter 60-70%. Derfor er en klasse D forstærker
kraftigere.
Jeg vil ikke anbefale samme strømforsyning til to moduler. For at kunne gøre dette skal begge moduler have samme
clock, man må ikke bruge dem der sidder på modulet. Dette for at begge moduler er i sync.
|
|
|
Fordi det ovennævnte er afprøvet i praksis, istedet for at læse tal. Iøvrigt kan man næppe høre forskel på 100
watt og 140 watt, (samme konstruktion) da der skal ca 3 til 4 gange effekten til for at høre en fordobling. (og det burde du i
hvert fald vide) En PWM kan virke om om den har bedre fat i bassen, men mht lydtryk vil man ikke kunne høre at en PWM
spiller synderligt højere. Har man det i forventningen, så bliver man skuffet og det er det jeg prøver at fortælle. Mht clock, så
er THE END en KL.A/B forstærker og Zap pulse en PWM, så mon ikke det går ? Det gjorde det her smileys/smiley2.gif">
"Ingen grund til at gøre brugeren mere forvirret end nødvendigt" smileys/smiley4.gif"> smileys/smiley2.gif"> |
|
|
Sorry, troede du anbefalede to klasse D moduler på samme strømforsyninger. Mht. klasse D lyd vs. klasse AB lyd har jeg
skam også hørt mangt og meget. Jeg kender The End Millenium som jeg selv har haft, og det var ikke i bassen den var bedst
ift. andre klasse A og AB forstærkere jeg har prøvet. Jeg kender ikke LCaudio klasse D forstærkerne, men en række andre,
og bassen er ligeså forskellig som på diverse klasse AB forstærkere, så jeg mener ikke man kan generalisere.
|
|
|
Mht bassen synes jeg godt man kan generalisere på deres )zap pulse) PWM da de er meget meget ens.
Og enig, bassen halter lidt efter på The End Millenium, derfor "anbefalede" jeg også evt at prøve Zap Pulse på bassen og
hans egen på resten
Tror egentlig vi er meget enige når alt kommer til alt
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay tak for svar :-) jeg syntes faktisk også den er rigtig go i forhold til den nad s200 silverline jeg har haft på indtil nu..
men kan jeg få flere watt evt ud af min THE END evt?? fik afvide den evt kun havde 120w ?? tænkte på en større trafo. det er
en dobbelt ringkerne syntes jeg der står da den er opbygget som dual mono. hvor hver sek. er på 350va og der står 230v-
50-60hrz eller der omkring hehe..?? håber du kan hjælpe er lidt grøn inden for selvbyggeri. plejer som sagt at købe dem
færdige hehe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se om du kan få fat i en mere magen til (3,3), for så kan du brokoble dem og få ca 3 gange effekten.
Det koster ikke ekstra, da de er bygget til det og det kun kræver at bytte et par ledninger
Mht større trafo mener jeg ikke at din 3,3 kan tåle ret meget højere spænding, så det ville jeg nok ikke gøre.
Mener faktisk jeg har set en LC Audio 3,3 til salg inden for den sidste uges tid
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er den der var herinde jeg har købt billigt.. da jeg ville prøve noget fra lc audio. snakker meget med lars fra sound2vision
og han anbefalede egentlig de klasse d og The End forstærkerne.. men må se om jeg kan finde en mere evt eller en zappulse
til basserne evt :-) Men hvordan kan man egentlig regne ud hvad den har af watt?? ikke fordi det er så vigtigt med bare for at
vide det :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man regne på (ca) ved at se spændingen på trafoerne
De kan f.eks være på 33 Volt
Klik og kig her
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
der står på den sek.1 40v-350va sek.2 40v-350va og 230v selvf.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så vil et CIRKA blive 40 volt x 40 volt : 8 ohm = 200 Watt
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter hvad jeg kan se skulle den have 180w ??? kan det passe?? der er er ekstra bord eller hvad det hedder på begge kanaler..
og med 40v og den har store køleribber.. 120.000 uf cirka
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjenner skrev:
efter hvad jeg kan se skulle den have 180w ??? kan det passe?? der er er ekstra bord eller hvad det
hedder på begge kanaler..
og med 40v og den har store køleribber.. 120.000 uf cirka |
|
|
Jep, det passer fint pga tab
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
hvis du ønsker styr på bassen .. så kan jeg klart anbefale disse http://www.groundsound.com/pa3cc.php
jeg skiftede fra 2.3se til gs kan kun sige at jeg ikke går tilbage lige nu bruge jeg 4x 15" basser på et modul har ikke problemer.
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med lille_smed.
Jeg har også groundsound forstærkere, netop pa3cc. Og jeg tror snart at jeg har hørt alverdens forskellige slags forstærkere.
Men er helt tilfreds. Jeg trækker både 12" sub og 3 vejs højttalere per side. Alt fra cello musik til disko dasko, bliver leveret
med nerve og ro, uden støj eller knas.
Så du skal efter min mening kun vælge digitale forstærkere, hvis du har det meget meget svært med din elregning eller har
tænkt dig at pakke det ned i en lille lukket kasse, som ikke må fylde noget.
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej lille smed.
det lyder godt med de gs ps3cc
vil det sige jeg bare kan lodde sådan 2 moduler i istedet for dem der er nu på den strømforsyning jeg har???
og hvad er prisen på sådan nogle moduler??
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja dem kan du bare lodde på .. pa3cc koster 1450kr .. ønsker du mere kraft.. så er der også 6cc eller 12cc
se priser her .. http://www.groundsound.com/items.php
du vil ikke fortryde det
jeg har selv 8 stk pa3cc moduler .. jeg går ikke af med dem
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|