Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: CDM9 / CDM9 pro dokumentation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter læst uttallige indlæg rosende Denon DCD3560 til skyerne, har jeg fået blod på tanden, det må da kunne gøres bedre..

Jeg har et Micromega Microdrive liggende derhjemme, det er desværre defekt, motoren kan ikke trække skiven rundt, så enten er det motoren eller styringen hertil.

Efter at have undersøgt tingene lidt på nettet, fandt jeg ud af at der sidder et CDM9 eller CDM9 pro løbeværk i drevet. Dette drev er et af Guido tent's (jitter ekspert på DIY), favoritter. Så det tegner jo rimeligt lovende.

Jeg vil gerne trække i2s signalet direkte ud fra drevet, over i en DIY konverter som formedentlig i første omgang bliver baseret på nonoversampling TDA1543. Drevet skal synchroniseres med clock fra konverter så minimal jitter opnåes..

Så for at komme lidt videre med projektet ville det være skønt med noget dokumentation på løbeværket.. eller evt. microdriven. Så hvis i har link eller gode ideer til hvor et sådant kan fremskaffes så skriv lige et par linjer her.

Hvis der er andre kommentarer er de selvfølgelig også velkomne.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 April 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Diyaudio, gør det nu !

Er der ikke stor forskel på cdm9 og cdm9pro ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Diyaudio, gør det nu !

Er der ikke stor forskel på cdm9 og cdm9pro ?

Jeg ved det faktisk ikke. . Jeg er tror at det er et pro drev. men jeg må snart skille den af og se om det kan give lidt flere informationer.

Hvad siger du ellers til projektet ? noget jeg skal være opmærksom på ?

Jeg egner med at forbindelserne fra drev enten skal være 18Ghz SMA, Eller måske skal jeg bruge et "almindeligt" Gigahertz netværkskabel. det sidste er langt det billigste. Men her er bånbredden/dæmpningen også større.

Måske skal jeg også overveje G-dis .

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 April 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desværre ikke noget til i2s,men der har været mange diskussioner på diyaudio.

Jeg synes det lyder som en oplagt projekt, der ikke kan koste mange basører, og det er jo en kanon kvalitet. Jeg har et 16.9344 mhz krystal liggende fra Neist som jeg ikke får brugt, måske passer det ?

De få ting du skal være opmærksom på er de kritiske komponenter efter konverteren, her ville jeg ikke spare da der er tale om ganske få, og så ville jeg trække lidt på de erfaringer jeg har lavet med hastighed til strømmen - fra optimer artiklen.

Senere kan du udbygge til 1541, transformer og rør :)

Du skal ikke bruge g-dis, du skal bygge selv ! go

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

så er den posted, men jeg er lige under observation, så det tager lidt tid inden den bliver vist :

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=31564

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg kender desværre ikke noget til i2s,men der har været mange diskussioner på diyaudio.

I2S er det format som konverteren ummidelbart forstår. det består af Data, L/R, og clock så vidt jeg husker.

Jeg synes det lyder som en oplagt projekt, der ikke kan koste mange basører, og det er jo en kanon kvalitet. Jeg har et 16.9344 mhz krystal liggende fra Neist som jeg ikke får brugt, måske passer det ?

Nej det dyreste er nok kablerne og connectorerne, især hvis jeg vælger SMA løsningen.. Hvis jeg kan bruge krystallet vender jeg lige tilbage..

De få ting du skal være opmærksom på er de kritiske komponenter efter konverteren, her ville jeg ikke spare da der er tale om ganske få, og så ville jeg trække lidt på de erfaringer jeg har lavet med hastighed til strømmen - fra optimer artiklen.

Lige præcis. Jeg regner med at kan få fat i signalet så tidligt som muligt, og så evt. indsætte en hurtig logikkreds istedet for den gamle der sidder i drevet.. Drevet er vist ca. fra 1993 så der er jo sket noget på hastigheden siden da.

Evt. kunne jeg køre PECL logik mellem drev og konverter.. så vil ethernet forbindelsen være optimal fordi den også kører balanceret...

Senere kan du udbygge til 1541, transformer og rør :)

Ja Ja.... jeg har faktisk tænkt mig at bygge konverteren ind i min Tiny tube Riaa, så rør muligheden ligger lige for hånden... Men jeg må nok skuffe dig, jeg forventer at køre strømforstærkende bipolart trin i klasseA..

RETTET: Jeg vil gerne køre helt uden modkobling også lokalt, så jeg satser på at lave et trin med termisk modkobling istedet.. Så burde de kære transistorer få optimale arbejdsbetingelser.

Men i første omgang bliver det nok en simpel I/V med en modstand...

Du skal ikke bruge g-dis, du skal bygge selv ! go

Ja der er mange muligheder så G-dis må jeg bruge hvis alt andet fejler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes