Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 01:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Compression driver til selvbyg talkbox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chesny_Melby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Kære forumbrugere,
Jeg ville blot spørge om der er nogen herinde der skulle have en eller anden underlødig compression driver-højtalerenhed (hvad hedder det på dansk?) liggende, som jeg kan købe. Så vidt jeg kan læse mig til at det denne type enhed der er bedst egnet til at bygge en talkbox med.

På forhånd mange tak,
William
Til top Vis Chesny_Melby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chesny_Melby Besøg Chesny_Melby's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hmmm min exkollega byggede en talk box med en 12" guitarenhed. 
Jeg vil da også mene at du skal bruge noget der minder om fuldtone, da en compression driver normalt først starter fra 600-1200Hz. Det bliver nok en lidt 'tynd' lyd.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Chesny_Melby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en interessant og usædvanlig talkbox! Kan den høres i brug nogensteds?

Lyden fra en talkbox er i forvejen sendt igennem 1.5 meter haveslange, så jeg tror ikke en fuldtonehøjtalers frekvensspektrum ville være intakt efter den tur.
Alle selvbygvejledninger jeg har fundet nævner compression drivers som det optimale, og det er også den type enhed der var i Electroharmonix' Golden Throat talkbox.

Tak for dit svar.

Til top Vis Chesny_Melby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chesny_Melby Besøg Chesny_Melby's Websted

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

Chesny_Melby skrev:
Kære forumbrugere,
Jeg ville blot spørge om der er nogen herinde der skulle have en eller anden underlødig compression driver-højtalerenhed (hvad hedder det på dansk?) liggende, som jeg kan købe. Så vidt jeg kan læse mig til at det denne type enhed der er bedst egnet til at bygge en talkbox med.

På forhånd mange tak,
William

Tænker du på den type driver, som vises her... ?
http://www.youtube.com/watch?v=cGsoi-SA2qk&feature=relat ed

Chesny_Melby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

FinnC,
Ja det var akkurat noget i den stil jeg tænkte på. I øvrigt en ganske grundig vejledningsvideo. Tak.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

Chesny_Melby skrev:
FinnC,
Ja det var akkurat noget i den stil jeg tænkte på. I øvrigt en ganske grundig vejledningsvideo. Tak.

Jeg har nogle stykker af den type, som jeg også anvender. En del bliver brugt i musikanlæg hvor diskantdriver har et horn monteret, så der dannes "roterende lyd". Jazz-kendere ved det er især kendes ifm. Hammond + Leslie.

Det en kompression diskanthøjttaler til instrumenter, og de bruges i frekvensområdet 800-4500 Hz. De typer jeg kender og anvender er ikke superbillige, som du vist efterspurgte.

Prøv at søge på nettet efter højttalerfabrikatet ATLAS samt JENSEN, de har begge de typer. Lidt om dem her: http://www.dairiki.org/HammondWiki/LeslieDriverReplacement

EDIT: Fandt ud af at Monacor også laver en, og den er til at få herhjemme. Typen er  KU-516 og det er en 16 Ohm speaker.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes