| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 18 November 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt 4 stk. af frequence's billige 4" Peerless HDS'er og givet mig til at måle på den ene med Holm's geniale software. Den skulle indgå som mellemtone i et nyt projekt og jeg var nysgerrig efter hvordan den målte og også for at lærer lidt om netop denne enhed, filterplacering o.s.v.
Jeg vil tro at min måleforstærker max. levere 3Vrms, men nok mindre. Det har jeg ikke målt efter. Holm's fine software sweeper jo fra 20Hz og op til 20KHz og derfor har HDS'en også fået den behandling med mange sweep. Pludselig (altså ikke startende så småt) begyndte den at skratte ved de lave frekvenser.
I databladet står der at den tåler 20W og test spektrum bandwidth 20Hz til 20KHz.
Nu er spørgsmålet dels om jeg har brændt den af og dels om den stadig kan bruges som mellemtone? Der er ingen skratten over 100Hz og målingerne viser intet anderledes herover?
Selv er min teori at det var det Ellers en dejlig hurtig lille enhed. Eftersom den er udgået ved jeg ikke engang hvor man ellers kan købe en.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 18 November 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde ikke være muligt at brænde enheden af på den måde. Måske er det litzetrådene der er ved at knække, så der er dårlig forbindelse når enheden kommer ud i store udsving. Prøv at sætte et ohmmeter til og mål modstanden i enheden, mens du bevæger membranen frem og tilbage.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 18 November 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den SKAL skratte når du hælder 20 Hz i den! Hvis det er en reel mellemtone, så belastes den nok kun fra omkring 600 - 800 Hz under drift. Prøv at sætte signal på i det arbejdsområde den skal køre med. HOLM måleprogrammet kan indstilles til kun at sweepe i et begrænset område.
Måske du lige skulle finde den indstilling, inden du måler på diskanterne!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Det burde ikke være muligt at brænde enheden af på den måde. Måske er det litzetrådene der er ved at knække, så der er dårlig forbindelse når enheden kommer ud i store udsving. Prøv at sætte et ohmmeter til og mål modstanden i enheden, mens du bevæger membranen frem og tilbage. |
|
|
Nu er det prøvet. Jeg måler 5,9 ohm uanset hvad jeg gør. Hvis jeg sætter fingrene under membranen og helt forsigtigt trykker på membranen, glider den som den skal. hvis jeg derimod trykker membranen (ligeledes forsigtig) ned, så gør den modstand. Det er som om der sidder noger i magnet gabet som svingspolen kører over, for jeg kunne mærke hak svarende til vindingerne. Dette gjorde jeg så kun den ene gang af angst for at slide lakken på spolen over.
janils skrev:
Den SKAL skratte når du hælder 20 Hz i den! Hvis det er en reel mellemtone, så belastes den nok kun fra omkring 600 - 800 Hz under drift. Prøv at sætte signal på i det arbejdsområde den skal køre med. HOLM måleprogrammet kan indstilles til kun at sweepe i et begrænset område.
Måske du lige skulle finde den indstilling, inden du måler på diskanterne!
|
|
|
Den indstilling har jeg fundet. Når jeg måler på diskanten er det igennem 15uF og med begrænset sweep.
Der er ikke tale om en direkte mellemtone, men en bas/mellemtone. Jeg har 2 ældre 5" bas/mellem og de har spillet med fuld knald mange gange og uden at være begrænsede.
Jeg har målt min måleopstilling og den går ud med 4 Vrms, svarende til 2Watt.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 November 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
2watt brænder ikke nogen enheder af - heller ikke ved 20Hz
Er det nye eller brugte enheder ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
2watt brænder ikke nogen enheder af - heller ikke ved 20Hz
Er det nye eller brugte enheder ?
|
|
|
Helt nye. Jeg har 4 i alt, der skulle ha' været mellemtoner til 2 sæt 3 vejs. Da de er udgåede modeller, købte jeg dem billigt hos http://frequence-shop.dk/ som hvis ikke har flere 
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
| Nu er det prøvet. Jeg måler 5,9 ohm uanset hvad jeg gør. Hvis jeg sætter fingrene under membranen og helt forsigtigt trykker på membranen, glider den som den skal. hvis jeg derimod trykker membranen (ligeledes forsigtig) ned, så gør den modstand. Det er som om der sidder noger i magnet gabet som svingspolen kører over, for jeg kunne mærke hak svarende til vindingerne. Dette gjorde jeg så kun den ene gang af angst for at slide lakken på spolen over. |
|
|
Det lyder som noget der burde være dækket af garantien. Måske en metalstump der er fanget i magnetfeltet. Prøv at kontakte Frequence og hør hvad de siger til det. Hvis enheden var brændt af burde der være modstand uanset om du trykker membranen ind eller ud. Modstanden på 5,9 ohm tyder heller ikke på at den er brændt af.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Det lyder som noget der burde være dækket af garantien. Måske en metalstump der er fanget i magnetfeltet. Prøv at kontakte Frequence og hør hvad de siger til det. Hvis enheden var brændt af burde der være modstand uanset om du trykker membranen ind eller ud. Modstanden på 5,9 ohm tyder heller ikke på at den er brændt af. |
|
|
Jeg har skrevet til Frequence. Nu er det så bare weekend, så er svar kommer nok først derefter.
Jeg har i mellemtiden tænkt over om man måske kunne liste noget papir ned i magnetgabet og måske 'frigøre' det der sidder i klemme? Risikoen er så at 'elementet' ryger tilbage på et senere tidspunkt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver sikkert meget svært at få metal stumpen fri, da den er magnetisk og holdes fast af magneten.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
| Jeg har i mellemtiden tænkt over om man måske kunne liste noget papir ned i magnetgabet og måske 'frigøre' det der sidder i klemme? Risikoen er så at 'elementet' ryger tilbage på et senere tidspunkt. |
|
|
Jeg kan ikke se hvordan du skulle kunne få papir ned i magnetgabet uden at skille enheden ad. Hvis fremmedlegemet er magnetisk vil det foretrække at sætte sig i magnetgabet, hvor magnetfeltet er kraftigst. Vibrationerne i enheden vil hurtigt flytte det tilbage i magnetfeltet.
Du bør teste dine andre enheder for samme fejl. Jeg har læst at andre har haft lignende problemer med deres Peerless-enheder.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Du bør teste dine andre enheder for samme fejl. Jeg har læst at andre har haft lignende problemer med deres Peerless-enheder. |
|
|
Måske rigtig nok. Suk
En god nyhed. Jeg har fået en mail at de sender en ny. Det er jo go' service og kort sagsbehandling. Ros herfra
|
| Til top |
|
| |