| Forfatter |
|
PifPafGiraf Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens
Jeg er lidt grøn på det her selvbyggeri, og så dog ikke, har trods alt formået at flikke en DTQWT (Troels Gravesen) sammen.
Nu er jeg nået til et punkt i min to-vejs konstruktion der hedder delefilter, som jeg selv skal designe fra bunden.
Jeg skal krydse en Seas Excel og en XT25 diskant.
De sidder i en kasse på 7 liter og en port der er tunet til 50 hz.
Men hvilken slags filter skal jeg bruger? Der er jo mange forskellige typer har jeg fundet ud af. Hvad kan i anbefale?
Har brugt Torbens HiFi til at tjekke de forskellige ting ud.
ps regner med at dele ved 2500 hz ca.
på forhånd tak for hjælpen.
Billeder af det omtalte projekt nedenfor:
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
lidt specs på enhederne:
Woofer
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke enhederne specielt godt, men de fortjener et godt filter med prima komponenter.
Jeg svæver meget til nedstående asymetriske delefilter som beskytter diskanten med 18 dB/okt og lader bassen rulle af med 6 dB/okt. Helst så jeg et simpelt symetrisk 6 dB/okt, men det er sjældent stejlt nok for diskanten og mange symetriske 12 dB/okt lyder dårligt pga faseproblemer (diskanten bør være i modfase for at få en jævn fasegang).
Dette asymetriske filter har ikke samme faseproblemer og er linært inden for ca 1 dB og så har jeg valgt 2820 Hz som delefrekvens, da det giver standard værdier for kondensatorene (1 kondensator og C2 = 3 kondensatore i parallel ;-) ). Spolerne er også værdier der er til at få, måske skal der pilles to viklinger af en 0,5 mH spole for at nå 0,45 mH, det kan sælger fortælle dig.
Niveau mæssigt aner jeg ikke hvordan de to enheder ligger i forhold til hinanden, måske vil en L-Pad være godt på diskanten. Jeg ville nok også sætte et RC-led over terminalerne på bassen, hvis impedanskurven stiger kraftigt til vejrs, men det mener jeg no ikke at den gør på Excel enhederne - de er kvalitet og godt dæmpet, og dermed er det ikke nødvendigt. Gå efter færrest muligt komponenter!

__________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige datane på bassen. Det kan godt være at delefrekvensen skal ligge lavere end 2820 hz, måske nede omkring 2000 hz med viste filter.
__________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputtet.
ja den skal vist ryge ved 2000 istedet :)
bestiller flux testkomponenter hjem og så smider noget kræs i hvis det virker ;)
vh
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
jeg skal som sagt have dæmpet diskanten lidt. ca 4-5db hvor mange ohm skal modstanden ca være på så?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ningbo
Hvordan er du kommet frem til det viste filter? Har du beregnet det med udgangspunkt i teoretisk frekvens- og impedanslineære enheder? Eller har du taget højde for frekvensgang, impedansforløb og bafflestep?
Hvis det første er tilfældet er der ingen grund til at købe gode komponenter for du vil i så fald med usvigelig sikkerhed ramme langt ved siden af en brugbar frekvensgang.
Målinger er absolut nødvendige hvis du ønsker en nogenlunde korrekt gengivelse af signalet og det synes jeg der bliver lagt op til med de gode enheder der er vist.
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i første omgang skal det bare virke og være nogenlunde acceptabelt da de er til min lillesøster og skal kører på NAD's
billigste serie.
Nå ja og så også fordi jeg endnu ikke har mulighed for at lave målinger da jeg ingen mikrofon har :(
Senere skal jeg afgjort igang med at måle og forbedrer dem hvis hun skifter NAD ud med noget bedre.
Eller er det andre målinger der skal på bordet?
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er folk som gerne hjælper med at måle enhederne monteret i kassen. Måske er der én herinde fra, som vil gøre det gratis. Ellers ved jeg, at man kan få eksempelvis DCA (Duelund) til at måle på dem for et meget overkommeligt beløb - også sammenlignet med prisen på komponenter til filteret. Sådan et sæt målinger giver et betragteligt bedre udgangspunkt for at rode med filtre. Der er vist også mulighed for at få hjælp på Speakerbuilder.dk.
Udover det må det bedste råd være: Køb en bunke komponenter og leg/eksperimentér med det, så har du mulighed for at finde ud af, hvilken filtertype du selv foretrækker. Du skal bare købe almindelige, fornuftige komponenter til den øvelse. Forskellen på de forskellige filtertyper er meget tydeligere, end forskellen på en almindelig polyprop-kondensator og en Mundorff guld/sølv/titanium/orkidéolie/fevingestøvs- eller Duelund jomfruinderlårsrullet sølvfolie-model til det tyvedobbelte.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg gå igang med at eksperimenterer. irriterende der ikke er en perfekt opskrift :S
Men lad os sige jeg vil invisterer i en mic. er det det eneste måleinstrument jeg behøver?
udover multimeter, som jo så ikke rigtigt er nødvendigt når jeg tester.
evt kan pc-mic fungerer godt nok?
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er de samme enheder som sidder i mine Avance 680 xt - eller det ligner det i hvert fald. Måske du skulle kigge på hvad
delefilter der er i der.
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
PifPafGiraf skrev:
Så vil jeg gå igang med at eksperimenterer. irriterende der ikke er en perfekt opskrift :S
Men lad os sige jeg vil invisterer i en mic. er det det eneste måleinstrument jeg behøver? udover multimeter, som jo så ikke rigtigt er nødvendigt når jeg tester.
evt kan pc-mic fungerer godt nok?
|
|
|
Monacor har en lille knapcelle mikrofon til små penge. Med en modstan og en kondensator kan du få et brugbart resultat. Den er absolut ikke kalibreret og putter du cellen i et rør, og det bør du nok gøre, vil det også påvirke resultatet, men du kan få en idé om lydbilledet.
http://www.monacor.dk/produkter/proflyd-mikrofonkapsel/vnr/2 33680/
Du kan ikke bruge et multimeter til noget som helst her. Men et analog ocilliscop er en mulighed og så selvfølgelig en tonegenerator. Du vil ALDRIG få rigtigt gode resultater hvis du måler i din stue.
Har du adgang til fx Adobe Audition eller andet avanceret lydredigerings program kan du få nogenlunde målinger på PC'en. Men ellers: Tag i mod, hvis nogen her i forumet kan tilbyde dig at hjælpe. Du lærer utroligt meget af at høre andres meninger og gode råd, og jeg havde da også håbet på at der var andre der ville vise dig diagram forslag. Kom nu Folks! __________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
På Torbens Hifiside kan du også finde en beskrivelse af, hvordan du kan skaffe dig et målesystem for meget få penge. Kig under konstruktioner.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |