Forfatter |
|
lenny100 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke enheder vil i anbefale til en sub?
Må gerne være til at betale (under 1500 kr.)
/Lennart
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være 15", jeg vil nu forslå en 12" da en 15" godt kan være for langsom, især til musik. Men Thansen har en 15" Cerwin Vega til 1500 kr hvis det var noget
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej micker
Du skriver flg. "jeg vil nu forslå en 12" da en 15" godt kan være for langsom, især til musik" . Det er simpelthen noget vrøvl. Måske en lille enhed er hurtigere målt i cm/sek, men husk at amplituden skal være så meget desto større for et givent lydtryk. Der, hvor hastigheden virkelig kan dræbes, er i et basreflekskabinet. En god 15" bas i et lukket kabinet vil subjektivt føles hurtigere end en hvilken som helst 8-10-12" i et basreflekskabinet. Prøv at tænke godt efter - sidst du hørte en dynamisk aperiodisk basgengivelse - var det ikke fra et lukket kabinet? Hvor meget kontrol (og dermed hurtighed) tror du en nok så stor magnet har over en luftmængde i et paprør?
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|
lenny100 Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Drenge
Lad nu ikke denne tråd blive en diskussion om de forskellige størrelser eller andet sub snak, som ikke er relateret til mit spørgsmåk. Tak
Jeg overvejer stærk at bruge 12" enheder, men dem er der mange at vælge imellem og de er brugt i udbredt grad, så derfor har jeg info nok på dem indtil videre. Derimod mangler jeg at høre om mulighederne i 15" området. (I like it big:-))
/Lennart
|
Til top |
|
|
lenny100 Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg kigget lidt på Cerwin Vegaen. Ville den være fin til en surround/musik? Den er jo til en bil. Er der nogen steder man kan finde uddybende specs på den? Jeg har kigget på Cerwin Vegas HP
Er der nogen som har erfaring med brug af den til hjemmebrug?
/Lennart
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tjekke gamle High Fidelity nr. fra først i 80'erne. De havde konstruktioner med subwoofer, hvor de gennemgik et utal af 15" enheder og i tilgift en equalizeer konstruktion til dette brug. Har selv et hvor jeg bruger 2 x 15" Coral L62 eller 70 (jo mindre magnet system jo bedre) + elektronisk filter og equalizer, så kan man få output ned til ca. 10 Hz i teorien og afhængig af rummet osv. Enhederne kan du så søge på diverse netportaler.
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille, prøv at slap lidt af, jeg skriver at en 15" kan være langsom jeg siger ikke at alle 15" er langsommere, det er bare ud fra det jeg har hørt.
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Micker prøv at beskrive din egne erfaringer i stedet for "hvad du har hørt". Rygter er der jo nok af i branchen.
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille skrev:
hej micker
Du skriver flg. "jeg vil nu forslå en 12" da en 15" godt kan være for langsom, især til musik" . Det er simpelthen noget vrøvl. Måske en lille enhed er hurtigere målt i cm/sek, men husk at amplituden skal være så meget desto større for et givent lydtryk. Der, hvor hastigheden virkelig kan dræbes, er i et basreflekskabinet. En god 15" bas i et lukket kabinet vil subjektivt føles hurtigere end en hvilken som helst 8-10-12" i et basreflekskabinet. Prøv at tænke godt efter - sidst du hørte en dynamisk aperiodisk basgengivelse - var det ikke fra et lukket kabinet? Hvor meget kontrol (og dermed hurtighed) tror du en nok så stor magnet har over en luftmængde i et paprør?
mvh krydsmads
|
|
|
det var da en generalisering der vil noget ! og langt fra rigtigt. det gælder om at lave det rigtigt og ikke "lave" klub hæv osv. mine 4 stk. XLS 12" med 4" port, er alt andet end slappe, mudrede osv.
så den der total afskrivning af reflex dur ikke 
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej peter
Nu var det ikke mig, der begyndte med at generalisere. Du er glad for dit system fint - det behøver altså ikke at betyde, at der ikke er noget, som er bedre.
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|
WhoCutTheCheese Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville godt høre en 15" der er hurtig, for det er da endnu ikke lykkes mig at få en sådan oplevelse. Hver gang jeg har lyttet til en sub med en 15" i, har jeg været tæt på at falde i søvn.
__________________ Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille skrev:
hej peter
Nu var det ikke mig, der begyndte med at generalisere. Du er glad for dit system fint - det behøver altså ikke at betyde, at der ikke er noget, som er bedre.
mvh krydsmads
|
|
|
nej da.
jeg har bare ikke hørt noget endnu der kan spille dybere og højere, er til at betale, have i en alm. stue osv.
derfor mit valg !
hvad bruger du selv ?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv om du kan finde JBL LE14H det er en rigtig god 14", den kræver dog elektronisk korrektion for at spille rigtigt dybt, men i et godt basreflekskabinet (det bliver stort) får du en fremragende basgengivelse der kravler lige under 30 Hz, hvilket er rigeligt til langt de fleste formål.
|
Til top |
|
|
lenny100 Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Drenge.
For Sa*** da. Lad nu være med at ødelægge denne tråd! Opret jeres egen tråd, hvor I kan diskutere om 220 12" XLS er hurtigere end 25 18".
Spørgsmålet er stadig.
Hvilke 15" enheder findes der til en subwoofer til hjemmebrug?
/Lennart
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg bruger selv en jbl 123a i et ca. 80l lukket kabinet - altså pr side.
en mulig 15" kunne være den gli- foreslår altså coral l70, eller lignende med et totalt Q på ca. 0,4-0,6 og egenresonans på max 30hz.
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 11 April 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ned på Bib på tirsdag og trave de gamle high fidelity fra ca 83-84 (tror jeg) igennem. jeg tjekker lidt senere. ellers mail gli@mail.dk så kan jeg evt. scanne dem ind og maile dig.
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
lenny100 skrev:
Hejsa Drenge.
For Sa*** da. Lad nu være med at ødelægge denne tråd! Opret jeres egen tråd, hvor I kan diskutere om 220 12" XLS er hurtigere end 25 18".
Spørgsmålet er stadig.
Hvilke 15" enheder findes der til en subwoofer til hjemmebrug?
/Lennart
|
|
|
helt rigtigt.... undskyld, reflex, lukket osv har ikke en S. at gøre med 15" anbefalinger.
anbefaling: http://www.frequence.dk/sites/drivers.htm 15" peerless.
|
Til top |
|
|
lenny100 Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Jeg er rimeligt med i forhold til forskellige teknologier osv. Jeg var egentlig bare intersseret i hvilke 15" enheder der fandtes til en billig penge.
Min reaktion overfor jer skal ses i dette lys.
/Lennart
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
lenny100 skrev:
Hej Peter
Jeg er rimeligt med i forhold til forskellige teknologier osv. Jeg var egentlig bare intersseret i hvilke 15" enheder der fandtes til en billig penge.
Min reaktion overfor jer skal ses i dette lys.
/Lennart
|
|
|
men du har helt ret. jeg prædiker jo selv at man skal holde sig til tråden.
http://www.mach.dk/product/product.asp?product=mflex15 bruger den 15". den har jeg hørt. og der er bestem ikke noget sløvt over den. faktisk det modsatte. i den konfiguration går den ikke så dybt. men den spiller højt, stramt og rent.
|
Til top |
|
|
0raXtEr Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 11 April 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv www.monacor.dk.... Det er dog mest til PA, men du kan nok godt finde en 15" til gode penge der... !
__________________ HEYA !!! GAMMELT ER GODT!! REMEMBER !!
PA-BYGGEREN !! DISKOFREAKEN !!
Hvor manges legetøj vejer 500 kg ?? :D
JVC SK-1000 4-EVER !
|
Til top |
|
|