Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 10:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvad pulterkammeret gemte på (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oktan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Status: Offline
Sendt: 10 April 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Da jeg for nylig var ved at rydde op i gemmerne fandt jeg en bunke enheder jeg aldrig har fået brugt. Jeg kunne godt tænke mig at få dem brugt til noget mere fornuftigt end støvsamlere, men allerede her starter udfordringerne

Det er efterhånden nogle år siden jeg har rodet med selvbyg (og HiFi i det hele taget) og det hele er blevet lidt tåget og uklart. Derfor ville det være dejligt hvis en venlig sjæl kunne tænke sig at yde lidt teknisk bistand. Først og fremmest skal jeg jo have fundet ud af hvad enhederne kan bruges til.

Her er en liste over de enheder jeg fandt:

8x Vifa M21WP-00-16 (16 Ohm)

4x ScanSpeak 13M/8640-00

2x Vifa D27TG-15 (6 Ohm)

Jeg tænkte selv på et par søjlehøjttalere med isobarisk bas. Hvad siger i, er det "overkill" med fire basser i hver side? Forslag og ideer modtages med kyshånd...

Mvh Stefan

Til top Vis Oktan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oktan

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 10 April 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

fire basser er skam helt fint

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo lave nogle nærmest gulv-loft højtalere i en D' Appolito konstruktion så højtaleren er fuldstændig symestrisk over midten af diskanten. dvs.

BAS-BAS-MELLEMTONE-DISKANT-MELLEMTONE-BAS-BAS

Nu da det er 16ohms basser bliver det jo heller ikke noget problem for forstærkeren.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Oktan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Ja D' Appolito er jo oplagt til mellemtoner og diskant. SVJH var det i tidernes morgen meningen at basserne skulle sidde vandret i to isobariske båndpaskabinetter ovenpå hinanden da det ville være mest pladsbesparende. Det var en vild ide og jeg ved ikke lige hvor "smart" det egentlig er. Men det kan i måske fortælle mig?

Det har så også vist sig at information om bas enhederne er stort set ikke-eksisterende, nogen der kender noget til dem?

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 April 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Ring til d-s-t på tlf 7028 1800

De BURDE kunne hjælpe dig...

Men jeg ved ikke om de hjælper privat kunder - men gør de ikke det, kan de helt sikkert henvise dig til en der vil hjælpe dig

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 April 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Du kan måske få hjælp hos www.q-sound.dk, de har tilbud på de omtalte Vifa M21WP enheder lige pt.!

Tlf. 87 30 00 06

Hvis du får fat i noget info, må du meget gerne poste det her, det ser du til at være nogle intressante enheder! :-)

Thomas

Til top Vis Sputnik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sputnik

Oktan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

[Tråden tilbage fra de døde :-)]

Fik lige en email fra QSound med parametre...

Vifa M21WP-00-16:

Vas: 56,76
Fs: 34,1
Qts: 0,43
Qes: 0,52
Bl: 11,69
Re: 11,04
Sd: 235
Mdd: 29,92

Jeg har prøvet at smide tallene i WinISD for at regne et båndpas kabinet men synes ikke rigtig jeg kan få nogen brugbar kurve ud af den kombination. I refleks derimod giver de en f3 på 30Hz i 70l eller 35l isobarisk hvilket under andre omstændigheder ville lyde tiltalende på mig. 6. orden båndpas kan jeg slet ikke få til at stemme, nogen der nogensinde har lavet sådan et kabinet?

Jeg har som sagt fire enheder til rådighed i hver side, så to kabinetter der dækket hvert sit spektrum er måske også en mulighed. Af designmæssige årsager vil båndpas passe bedst til de stykker MDF jeg har liggende. Nogen forslag?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes nok jeg kunne genkende titlen på tråden...

Hvad mener du med ikke at kunne få en brugbar kurve ud af bandpass? I et bandpass kabinet på ~53 liter totalt (begge kamre inkl.), får jeg F3 på lige under 35Hz - tuning i forkammeret ~56Hz. Isobarisk ville det betyde en boks på godt 26 liter netto. Eneste problem ville være at få tunet et forkammer på kun godt 10 liter til 56Hz - en slave ville måske kunne klare jobbet... 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Oktan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Det facit fik jeg også, problemet er bare at den har en øvre f3 på 92Hz som giver et stort spring op til mellemtonen der vel skal starte omkring de 5-6-700Hz. Hvis jeg skulle lave en decideret subwoofer ville kurven nok passe bedre. Er båndpas overhovedet brugbart som bas i alm. højttalere?

Rasmus_M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

så vidt jeg husker så har båndpass subwoofer en naturlig afrulning op af ret tidligt 150-300 hz afhængig af kabinet så det bliver nok ret svært at lave et brugbart system på den måde - men du kunne selvfølgelig bruge 2 af de 4 bas enheder til en båndpass subwoofer og så bruge de sidste 2 til at lave et "normalt" isobarisk refleks kabinet
Til top Vis Rasmus_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus_M

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Nå, OK - nej, hvis den skal møde mellemtonen deroppe er båndpass ikke relevant. En båndpass vil ikke kunne række mere end ca. 1½ oktav af sig selv (lidt afhængigt af tuning og enhedens tilpaning til boksen). Så selv hvis man ikke kræver at den går specielt langt ned, vil den have svært ved at 'møde' almindelige mellemtoner.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes